Nyt iski semmone peli mielee jota joskus windows 95/98:lla ollaan pelattu, mut nimi ei muistu mieleen. Eli sellanen sivusta kuvattu, tasohyppelypeli, jossa kolmea hahmoa liikutetaan, muistaakseni viikinkejä, joilla kullakin oli joku taito. Pelin idea oli saada jokainen hahmo kentän läpi tappamatta niitä. Ja sitten oli myös ehkä ensimmäinen FPS peli PC:lle, jossa kierrettiin ns. labyrinttia ja tapettiin vihollisia, myös windows 95/98:lle. Jos joku vaan muistais nää pelit, ja tietäs et mistä sais, ois kiva taas pelailla niitä ensimmäisiä pelejä, joita olen pelannut. Kiitos jo etukäteen.
Lost Vikings mahtaa olla tuo ensimmäinen peli. Toinenki kuulostaa tutulta vaan ei nyt ihan heti tuu nimi mieleen. Lost Vikingsia ei taida laillisesti juuri mistään saada. Julkasijan omasa nettikaupasakaan ei näkyny olevan. Käytettynä saattaa jostain toki löytyä.
No tuo viikinkijuttu on ainakki The Lost Vikings. Ihan jonnewebistä sai, en tiedä oliko laillista vai laitonta, mut ei kuitenkaa toimi 64-bit vistalla. Ja joo oli se Wolfenstein 3D mitä tarkotin, kiitos vastauksista.
Wolfenstein 3D on ensimmäinen FPS. Sitä ennen oli 2D räiskintänä Castle Wolfenstein ja sen jatko-osa Beyond Castle Wolfenstein. Duke Nukemistkin on 2D versiot ollu ekana. Doom tais olla eka FPS jossa kentissä liikuttiin myös pystysuuntaan. Wolfenstein 3D:ssä seinät oli vain N-E-S-W-suuntiin, mutta labyrinttien laajuus oli ihan posketeton pelin kokoon nähden. Kun löysi ne pisimmät salakäytävät.
Wolfenstein3D kenttiä oli kiva väsätä...tein joskus koulustani kentän sinne ja opettajiksi eri natseja. Kohta supo varmaan tulee jututtaa mua mahdollisena koulusurmaajana. P.S. Kummatkin noista peleistä saa toimimaan DosBox ohjelmalla.
Kiitokset taas dosboxista mutta onkohan sitä 64-bit vistalle. Tämä joka tuossa linkissä oli, oli 32-bittiselle.
Pakko nyt vähän leveillä tiedoillaan. Wolfenstein 3D (1992) ei ollut ensimmäinen FPS, Hovertank 3D (1990) oli ID softwaren (Wolfenstein 3D, Doom, Quake) ensimmäinen FPS. Ensimmäinen kaupallinen FPS taasen oli Atarin Battlezone (1980), jo tätä ennen oli muutamia FPS pelejä olemassa, mutta niiden tarkan iän määrittäminen on käytännössä mahdotonta. Myöskään Doom ei ollut ensimmäinen FPS jossa liikuttiin ylös-alas suunnissa, tämän toteutti jo Ultima Underworld vuonna 1992, vaikkakaan peli ei ollut varsinaisesti FPS, vaan FPRPG, samaa engineä käytettiin myöhemmin System Shock pelissä, joka voidaan luokitella FPS/RPG-hybridiksi. Lisäksi tässä vaiheessa on hyvä mainita, että vaikka Doom näyttikin siltä, että kentissä on korkeuseroja, todellisuudessa pelin engine käsitteli kentät kaksiulotteisina, näin ollen Doomin engine ei siis ollut varsinainen 3D-engine, vaan ennemminkin 2.5D. Tämänkin pelihistorian luennon teille tarjosi SpeechMan, gaming since 1984.