Käyttäjilläkö viraa päästä ?

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi shnigi 14.04.2006.

1. shnigi

shnigi Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Käyn lukemassa afterdawnin foorumeita ainakin kaksi kertaa päivässä, ja olen huomannut että itseasiassa aika moni aihe on niin sanotusti turha. Mitäköhän ihmiset mahtavat ajatella jos ilmoittelevat yleisellä foorumilla: "Nyt tarttis apua nopeesti, koneeni sammuilee itsekseen apua" (esimerkki) Eihän tuollaiseen aiheeseen voi antaa minkäänlaisia ohjeita kun ei ole mitään tietoja ongelmasta, niitäkin pitää kysyä erikseen kun ei uuden viestiketjun aloittaja ole viitsinyt tai en tiedä mistä johtuu mutta voinut kertoa tarkemmin asiastaan. Onko tämmöinen ns. roskapostaamista vai onko kirjoittajalla jotain muita syitä miksi kirjoittaa täysin turhasta asiasta.

Ps. ajattele mitä aiot sanoa ja kysy sellaista mistä ei tarvitsisi kysyä ongelmasta vaan voitaisiin ilmoittaa vain vastaukset ?

2.  
  3. AcidCrew

AcidCrew Guest

mä olen ainaki sitä mieltä et monet ei tiedä mitkä asiat liittyvät kyseiseen ongelmaa eli eivät osaa yhdistää asiaa A asiaan B. monesti sen jälkeen kun joku kysyy jotain asiaan liittyen,niin aloittaja osaa antaa oikeita tietoja jotka auttavat ongelman ratkeamiseen. kaikkien ongelmat ovat samanarvoisia riippumatta kysyjän taidosta esittää asia! se tekee (minun mielestäni) monet viestit roskapostiksi ettei käytetä hakua, ei viitsitä kattoa onko asiasta kysytty jo aikaisemmin. useasti löytyy vastaus haulla/googlella.

4. onsekumma

onsekumma Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ja tämä aihe ei sitten ole turha vai??

Hohhoijaa, kaikki kävijät eivät varmastikaan ole jaksaneet lukea foorumin sääntöjä kirjaimellisesti ja eivät aina jaksa/osaa käyttää hakua. Suotakoon heille se. Varmasti myöhemmässä vaiheessa kävijät oppivat kuvaamaan ongelmansa tarkemmin ja syvällisemmin. Jos on tilanne, että pitäisi saada nopeasti ongelmaan ratkaisu, niin ei sitä kaikki jaksa miettiä millainen uuden viestiketjun otsikko tai ongelman kuvaus pitäisi olla. Varsinkin jos kyseessä on nyypiöt ja juniorit ;)

5. Neptun

Neptun Active member

Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Mä olen aikaisemmin joskus ehdotellut lisäyksiä tai täydennyksiä ohjeisiin. Ei saavuttanut vastakaikua. Painavin peruste on se, että ohjeita ei lueta. Eli niitä eivät lue juuri ne joiden pitäisi.
    Siksi olen yrittänyt sopivissa yhteyksissä muistuttaa asiasta kysyjiä. Olen sanonut, että sä saat paljon nopeammin sellaisia vastauksia joista on hyötyä, jos selostat ongelman kunnolla. Samalla tietysti toivon, että jokin muu tulokas sattuisi tuon huomautuksen lukemaan.

Edellä olette suhtautuneet nuoria ja miksei vanhempiakin kysyjiä ymmärtävästi ja tasapuolisesti. Samaa mieltä olen minäkin kysyjien oikeudesta. Ja tuo huomio pitää paikkansa että kaverit varsin pian rupeavat oivaltamaan mistä tässä neuvomisessa on kyse.

Tekisi mieli tehdä vaikka Käyttäjän opas, johon sitten itse linkillä voisi viitata kun eteen tulee kovin vajavainen kysymys.

Aivan toinen erikoinen ilmiö on myös havaittavaissa. Tämä: "Mulla on nyt kummallinen häikkä näppiksessä. Kun sillä kirjoittelee vähän pidempään se siirtyykin alkuperäisestä paikasta vasemmalle. Nyt mä kysynki tietäviltä, et kuinka paljon toi näppis voi siirtyä esim. puolessa tunnissa ja miten sen sais et se ei siirtyis? Ja et jos se siirtyis ei vasemmalle vaan oikealle niin olisko se normaalia?"
    Varmaan ymmärrätte dramatisoidusta esimerkistä mitä tarkoitan. ;-)

6. Peppi_

Peppi_ Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Olisi ongelmissa ehkä minimi vaatimuksena hyvä kertoa vähän miten ja milloin alkoi ja tuliko tehtyä jotain ennen sitä... Pientä taustatietoa vaikkei muita asioita ongelmaan osaisi yhdistääkkään... edes vähän vaikka vaan sen takia, että näyttää vähän paremmalta kuin pistää viesti "miksei mun kone toimi? auttakaa!" (vähän yli lyöty :p )

"Nyt mä kysynki tietäviltä, et kuinka paljon toi näppis voi siirtyä esim. puolessa tunnissa ja miten sen sais et se ei siirtyis?"

Mulla siirty kerran noin metrin alle sekunnissa, mut alas päin, kun putos lattialle.
    Jos sen liimaa tai ruuvaa pöytään kiinni?

7. omit

omit Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    vittuako näillä foorumeilla tekee,jos ei saa kysyä mitään

8. xmedia666

xmedia666 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Oma vikahan se on jos on epäselvän kysymyksen pistänyt, myös hitaammin ja epäileväisesti siihen sitten vastataan. Kun on esittänyt kysymyksen kunnolla niin saa myös vastauksen nopeammin. Ei siitä hiiltyä kannata, kysymyksen esittäjälle se on haitaksi. Kaikki kysyy omalla tavallaan eikä sille juuri mitään voi.

Mutta tuosta hakulaitteesta sen verran että sitä ei todellakaan moni käytä, tämän huomaa varsinkin matkapuhelin puolella jonne tulee hyvällä tuurilla kaksikin kertaa viikossa kysymys että "mitä ohjelmia on s60 puhelimiin ja mistä niitä saa" , niin että ennemmin tuo haku on se mistä kannattaa valistaa.

Viimeksi muokattu: 15.04.2006
  9. jokke70

jokke70 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26

Monelle tulee hirveä paniikki, jos epäilee että koneessa virus yms... siinä äkkiä unohtuu haku toiminnan käyttö, järkevä kirjoitus miten vika ilmenee...listaa voisi jatkaa loputtomiin.
    Parempi kuitenkin kysyä neuvoa, kuin yksinään painiskella ylipääsemättömän ongelman kinpussa.

Mitä itse olen seurannut, niin virukset ja haittaohjelmat palstalla neuvoja gurut sekä modet suhtautuvat erittäin hienosti, huonosti laitettuihin ongelma kysymyksiin.
    Kyselevät lisätietoja yms... ilman ylimääräistä vittuilua.
    Hatun nosto teille.

10. Camee

Camee Guest

Samaa mieltä jokke70 + muutamat muut. Itse olen asiallisilla kysymyksillä (omasta mielestäni) saanut asiallisia vastauksia. Kaikki ei alussa sisäistä noita sääntöjä, mutta kun kokemusta karttuu... sitä vartenhan Newbiestä aloitetaan :)

Moderaattorin viimeksi muokkaama: 15.04.2006
  11. Neptun

Neptun Active member

Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Tässä on kehuttu virusosaston neuvojia. Kiitos varmasti heille kuuluu, mutta ei täällä AD:ssä juuri muillakaan (kaikkia en lue), esim. Windows- tai softa- tai rautaosastoissa, ketään kysyjiä tyrmätä tai viisastella. Ja aina joku voi tulla kyselemään tarkempia tietoja jos ei muuten kukaan lähde pimeään metsään samoilemaan. Mutta helpoiten siis heti niitä antamalla. Ja jos jollakin vastaajalla sattuisi huono päivä olemaan, niin helposti on paikattavissa kun apuja lähtee tosissaan tarjoamaan.

12. jukk_is

jukk_is Guest

Jep, minunkin mielestäni on havaittavissa ihan turhia threadeja, vaikka olen huomannut seuraavani niitä suht tiuhaan, useimmiten niistä saa hyvä naurut kun porukka alkaa hiiltymään. Mutta, monet jotka esittää tommosia "tyhmiä" kysymyksiä ovat joko tietämättömiä tai hädissään.
    En usko että monikaan pyrkii tällä foorumilla tahallaan ärsyttämään muita (poikkeukset vahvistaa..) sillä saattaa jäädä vastaukset tulevaisuudessa saamatta. Itsellänihän on sen verran ylpeyttä tai jotain etten ihan helpolla kysele vaan selvitän itse vaikka siihen aikaa menisikin.. Toisten auttaminenkin jää usein koska täällä tulee yleensä vastauksia muilta lähes heti postauksen jälkeen eli mitäpä siinä toistelemaan.
    Ja on totta ettei monetkaan niitä sääntöjä lue, vaikka minäkin kaikille (joille suosittelen sivustoa) saarnaan siitä kyllästymiseen asti. Kuitenkin lopulta täällä on niin paljon asiaa että turhat aiheet unohtuu äkkiä. Itseäni ärsyttää eniten gallup-tyypiset threadit ja uuden käyttäjätason metsästäjät.

Syyllistyn omasta mielestäni nyt turhaan postiin mutta menköön tämän kerran.

13. mihku

mihku Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Olisikohan yksi syy se, että ei viitsitä panostaa/ei tajuta kirjoituspuolen tärkeyttä, vaan kuvitellaan että muut kyllä ymmärtävät puolesta sanasta mikä mättää. Toinen syy on varmasti tuo AcidCrewin mainitsemaan asia (kun mietin omia kysymyksiäni tällä saitilla... :p) Kun ei tiedä/hallitse asioita, on vaikea myös muotoilla kysymystä niin, että toiset ymmärtäisivät ongelman suoralta kädeltä ja pystyisivät heti neuvomaan.

Haun käytöstä haluan kyllä nurista sen verran, että vaikka itse sitä yritänkin sitkeästi käyttää, niin kyllä se välillä aika epätoivoista on, varsinkin vanhempien asioiden hakeminen ei onnistu kuin selaamalla ketjuja taaksepäin - ja jos ei muista edes tarkasti aluetta, niin voi mennä aika epätoivoiseksi.

Mutta ihmeen hyvin täällä porukka jaksaa vastailla - älyttömiinkin kysymyksiin... ^^;

Suosittelen liimaa. Mutta ei erikeepperiä. Joku superliima.

Itse taas olen pohtinut, kumpi on parempi NATin reikien puhkomiseen, ruuvipäinen meisseli vai porakone?

14. teppoI

teppoI Moderator Ylläpitäjä

Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    48
    Itse(kkin) olen sitä mieltä että jotkut alkavat "panikoida" tai hätääntyvät kun kone onkin yht' äkkiä aivan solmussa. Varsinkin he joita ei vois vähempää kiinostaa tietokoneet.

itse en hakua käytä myönnän, mutta en ole omasta mielestäni kovin montaa threadia tehnytkään. Ja jos jotakin ongelmaa tulee niin yritän melko pitkälle itse työskennellä aiheen parissa, eihän sitä tiedä jos vaikka oppisi jotakin siinä sivussa.

No siis sehän riippuu siitä minkä värinen männänpalautusjousi sun Honda monkeyssa on jos on punanen niin kehoittaisin tekemään ihan porakoneella, mutta sinisen sattuessa kannattaa asentaa Windows käyttöjärjestelmä sinne männän kovalevylle. Reikien määrä on taattu.

15. perhana

perhana Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kyllähän täällä tosiaan paljon turhiltakin kuulostavia kysymyksiä on, mutta todennäköisesti kysymys ei kysyjän mielestä ole ollut turha kun on sen viitsinyt esittää.

Vielä enemmän kuitenkin täällä on turhia vastauksia jotka mielestäni ovat vielä turhempia kuin turhat kysymykset, niistä ei ole hyötyä kenellekkään...

Jos jokin kysymys tai aihe vaikuttaa turhalta, voihan sen helposti sivuuttaa ja siirtyä lukemaan jotain itseään kiinnostavaa aihetta, ei siihen ole pakko kirjoittaa mitään kommenttia tyyliin "tämä nyt on taas aivan turha aihe/kysymys"

Suurta ärtymystä joillekkin näyttävät täällä myös herättävän aiheet joihin oikeasti tulee paljon vastauksia ja mielipiteitä, niihinkin on aivan pakko sitten kommentoida että "tästä aiheestahan voi väitellä vaikka kuinka paljon ja siksi tämä on aivan turha aihe" mutta eihän se aihe varmaankaan ole aivan turha ollut jos se on keskustelua herättänyt ja saanut jopa kommentoijan kiinnostuksen heräämään... :-D

"omit" onkin tuossa hyvin 'newbien' syvällä rintaäänellä kiteyttänyt lyhyesti sen tärkeimmän pointin:

16. Neptun

Neptun Active member

Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Kyllähän sitä kysyä saa. Mieluiten kuitenkin sääntöjen ja hyvien tapojen puitteissa. Kun ne säännöt ja ohjeet ei ole tehty piruuttaan, vaan pelisäännöiksi joita ilman tästä ei tulisi mitään järkevää puuhaa. Sitten voi ajatella niinkin, että nämä "vaikeat" kysymykset ovat haasteellisia. Jos yrittää lukea rivien välistä ja sivusta, niin voi saada lisää vihjeitä ongelmasta. Jos vastaajana pääset tiedon niukkuudesta huolimatta kuitenkin jäljille, niin se on mukava onnistuminen, vähän samaan tapaan kun onnistuu vastata teknisesti vaikeaan kysymykseen.

Niin se kuviteltu kysymys: Vastaajat esittivät, että tulee tarkistaa näppispöydän vinous, näppis voidaan ruuvata kiinni alustaansa tai käyttää liukumattomasta hiirimatosta leikattuja liukuesteitä. Oikealle siirtymistä pidettiin yhtä normaalina kuin vasemmallekin, mutta kumpaakin häiritsevänä. (Alas siirtymiseen asti ei vielä päästy) Lopuksi kysyjä ilmoitti, että ongelma on ratkaistu. Hän on lakaissut pullan, keksinmuruset sekä popcornit pois näppiksen alta ja nyt se pysyy ihan paikallaan.

17. Blond

Blond Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ensimmäinen oma kysymykseni oli luultavasti jotain näin ;)
    On oltava eri mieltä. Haku ei aina auta omaan ongelmaan, tai sitä ei pysty soveltamaan omilla taidoillaan. Kaikkea ei voi osata, vaikka niin luulee/haluaa. Apua ei voi pyytää oikein, jos ei ihan oikeasti tiedä, mistä kenkä puristaa. Kaikki eivät hallitse tietokoneita, muutavat meistä vain käyttävät niitä ;)

18. ari1

ari1 Guest

Minä ainakin olen saanut täältä hyviä neuvoja ja ohjeita, kun en ole vielä mikään ammattilainen. Kiitos kaikille neuvoja antaville.

19. teppoI

teppoI Moderator Ylläpitäjä

Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    48
    Linux-osasto on mielestäni melko kylmä, varsinkin aloittelijoille. Yleensä kun kysytään täälläisiä "nob-kysymyksiä" niin käsketään käyttä Googlea, tai annetaan vain jokin linkki johonkin vanhaan keskusteluun. Ei luulisi olla vaikeaa antaa kunnon vastausta.

20. Jannejt

Jannejt Moderator Ylläpitäjä

Kiitokset:
    6
    Pisteet:
    118
    mielestäni linux-alueella neuvotaan ihan kivasti, kävin pari random-ketjua kattoo ja ei siellä vain googlea osoiteta, pari hyvää neuvojaa sieltä löytyy ja joskus linux-alkuajoillani sain itsekkin sieltä mukavaa apua, toki yksilötapauksia löytyy useampiakin varmasti, myös muilta alueita :)

ja linuxin käyttö vaatii sitä googlea, ja neuvot voivat olla aloittelijoille aluksi hankalia ;)

21. Makeke

Makeke Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kyllä Afterdawnin keskustelualue päihittää jonkun muron 100-0. Täällä ei saa vittuilua päälle vaikka kysyisi kuinka yksinkertaista ja helppoa asiaa tahansa, kunhan muistaa kysyä selvästi. (varsinkin muropaketin irc kanava)

Uskomattomia guruja täällä kyllä on siitä suuri kiitos. Monet ongelmat ja surut on ratkaistu.

Jaa tämä sivu