Käynnistyslohko pilalla, kone ei buuttaa

Viestiketju Ajuri- ja softaongelmat -osiossa. Ketjun avasi fmiles 27.04.2009.

1. fmiles

fmiles Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kannettavassa koneessa oli jonkin aikaa sitten dualboottina Windows ja Linux. Bootloaderina oli GRUB.

Poistin Windowsissa Linux-partitiot ja muutin ne yhdeksi NTFS-osioksi, jotta saisin lisää kovalevytilaa. Tämän jälkeen seuraava askel olisi tietysti ollut
    Koodi:
    FDISK /MBR
    joka olisi korjannut käynnistyslohkon, eli käytännössä poistanut GRUBin.

Windows 98:aan aikoinaan tottuneena tuli seinä vastaan, kun XP ei tunnistanut tätä FDISK-komentoa edes administratorina. Tästä paljoa välittämättä sammutin koneen ja arvelin, että hoidan homman loppuun joskus myöhemmin.

Nyt kone ei buuttaa. Ilmeisesti GRUB on niin huono bootloaderi, että se vaatii Linux-osiot jos ne kerta on sille merkitty. Windows-osiot tietysti toimivat ja ovat ok. Käynnistyslohkoon en ole koskenut.

Nyt ongelmana on kuitenkin se, millä saisin buutattua koneeni muualta kuin kovalevyltä, ja korjattua bootloaderin. Windowsin asennus-CD:tä en löydä, minulla on vain System Restore -levy, joka aloittaa automaattisesti järjestelmän palauttamisen, jota en saa tehdä. Levyllä on liikaa tärkeitä tiedostoja.

Diskettiasemaa ei ole. USB-tikulta buuttaaminen onnistuu, mutta en tiedä miten tikku muutetaan käynnistyslevykkeeksi. En myöskään löydä mistään CD-imageja, jotka toimisivat XP:n käynnistyslevykkeenä.

Ja kun saan koneen buutattua tikulta/CD:ltä, mitä minun silloin pitää tehdä? Löytyykö sieltä se vanha FDISK vai mikä?

2.  
  3. ShatBriks

ShatBriks Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Hiren's boot CD pitäisi olla ilmainen ladattava ja se sisältää muunmuassa noita MBR fix työkaluja.

Eli jos vain pääset lataamaan ja polttamaan sen, niin siinä voisi olla 1 vaihtoehto.

http://www.hiren.info/pages/bootcd

4. fmiles

fmiles Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Missään ei ole latauslinkkiä tuolle boot-CD:lle eikä missään kerrota miten sen saa. Ilmeisesti kyseessä on vain jokin esimerkki boot-CD:stä, jonka voi itse koota.

Ei auta.

5. fmiles

fmiles Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Olen taas monta tuntia kaivanut ympäri nettiä erilaisia bootdiskejä ja kaikenlaisia Fdisk.exe-kopioita.

Kuitenkin ainoa asia mitä minun tuolla läppärillä pitäisi suorittaa on
    Koodi:
    FDISK /MBR
    tai
    Koodi:
    FIXMBR
    Windows 98:n aikana se oli yksinkertaista. Jos Linuxin poisti ja bootloader sekosi, tein vain toisella koneella käynnistyslevykkeen, jolle sai kopioitua FDISK.EXE:n Windows-kansion alta, sitten käytin tuota levykettä. Kaikki meni rutiinilla ja kone toimi taas.

En jaksa enää kaivaa, mitään järkevää ei löydy. FDISK.EXE:n korvaavia ohjelmia saa moneltakin sivulta, mutta ne joko eivät tue NTFS-asemia tai sitten ei muuten vaan ole mitään mainintaa tuosta MBR-toiminnosta. En halua luoda bootdiskiä kovalla vaivalla ja huomata sitten että se fdiski ei yhtäkkiä korjaakaan käynnistyslohkoa.

Joku yksinkertainen ratkaisu täytyy olla.

6. ShatBriks

ShatBriks Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Näköjään ei olekaan tuolle uusimmalle versiolle latauslinkkiä ollenkaan... 9.6 version tuolta kyllä latasin joskus :) En tiedä sitten minkä ihmeen takia on näin. Onkohan tullut jotain tekijänoikeuskauhnaa kun siinä on tuo partition magic yms.

Saahan tuon silti muualtakin, kuten http://www.megaupload.com/?d=RW7PUAJR

Kannattaa ehkä kuitenkin skannata jollain ennenkuin aukoo... ei ole tuo kaldata.net minulle tuttu paikka.

7. fmiles

fmiles Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kiitos. :) Kokeilen.

8. fmiles

fmiles Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Hetkinen.

Sain poltettua yhden noista bootdiskeistä CD:lle, käynnistin koneen siltä ja sain palautettua virheellisen MBR:n. Nyt kone toimii normaalisti.

Mutta nyt Windows ei enää tunnista tuota äskettäin luotua osiota, vaan partitio-ohjelma näkee sen tilalla vanhat Linux-osiot!

Mitä tapahtui NTFS-osiolle, jonka loin äsken? Ei kai sitä vaan formatoitu???

Osiotaulun palauttamiseen käytin ohjelmaa nimeltä Partition Doctor 3.5.

Jaa tämä sivu