Tämä on sit ihan hupithreadi! Elikkä tarkoitus olisi herättää keskustelu Junior vs. Seniorit pohjalta!! Elikkä tympäseekö Senioreita aina jauhaa samoista asioita - ei mene asiat jakeluun - ei osata käyttää hae viestejä nappulaa!! Entäpä Juniorit tympäsee varmaan se tietojen panttaus - miksi ei voisi kertoa asiaa niin että muutkin ymmärtää!! Hei, jokainen on joskus newbie!! Oletko saanut täältä jotain kullanarvoisia vinkkejä ja homma on lähtenyt mukavasti rullaamaan eteen päin?! Oletko saanut jotain hieman erikoisia vinkkejä ja hieman tuumannut että oiskohan tuo asia nyt noin? Onko kone mennyt paskaksi? Tämän thereadin tarkoituksena olisi saada ihmiset/asiat kohtaamaan, menneiden asioiden muistelo ja edistää tietojen jakamista! Ei se ole sinulta pois!!! AD:ssa monet ovat selkeästi ottaneet juniorin roolin kyselevät neuvoja - eivät jaa tietoa juurikaan muiden käytettäväksi!! Sitten on nämä kuningas seniorit, jotka ovat jakaneet tietoa, auttaneet apua tarvitsevia, mutta myös vittuuntuvat erittäin herkästi, jos esim. sääntöjä loukataan tahi ei osata käyttää hakua tms. Mutta siitä huolimatta... *hatun nosto senioreille!* Itse vaikka olenkin ollut jo muutamia vuosia AD:n lukijana olen enemmän ottanut juniorin roolin, kysellyt ja saanut hyviä neuvoja! En ole ottanut hirveästi asiantuntijan roolia, koska kummiskin on tunnettava vastuunsa että neuvoo varmasti oikein!! PS. niin tuohon threadin otsikoon vielä vastaus!! Juniorit vs. Seniorit 2-2, mutta Juniorit scooraa jatkoajalla!!
Ei kai ne seniorit kuitenkaan niin hirveen helposti vittuunnu ;-) Saattaa joillakin vain joskus tuo "hae viestejä" jäädä päälle, varsinkin jos on juuri samoja kysymyksiä kasakaupalle lueskellut ja niihin vastaillut. Toisaalta on se kummasti vain jäänyt useimmilta hyödyntämättä tai sitten on vain helpompi suoraan kysyä kuin että viitsisi alkaa kymmeniä postauksia asian tiimoilta lueskelemaan. No, joka tapauksessa aina kannattaa kysyä ja vastata...
Erään toisen foorumin ex-moderaattorina on todettava että AD:n asiakaskunta on keskimääräistä huomattavasti fiksumpaa. Itse jos näen "vakiokysymyksen" niin koetan vihjata haun käyttöä mutta samalla heitän copy-pasten tai linkin vastaukseen. Tuleepahan samalla vastattua kysymykseen ja opetettua foorumin toimintaa.
Hakua kehittämällä olisi mielestäni vaikutusta samojen kysymysten pienemiseen. Joskus ei osaa hakea ihan oikeilla sanamuodoilla/ei ole tietoa asiasta riittävästi. Myös haun rajaus tietylle keskustelualueelle olisi tervetullut. Siis enemmän hakua rajaavia kriteerejä valittavaksi. Tämäkin hyvä muutos: http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/106488 (Pistin tämän viestin myös palautelootaan)
Mielestäni AD:n foorumilla on kaiken kaikkiaan ihan asiallinen meininki. Tietysti, jos samoja asioita viljellään päivästä toiseen, kuten AVI --> DVD tms., niin joskus ajattelee, että "hae viestejä" toimintoa olisi ihan suotavaa käyttää. Autan mielelläni toisia parhaani mukaan. Olen AD:n avulla itsekin ratkaissut monet pulmat (kiitos muiden jäsenten). Olen myös huomannut, että oppii paljon uutta, kun auttaa toista.