Eli suora kymysys, kumpi kannaattaa hankkia ensin. Vahvistin vai kaiuttimet? Kun kyseessä on kotiteatterin päivitys, tällä hetkellä minulla on vanha sonyn dav s 400 kotiteatteri jossa on pakettiin kuuluvat kaiuttimet (5kpl. 1-elemettisiä kaiuttimia + 6½ tuumainen subi joka ei ole aktiivi). Eli kumman hankin eka, vahvarin vai kajarit?
Jos kyseessä on tuo valmispaketti niin vaihda molemmat yhtä aikaa. Myy pois tuo paketti ja sijoita se summa vaikka sitten uuteen järjestelmään. Noissa valmispaketeissa on se ongelma että jos osan tuosta paketista hukkaat et vältsiin saa myytyä tuota jäljellä olevaa osaa.
Riippuu tietysti myös siitä, miksi haluat päivittää pakettiasi, mikä on tavoiteena: lisää ääntä, parempaa ääntä, vai jotain muuta? Kaiuttimet vaikuttavat äänenlaatuun vahvistinta enemmän, joten jos ei ole varaa päivittää kaikkia, voisi aloittaa ostamalla parin hyviä (pää)kaiuttimia. Oletuksena tietysti on, että ko. Sonyn vahvari jaksaa ajaa myös laatukaiuttimia.
Tuo paketti on jo niin vanha ettei sitä kukaan osta, eikä siitä mitään edes saisi. Tarkoituksena on päivittää koko systeemi, mutta kumpi ensin? Koska en pysty ostamaan molempia kerralla, ja tarkoituksena on laittaa kajareihin n.340euroa ja vahvariin suurin piirtein sama summa...
Itse vähän epäilen että tuo ei todellakaan jaksa laatukaiuttimia. Tälläisen väittämän olen kuullut että liian tehottomalla vahvistimella pystyy jopa rikkomaan kaiuttimen. Itse suosittaisin että odota jotta saat säästettyä vahvistimen ja kaiuttimet. .. Ja kyllä tuosta paketista nyt jokusen kympin väkisin saat jolleivat nyt ihan rikkipoljetut ole Tuollaisella budjetilla kun olet liikkeellä suosittaisin katsastamaan käyttyjä laitteita. Hifikaupat ja huuto.net ovat hyviä paikkoja tuohon.
kaiuttimiksi olen ajatellut Audio Pro Avanti Room, 5.1 jossa on vahvistinsuositus:10-100w, eli eikös tuohon käy vahvistin kuin vahvistin??? Ja tuon vahvarin voin päivittää sitten joskus, eiks jee???
Diskantit voivat helposti hajota, jos luukuttaa alitehoisella vahvarilla niin, että ääni säröytyy pahasti. Vahvarin leikatessa ääni paitsi kompressoituu myös säröytyy, ja säröytyessä ääneen syntyy paljon korkeita taajuuksia, jolloin diskanttielementti, jonka jatkuva tehonkesto on tyypillisesti vain pari wattia, kuumenee helposti rikki. Normaalimusiikissa diskanttia on kokonaistehosta vain prosentin verran (jolloin watinkin diskanttielementti kestää 100 W:n kaiuttimessa - ja jakosuodinkin vielä yleensä vaimentaa diskanttia eli vähentää sen osuutta kokonaistehosta). Jos kuitenkin malttaa pysyä vahvarin järkevällä toiminta-alueella ei alimitoituksesta ole kaiuttimille varsinaista haittaa. Ääni voi kyllä huonontua särön alkaessa kasvaa ja vahvari voi lämmetä enemmän kuin ennen - teoriassa jopa hajota - mutta maltilla käytettynä en pitäisi riskiä merkittävänä. Kokonaan oma lukunsa ovat joidenkin pakettilaitteiden vahvarit, jotka on suunniteltu toimimaan vain yksien tiettyjen kaiuttimien kanssa. Niissä voi esim. olla korjattu taajusvasteita tai niiden suojaus on voitu mitoittaa vain juuri tietynlaiselle kaiutinkuormalle. Tälläisen vahvarin kanssa kajareiden vaihto ei välttämättä onnistuisi. PS. Jos et vielä ole törmännyt, voit vilkaista vanhan ketjun, jossa mainitaan myös ko. kaiuttimet. http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/696275
Suurella todennäköisyydellä tuo Sony on juuri sellaine laite, missä on taajuusvasteita korjailtu kaiuttimien mukaan. Tuski tuo Audio Pro paketti kuulostaisi kovin hyvältä siihen kytkettynä, jos kyllä muutenkaan... Ja toisaalta jos ensin vaihtaa vahvistimeen, jossa on suora korjaamaton vaste, niin ääni saattaa kuulostaa vanhoilla kaiuttimilla jopa huonommalta kuin ennen.
No, budjetin mukaan pitää yleensä kuitenkin elää, joten jos on varaa vain toisiin, ostaisin itse ensin kaiuttimet. Kaiuttimia taas en ostaisi, ellei niitä saa ensin kokeilla omassa kuuntelutilassa. Useimmat myyjät kyllä suostuvat avokauppaan. Muuten, tuo Sonyn Sony DAV-S400 näyttää maksaneen joskus 500-600 euroa, joten miksi uskot saavasi nyt parempaa laatua samalla hinnalla tai allekin (kun rahan arvon huomioi)? Ja miksi päivität systeemiäsi, mikä on tavoitteena? Lisää ääntä, parempi ääni vai jotain muuta? Reilu 300 euroa ei nimittäin käsittääkseni helpolla riitä viiteen kohtalaisen laadukkaaseen kaiuttimeen ja vielä subbariin, jolla jotain oikeasti tekee. Saisikohan paremman lopputuloksen ostamalla vain 2 hyvää stereo-kaiutinta, käyttämällä takakajareina edelleen noita vanhoja, ja hommaamalla kunnon vahvarin ja subbarin sitten joskus kun siihen on varaa?