Kaapelin segmentti

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi Shean 18.05.2006.

1. Shean

Shean Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Sisko soitti Elisan asiakaspalveluun ja valitti paskasta nettiyhteyestä joka katkeilee kaiken aikaa. Siellä viisas ihminen väitti, että koska meillä on johto on pidempi kuin 1.5 m on se mikä aiheuttaa yhteyden pätkimisen.

Kyseessä on n.1.5 m Ethetnet kaapeli verkkokorttiin ja reitittimeen ja reitittimestä n.7-8 metrinen modeemikaapeli sellainen mikä menee puhelinpistokkeeseen..(ylipitkä johto???)

Korjatkaa jos olen väärässä mielestäni kyseinen asiantuntija on täysin väärässä sanoessaan, että johto voi aiheuttaa sen. Itse olen kuullut, että pisin mahdollinen yhteys kaapeli voi olla n.150 jakomosta alkaen.

Asutaan rivitalossa.

2.  
  3. onsekumma

onsekumma Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Meillä menee töissä vähän reilu 100 metriä pitkä kupari jakamosta ADSL-modeemiin, joten Elisan asiantuntija heitti kyllä aikamoista huttua jos väittää, että 7-8 metriä olisi liian pitkä.

Tietysti voi olla mahdollista, että johtosi on jollain tavalla vioittunut. Oletko kokeillut toisella johdolla?

4. marko_77

marko_77 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Samasta asiasta soittelin Elisalle. Mulla on 20m modeemikaapeli ja väittivät kiven kovaan, että pätkiminen on siitä kiinni. He ottivat kumminkin asian työn alle ja modeemijohtoa vaihtamatta alkoi muutaman päivän päästä toimimaan!
    Oli sitten pakko soittaa sinne takas ja hiukan kommentoida tuota heidän asiantuntija palvelua...

5. DimaWee

DimaWee Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Se saattaa todellakin useimmissa tapauksissa vaikuttaa yhteyden laatuun itsellä ainakin 8/1 linjalla...

Ja tolla 150metrillä tarkoitetaan CAT-5 kaapelia RJ-45 liittimillä eli tuttavallisemmin verkkokaapeli... Kaikki suositeukset mitä itse olen kuullut puhelin kaapeleista (RJ-11 liittimellä varustettu pieni ja ohut kaapeli) on ollut luokkaa mitä lyhyempi sitä parempi...

Ja se on hilppasen eri asia et onko sulla 100metrin puhelinkaapeli vai 100metriä kuparia...

Ja kannattaa hankkia se 1.5m puhelin kaapeli ja sitten pidät modeemin kiinni eka siinä pitkässä puhelinkaapelissa ja soitat elisan tukeen ja sanot et pingatkaa mun modeemia sit ne kertoo miltä näyttää ja sen jälkeen sanot et odota hetki kokeilen lyhyemmällä kaapelilla ja sit tökkäät sen kiinni motuun ja motu päälle ja sit pyydät pingaamaan uusiks jos linjan laatu parani niitten mukaan huomattavasti tiedät missä vika on...

6. onsekumma

onsekumma Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Niin no, taisin ymmärtää tuon puhelinjohdon tässä tapauksessa väärin. Eli talojakamosta tulee reilu 100-metrinen kupari, joka yhdistetään rj-11:lla modeemiin. Rj-11 -piuha oli muistaakseni kolmisen metriä.

7. marko_77

marko_77 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Ok, voihan se tosiaankin vaikuttaa. Näitä Elisan pätkimistapauksia nyt vaan kuulee jatkuvasti. Uskon että 99% tapauksista vika on Elisan päässä, ei käyttäjien kaapeleissa.

8. Reaper82

Reaper82 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Jossain oli muistaakseni aikasemmin puhetta samanlaisesta tapauksesta..
    Mutta se piuha mikä tulee seinästä adsl-motukkaan, kannattaa tosiaan pitää mahdollisimman lyhyenä <1.5m.

Ethernet piuhassa (rj45) on paljon paremmat suojaukset, joten sen pituus voikin olla paljon pidempi kuin tuon perus modeemipihuhan (rj11).

9. Ysf

Ysf Active member

Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    68
    voi olla että tuo 7-8m pätkä venyttää jakaamosta tulevan matkan liian pitkäksi ja häiriöitä tulee..

Laita adsl-boksi lähelle puhelinpistorasiaa ja käytä pitkiä rj-45 kaapeleita tietokoneiden kytkemisessä siihen adsl-boksiin..

Jaa tämä sivu