1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Kävi hassu juttu lain kanssa, kaipaisin varmistusta.

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi Sebu92 24.11.2006.

  1. Sebu92

    Sebu92 Active member

    Liittynyt:
    15.10.2005
    Viestejä:
    2,778
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Eli minä ja kaverini käytiin normaalisti Runosmäen K-marketissa noin kello 4 tänään. Katselimme vain limsoja. Vieressä oli joku jätkä, jota en ollut nähnytkään ennen. Hän ilmeisesti pölli jotain. Kun hän lähti, hän sanoi, että älkää pojat kertoko kellekkään. Olin vain että mitä vittua. Sitten menin taas noin kuudelta samaan kauppaan. Vartijat tutkailivat minua kun kävelin ohi. Kun olin taaimmaisella osastolla, vartijat tulivat vastaan. He pysäyttivät minut ja kertoivat että minä tiedän että hän oli varastanut jotain ja että tunnen hänet. Noh, en ole ikinä nähnytkään häntä ennen. Vartija väitti, että minä ja kolme kaveriani olimme kaupassa, ja että tiesin että eräs kavereistani oli varastanut jotain. Pyysi kertomaan nimen. Noh, hankala sanoa kun en ole jätkää nähnyt ennen. Sitten hetken kalasteli sitä nimeä, sanoin vain, etten ollut nähnytkään häntä ennen. Noh, he sanoivat vain suoraan, että painu helvettiin täältä äläkä ikinä enää tule takaisin. Olin vain että ok, ja lähdin pois. Tämähän on helvetin outoa, kun en ole syyllistynyt mihinkään. Kauppa on kuitenkin lähin kauppani, ja käyn siellä suhteellisen paljon. Onko minulla mahdollisuuksia, vai ovatko he aina oikeassa?
     
  2.  
  3. turska

    turska Regular member

    Liittynyt:
    20.10.2004
    Viestejä:
    4,040
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Jatka vain kaupassa asiointia ihan niinkuin ennenkin ja anna stevejen tuskailla kiinni jäämättömällä limuvarkaalla.Sinulla oikeus käydä kaupasa siinä mmissä muillakin.Jonkun steven "äläkä ikinä tule takaisin" kommentti on niin väärässä kuin olla ja voi.Ei muuta kuin iloista asiointi lähikaupassa,voithan vaikka tarjota limut herroille etsiville kun kaupassa poikkeat seuraavan kerran.
     
    Viimeksi muokattu: 24.11.2006
  4. Sebu92

    Sebu92 Active member

    Liittynyt:
    15.10.2005
    Viestejä:
    2,778
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Ok, käyn siellä vaikka huomenna. Kokeilen, että mitä he sanovat siihen. Tulen sitten kommentoimaan asiaa. Tuskin he mitään valittavat. Tosin he olivat ihan varmoja, että minä tunsin heidät. No katsotaan sitten mitä huomenna tapahtuu
     
  5. Player_

    Player_ Regular member

    Liittynyt:
    04.10.2006
    Viestejä:
    1,323
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Ei muuta kuin yhteyttä esimieheen, jos rupeavat vainoamaan, selität tilanteen asiallisesti niin yleensä ne asiat selviävät. Mahdollisesti voit myös yrittää selvittää asian vartijoille, jos he vaikka ymmärtäisivät puhetta, asialinja kannattaa aina säilyttää, paljon uskottavampaa kuin ruveta meuhkaamaan ja kiistelemään jostain mihin ei ole edes osallisena. Ja ainahan on virkavalta, jolle voi asioita tuoda esille, jos rupeavat oikein kunnolla kettuilemaan.
     
  6. Sebu92

    Sebu92 Active member

    Liittynyt:
    15.10.2005
    Viestejä:
    2,778
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Ok, kokeilen. Eli menen kauppaan, johon olen saanut porttikiellon syyttä. Ja jos he rupeavat vittuilemaan, kysyn esimiestä, ja sanon, että he eivät voi olla varmoja jostain epätodesta asiasta. Saatanan tyhmää porukkaa muuten on. No kokeilen tuota.
     
  7. tomato71

    tomato71 Regular member

    Liittynyt:
    30.04.2006
    Viestejä:
    1,151
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    No joo...Vartijoiden keskuudesta aina löytyy näitä "haluaisin olla poliisi" tyyppejä.
    Ei ole vartijoitten työ tehdä rikostutkintaa ja kysellä ihmisten nimiä,oikeudet ei riitä.
    Sillä ei ole mitään merkitystä tiedätkö tai ei koska kyseessä on näpistys ja sitä ei voi syyttää jälkikäteen vaan pitää jäädä
    kiinni "verekseltä"
    Ota yhteys siihen K-Marketin kauppiaaseen ja kerrot tilanteen,se ei varmaan hyväksy vartijoitten antamaa porttikieltoa.
     
  8. Sebu92

    Sebu92 Active member

    Liittynyt:
    15.10.2005
    Viestejä:
    2,778
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Juu lähetin viestin, katsotaan mitä he vastaavat.
     
  9. Sebu92

    Sebu92 Active member

    Liittynyt:
    15.10.2005
    Viestejä:
    2,778
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    No eipähän ole vieläkään vastattu. Mutta odotan nyt ainakin koko huomisen päivän. Tosiaan helvetin outoa, kun en ole tehnyt MITÄÄN väärää, ja saan porttikiellon. Minä kun luulin, että porttikielto on rangaistus.
     
  10. SSaarinen

    SSaarinen Regular member

    Liittynyt:
    14.02.2006
    Viestejä:
    1,182
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Vartijat voivat poistaa sut kaupasta ja antaa "porttikiellon", jos kaupan omistaja niin haluaa. Itse he eivät mitään sellaista päätä. Kaupan työntekijäkin voi vartijaa pyytää heittämään sut ulos. Eikä sulla ole sanottavaa siihen sillä hetkellä. Stevekin tekee työtään sillä hetkellä ja kaupan työntekijätkin ovat sille periaatteessa "pomoja" vaikkeivat kuitenkaan sanan perimmäisessä merkityksessä.

    Vasta jälkeenpäin kannattaa alkaa mesota, koska muuten voi mennä ikäväksi riidaksi koko homma, jossa olet takuulla alakynnessä, vaikka olisitkin oikeassa. Ja jos olet ollut viisas, niin pyysit vartijoita näyttämään korttinsa, jonka ovat lain mukaan velvollisia näyttämään. Ei siitä saa muuta kuin nimen irti, mutta se riittää, koska heidän pitää myös antaa vastaavan hoitajan yht.tiedot. Ja se on se äijä, jolle nää asiat menee käsittelyyn.

    Kaupan omistaja ei tod.näköisesti halua olla missään tekemissä sun kanssa, koska asia sille varmaan aivan triviaali ja ne vartijat saa sut näyttämään huonolta niin helposti. Voi olla, että olen väärässä, mutta useimmiten näin.

    Summa summarum:

    Pelkät vartijat eivät sulle porttaria sinne kauppaan voi antaa, mutta jos omistaja/myymäläpäällikkö/vastaava päättääkin puoltaa heidän päätöstään, niin etpä sille voi mitään. Niin se vaan on.

    Voit toki viedä asian eteenpäin heidän firman puolelle, mutta joudut näkemään vaivaa ja ei muuta sun porttaria, jos sellainen pysyy.

    *edit

    Ja voihan olla, että kaupan omistaja on reilu jätkä ja ymmärtää yskän. Ei ikinä tiedä miten nää asiat setviytyy... :)

    Jos asia päättyy sun puolelta onnellisesti, niin ei kannata sitten mennä vittuilemaan kovin rankasti niin steveille. Keksivät varmasti jotain sun pään menoksi. Niitä vituttaa varmasti silloin muutenkin paljon, kun näkee sut siellä palloilemassa. Jotain kommenttia voisit heittää ;)
     
    Viimeksi muokattu: 27.11.2006
  11. Sakke88

    Sakke88 Active member

    Liittynyt:
    11.04.2004
    Viestejä:
    1,773
    Kiitokset:
    19
    Pisteet:
    68
    Porttikieltoa ei saa antaa ilman mitään syytä ja tässä tapauksessa ei ole mitään oikeata syytä, jolloin syyllistytään syrjintään joka taas on laitonta.
    Luulisi kaupan omistajan olevan sen verran fiksu, että asia selviää helposti.
     
  12. Sebu92

    Sebu92 Active member

    Liittynyt:
    15.10.2005
    Viestejä:
    2,778
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    No kauppias ei usko minua, vaan väittää edelleen, että olin osallisena. Eihän ole mahdollista, että saan rangaistuksen rikoksesta, jota en ole tehnyt?
     
  13. SSaarinen

    SSaarinen Regular member

    Liittynyt:
    14.02.2006
    Viestejä:
    1,182
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Et enää oikein voi mitään, koska jos kauppias on päättänyt näin, niin homma on selvä. Hän voi kieltää sinua tulemasta kauppaan, jos hänellä on mielestään tarvittavat perusteet. Ja vartijat ovat varmasti kertoneet mielipiteensä hänelle. Ja kumpaa itse uskoisit?? Nuorta (en tiedä miten nuori olet :) vai vartijoita, jotka ovat omasta mielestään nähneet sinut osallisena näpistyksessä.

    Voit yrittää aiheuttaa kauppiaalle mahdollisimman paljon vaivaa asian suhteen, jos hän sitten tuumisi, että on pienempi vaiva poistaa porttari kuin jatkaa kanssasi taistelemista.

    Kannattaa yrittää pyytää päästä juttusille naamatusten. Sano, että menet kirjoittamaan asiasta paikalliseen lehteen (kiinnostaako heitä?? Laita vaikka yleisönosastolle terävä pakina, jonka lähetät sitten myös kauppiaalle). Ja yritä saada kaupalle/kauppiaalle vaan niin paljon vaivaa/huonoa julkisuutta kuin voit, jos ei suostu asiasta edes keskustelemaan.

    Jos jotain kauppojen omistajat eivät halua, niin huonoa imagoa, koska se vaikuttaa suoraan myyntiin. Sen takia ne spurgutkin häädetään aina kaupasta vittuun, heti kun tulee aihetta.

    Huomasin, että tekstini on ehkä hieman kyynistä, mutta sitä se vartijana oleminen teettää...Vastaa tuleen tulella. Ota huomioon silti, että kauppias voi vetää herneen nenään kunnolla ja bannaa sut loppuelämäksesi. Yleensä noi porttarit ei kovin kauaa kestä.

    Ja mene kauppaan silloin, kun vartija ei ole paikalla eikä kauppias ole ovella hillumassa. Yleensä keskipäivällä. Ostareilla saattaa olla ympäri päivän. Käyttäydyt hyvin ja olet oikein maireaa poikaa, niin kyllä se porttari poistuu jonkun ajan kuluttua
     
  14. tomato71

    tomato71 Regular member

    Liittynyt:
    30.04.2006
    Viestejä:
    1,151
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Olisi hauskaa tietää mitä Suomen laki sanoo asiasta.Voiko tosiaa saada "porttikieltoa" ruokakaupasta??.Kuulostaa kyllä oudolta,eihän kukaan voi ihmisiä kieltää ostamasta ruokaa.
     
  15. SSaarinen

    SSaarinen Regular member

    Liittynyt:
    14.02.2006
    Viestejä:
    1,182
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Suoraan finlexistä:

    Toi ei sisällä porttikiellosta mitään, en vielä löytänyt, mutta mielestäni siitäkin on jotain tekstiä siellä. Ei välttämättä porttikiellon nimellä, mutta jotain siitä oli.

     
  16. Supo

    Supo Regular member

    Liittynyt:
    31.03.2002
    Viestejä:
    437
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ja varmaan ei voi antaa sulle porttikieltoa sinne kauppaan.Voit tehdä rikosilmoituksen asiasta ja antaa asian viranomaisten käsiin.Vastaisuudessa jos näkee jotain tuollaista ,eikä halua käräyttää ,kannattaa häipyä välittömästi ,eikä ainaskaan alkaa heittää läppää kriminaalien kanssa :)
     
  17. Sebu92

    Sebu92 Active member

    Liittynyt:
    15.10.2005
    Viestejä:
    2,778
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    @Supo

    Ongelma tässä onkin, etten nähnyt koko varkautta. Olisin maininnut asiasta jollekkin kaupan myyjälle, jos olisin nähnyt jutun. Enkä sanonut varkaalle mitään, olin enemmänkin niinkun että wtf... Kun en tiennyt mistä hän puhui.

    @SSaarinen

    No olenkin jo asia edellä. Ja olen 14-vuotias. :) Kuitenkin kerroin äitilleni asiasta, välitin sähköpostin, jonka sain kauppiaalta, äitilleni. Äitini soitti liikkeeseen ja sanoi, että haluaa itsekkin nähdä videon. Minulle ei muuten näytetty videota, vaikka pyysinkin, että saanko nähdä videon. Äitini lähetti myös viestin heille. Ja vaikka porttikielto peruttaisiin, en silti enää halua käydä kaupassa. Tuntuu jotenkin jopa vastenmieliseltä käydä kaupassa, josta saan syytteitä ilman syytä. Tuskin tämä keneenkään vaikuttaa, mutta kyseinen kauppa on K-Market Runos Turussa. Joku tämän lukeva voisi vaikka käydä noin sadan metrin päässä olevassa Salessa, joka on halvempikin. Niin, äitini menee huomenna kauppaan puheille pomon kanssa. Menen ehkä mukaan. Niin ja hän uhkaili minua poliiseilla sähköpostissaan. Iltalehteen, Turun sanomiin tai Turkulaiseen tulee todellakin juttua asiasta. Ihan sama millainen ratkaisu tulee.
     
  18. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    No nyt on oikeaa asennetta. Ihan oikein kun nuoret pitävät puoliaan. Jos kyseessä olisi ollut joku aikuinen niin kauppias olisi varmasti tutkinut tapauksen ja pyytänyt anteeksi. Nyt vaan todennäköisesti ajatteli että nuori rahaton pojankloppi joka ei kaupan myyntiin vaikuta mitenkään.
    Luulisi että kauppias olisi edes miettinyt että miten se homma oikeasti menee koska siihen tarvitaan aika paljon pokkaa että nuorena henkilönä rupeaa pitämään puoliaan.
    Oikea kauppias ottaisi myös huomioon ainakin tälläisessa tilanteessa että se vartijakin voi olla väärässä.
    Vartijaksi kuitenkin pääsee melkein kuka vaan, mun kaverikin on nimittäin sellainen :)
    Ja varmasti vaikuttaa jos lehteen kirjoitat. Sekin vaikuttaa kun nettiin laitat tekstiä. Ja puskaradio vasta vaikuttaakin!

    Jos minä joutuisin tuollaiseen tilanteeseen ja kauppias vain uskoisi vartijaa niin kyllä muuten huomaisivat tilanteen vähän ajan päästä.
    Lehtikirjoitus ja puskaradio tekisivät varmasti tehtävänsä...
     
    Viimeksi muokattu: 28.11.2006
  19. Sebu92

    Sebu92 Active member

    Liittynyt:
    15.10.2005
    Viestejä:
    2,778
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Juu, ajattelinkin kertoa asiasta eteenpäin ihmisille, niinkuin olenkin jo tehnyt. Nyt olen vasta saanut 3 ihmistä boikotoimaan kauppaa, ehkä noin kymmenen euroa on jäänyt kauppa häviölle, mutta on sekin jo jotakin. :D Kun tämä juttu on käsitelty loppuun asti, vanhempanikin alkavat vähän kertomaan kavereilleen/tutuilleen. Siitä luulisi jo jonkunverran olevan hyötyä. Ja kyllä meidän perheemme noin 200e edestä osti ruokaa kaupasta kuukaudessa, oli sekin jo jotakin. Tuossa toisessa suunnassa on taas jo k-supermarket, joka on parempi kauppa kaikin puolin tuohon roskamarkettiin verrattuna.
     
  20. Ozzi

    Ozzi Regular member

    Liittynyt:
    11.06.2013
    Viestejä:
    553
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Olet siis vartija? Itse olen monet porttikiellot saanut useampana vuotena useampaan paikkaan. Ei käytösestä johtuen vaan skeittaamista. Missään ei olla valvottu saatuja porttikieltoja, en tiedä onko naama unohtunut vai mikä mutta olen saanut kuvan että "porttikiellot" ovat vain ns. "pelottelua". Kuinka väärässä olen?


    Ja sitten aiheeseen.
    Tuollaisessa tilanteessa en ole ollut mutta lähelle. Pidät vain omia puolia ja jos sitten "häviät" niin voit vielä kysellä kaikkia asioita mitkä ei välttämättä suoranaisesti liity asiaan. Ja sit kysyy melkeen samaa uusiks eritavalla ja ehkä jopa johdattelee toiselta eri vastauksen ja sit kysyy et miksi vaihtaa mielipidettään kun äsken sano toisin. Hieman kömpelö selitys mutta parempaa en nyt saanut aikaiseksi, toivottavasti ymmärrät mitä ajan takaa :)
    Itse olen näin antanut joissain tilanteissa palautetta ja aika huvittavia tilanteita saanut aikaan. En mitään pahaa tarkoita mutta kun olen kokenut vääryyttä niin jotain iloa on siitäkin ottanut irti. Rauhallisella äänellä vaan jatkaa keskustelua. ( esim kerran erästä kauppaa ei meinattu saada kiinni koska olin takuu/palautusosastolla ;) )
     
  21. SSaarinen

    SSaarinen Regular member

    Liittynyt:
    14.02.2006
    Viestejä:
    1,182
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    @ozzi

    Aivan oikein, ei se porttari mikään satavarma kielto ole. Tod.näköisesti se vartija on ainoa, joka muistaa sun pärstän, jos muut eivät sitä nähneet. Ne valvontakamerat ovat yleinen vitsi pikkukaupoissa. Laitat vaan toiset vaatteet, niin tuskin kukaan tunnistaa. Katsot vain ettei vartija ole paikalla sillä hetkellä.

    Ja en ole enää vaksi, kyllästyin siihen paskaan.

    ------------------

    Ja aivan oikea meininki asian suhteen teillä. Juuri sitä vaivaa ja huonoa julkisuutta noi kaupat/kauppiaat inhoaa (ainakin kaikissa paikoissa missä minä olin). Vaikka lopputulos olisikin kannaltasi huono, niin kauppias ainakin miettii ensi kerralla hieman pidempään. Toivottavasti....Antakaa palaa vaan!
     

Jaa tämä sivu