.. se sijoittuisi premium mallien luokkaan vajaan 1300 euron hinnallaan. Sanotaan siis että se edustaisi n. 30 – 40 000 euron autoa kuten VW Passat, Toyota Avensis tai Volvo V40. Asiakkaalle markkinoidaan Asus Auton laadukasta huolenpitosopimusta, joka kuuluu tuotteen hintaan ja on yksityisille pituudeltaan 3 vuotta ja yrityksille 2 vuotta. Sen vakuutellaan sen olevan parempi kuin kilpailijoilla, onhan se pituudeltaan puolet pidempi ja sisältyy tuotteen hintaan. No, sitten kun tulee se 1. tilanne että Asus Autosta menee rikki jokin yleinen osa, sanotaan nyt vaikka oikean ajovalon H11 polttimo, ja siitä soitetaan huoltoon. Selviää että tätä H11 mallin polttimoa (Ajovalot H11 | Motonet Oy) ei voi käydä vaihtamassa huoltopisteessä. Näitä huoltopisteitä olisi ollut Vw, Toyota ja Volvo merkeillä jokaisessa isommassa kaupungissa. Heillä polttimon vaihto hoidettaisiin huolenpitosopimuksen puitteissa asiakkaan käydessä paikanpäällä. Sekin olisi mahdollista että asiakkaalle lähetettäisiin uusi H11 polttimo ja sen rikkinäisen voisi palauttaa huoltopisteeseen, tässähän säästyisi näin toimien sekä asiakkaan että huollon aikaa. Asus Autolla ainut vaihtoehto on kuitenkin huolenpitosopimuksen puitteissa että kuriiri tulee hakemaan Asus Auton asiakkaalta kotoa. Perusteluksi Asus auton asiakaspalvelu ilmoittaa että ”Asus Auto” on samanhintaisia kilpailijoitaan niin paljon parempi, että tämä rikkoutunut H11 mallin polttimo, (hinta 19,90eur) tutkitaan Asuksen Autopajalla että miksi se on rikkoutunut, ja lisäksi tarkastetaan auton koko 12 voltin sähköjärjestelmä ”varmuuden vuoksi” ettei polttimon rikkoutuminen ole vain kiinni ”sähköjärjestelmän viasta” Arvioitu aika polttimon vaihtoon ”Asuksen Autopajalla” , on noin 3 viikkoa. Siinä ei auta selittelyt että autolla pitäisi päästä käymään tällä välin kaupassa eikä se että lapset pitäisi viedä hoitoon. Toki on se vaihtoehto joka asiakkaalle tehdään heti selväksi että ei käytä ollenkaan Asuksen HuolenpitoSopimusta, vaan hakee ja vaihtaa hajonneen polttimon omatoimisesti. Tällöin hajonneen polttimon hintaa ei hyvitetä Huolenpitosopimuksesta ja asiakas maksaa sen itse. Mihin tämä johtaa? Ne ei-tekniset henkilöt jotka asuvat kaupungissa ja voivat käyttää 3 viikkoa julkisia kulkuneuvoja ovat todella tyytyväisiä Asus Auton palveluihin. Palveluhan on niin hyvää että tulevat hakemaan sen Asus merkkisen auton kotoa, tutkivat sen H11 polttimon hajoamisen teknisen syyn ja mittaavat auton koko 12 voltin sähköjärjestelmänkin ettei vika ole vain siellä. Verratonta palvelua! …. Hetkinen.. onko ? … oikeasti ? Ne maalla asuvat tee-se-itse miehet, jotka osaisivat vaihtaa hajonneen H11 polttimon, ihmettelevät ääneen että miksi auto haetaan 3 viikoksi pois yhden H11 polttimon vaihdon takia ? Kun he kysyvät syytä asukselta, perusteluna on ”Asus palvelu on niin hyvä että haemme Asus autosi kotoa, tutkimme H11 polttimon hajoamisen teknisen syyn ja mittaamme auton koko 12 voltin sähköjärjestelmän ettei vika ole vain siellä.” Kun kysytään että onko tämä nyt oikein totta, kun nuita H11 polttimoita ei käsityksen mukaan ole mahdollista edes tutkia Asuksen Autopajalla, ja se Asus Auton 12 voltin sähköjärjestelmän mittaaminenkin tuntuu aika utopistiselta vaihtoehdolta myös naapurin ranen mielestä. Naapurin rane on ollut autoasentaja 15 vuotta ja huoltanut kaikkia automerkkejä eikä koskaan ole kuullutkaan tuosta Asus Autohuollon 12 voltin sähköjärjestelmän mittaustoimenpiteestä. Kun Asuksen Asiakaspalvelulle perustellaan että tämä 3 viikon huoltojakso ei ole oikein mahdollista, kun kaupassa pitäisi käydä ja lapset viedä hoitoon, ja kysytään että mitä tämä H11 polttimon ja auton sähköjärjestelmän mittaus oikein pitää sisällään, tulee siihen vastaus että ” Joten jos haluatte takuuseen tuon H11 polttimon, tarvitsemme koko Asus Auton meille huoltoon kuten meidän tuki on teille jo ohjeistanut. Ystävällisin Terveisin / Best Regards, ASUS Customer Service” Kun yritetään ehdottaa muita vaihtoehtoja kahteen eri kertaan, ei 17 päivään tule mitään vastausta, radiohiljaisuus lienee paras tapa karkoittaa ns. ”hankalat asiakkaat” Asus Autoja ei onneksi ole vielä olemassa, mutta tietotekninen vertailukohta tosielämässä meni näin: ################################################## ---------- Original Message ---------- From : Asiakas Sent : 2/10/2014 To : techsupport@asus.com Hei Asia: n.n.2013 (n. 6kk) vanhaa kannettavaa tietokonetta sarjanumero NNNNNNNN. Ostokuitti liitteenä. Taustat: Koneen toiminta hidastunut viimeisen kk aikana, blue-screenejä, kovalevystä kuuluu ”klonk-klonk” ääni ja viikonloppuna kone ilmoitti buutissa ”hard disk not found” Kyseessä yrityksen kone jossa tärkeät laskutusohjelmat ym. liiketoiminnan kannalta oleelliset sähköpostit. Asennettiin uusi kovalevy ja palautettiin järjestelmä klooni backupista. Kaikki toimii ok ja aikaa kului alle 2h. Soitin aamulla asuksen tukinumeroon +358 09 69379690 ja kävimme asiaa läpi. Tuen mukaan koko kannettava tietokone, joka siis nyt toimii 100% ok, pitäisi toimittaa huoltoon. Huolto kestää arviolta 1,5-3 viikkoa. Ei siis käy että vain ilmeisen viallinen kovalevy vaihdetaan. Kun kysyin perusteluja, sanottiin että ”huolto tarkistaa koko koneen toimivuuden” Siis mitä ? Ymmärrän kyllä jos hyvää palvelua tarjotaan asiakkaalle lisäarvona, mutta se että vedotaan tuohon selitykseen perusteluna ei käy. Tarvittaessa voin lähettää kyllä HD kuvaa/videota koneesta, jos tavoitteena on vain varmistaa ettei asiakas ole itse konetta rikkonut esim. kolhimalla tms. Kerroin että tämä vaadittu koneen lähettämis-menettely johtaisi huomattaviin poikkeusjärjestelytarpeisiin. Koska yrityksen liiketoiminnan kannalta kaikki oleelliset ohjelmat pitää asentaa uudelleen toiseen koneeseen. Ei käynyt edelleenkään. Siis mistä on kysymys ? Ottakaa nyt mallia HP, DELL, IBM ja ”koko muu-maailma” –akselilta, ”pyörää ei kannata alkaa keksimään uudestaan” kovalevy joka on 100% varmuudella rikki vaihdettiin ja kone toimii nyt ok. Tästä huolimatta koko kone pitäisi muka lähettää huoltoon vanhan rikkinäisen kovalevyn kanssa ? Onko tämä todella Asuksen tapa toimia ? Eihän tässä ole mitään järkeä eikä perusteluja edes taloudellisesti, Kovalevyn markkinahinta kuluttajalle reilu 60euroa sis. alv. Se että konetta alettaisiin pakata ja liikutella edes-takas postin/kuriirin välityksellä verrattuna siihen että 2,5” kovalevy toimitetaan asiakkaalle postissa ja rikkinäinen palautetaan samassa paketissa. Odotan vastaustanne sähköpostitse miten edetään. Kehitysterveisin, Asiakas ---------- Original Message ---------- Lähettäjä: techsupport@asus.com Lähetetty: 11. helmikuuta 2014 Vastaanottaja: Asiakas Hei, Takuunalaisissa koneissa, Asus haluaa varmistaa työnlaadun ja vaihtaa kaikki takuuseen kuuluvat osat meidän valtuuttamassa huollossa, ja haluamme myös samalla tarkastaa mistä syystä tuo kovalevy on hajonnut, yleensä tässä operaatiossa vaihdetaankin vain kovalevy, ja teemme testit, joilla voimme varmistaa koneen toimivuuden, mutta joissain tapauksissa vika ei ole alunperäisin lähtöisin kovalevystä, vaan voi olla mahdollista että vika on tullut syvempää, esim kovalevyn ohjainpiiri emolevyllä on viallinen, joka rikkoo kovalevyn. Joten jos haluatte takuuseen tuon kovalevyn, tarvitsemme koko koneen meille huoltoon kuten meidän tuki on teille jo ohjeistanut. Ystävällisin Terveisin / Best Regards, ASUS Customer Service ---------- Original Message ---------- Lähettäjä: Asiakas Lähetetty: 11. helmikuuta 2014 Vastaanottaja: techsupport@asus.com Hei Kiitos tiedoista. Muutamia lisäkysymyksiä viitaten vastauksiisi: 1) ”…haluamme myös samalla tarkastaa mistä syystä tuo kovalevy on hajonnut…” Kertoisitko ystävällisesti missä ja kenen toimesta tutkitaan tämä kyseinen hieman päälle 60 euron arvoisen hitatchi 2,5” / 750Gb kovalevyn hajoamisen tekninen syy ? Lisäksi tiedustelen saako asiakas tästä halutessaan kirjallisen raportin hajoamisen teknisestä syystä esim. kopiointikuluja vastaan ? Nämä kysymykset esitän siksi, että ymmärrän kyllä jos Asuksella on todella niin laadukasta palvelua että hajonneen kovalevyn hajoamisen syy tutkitaan, esimerkiksi Ibasin puhdastilalaboratoriossa. Sen sijaan en hyväksy jos asiakkaalle yritetään valehdella ja käytetään tätä yleisperusteluna henkilöille jotka eivät tekniikasta ymmärrä. 2) ”…voimme varmistaa koneen toimivuuden…” Kuten jo aiemmin mainitsin ”Asennettiin uusi kovalevy ja palautettiin järjestelmä klooni backupista. Kaikki toimii ok” Emme siis tarvitse Teiltä mitään tarkempaa testiä kiitos, kone toimii edelleen ja vika oli 100% varmuudella kovalevyssä. Jos luit alkuperäisen vikakuvauksen ”Koneen toiminta hidastunut viimeisen kk aikana, blue-screenejä, kovalevystä kuuluu ”klonk-klonk” ääni ja viikonloppuna kone ilmoitti buutissa ”hard disk not found” saatat päätyä myös itse samaan arvioon joka on nyt myös siis todennettu. 3) ”…mutta joissain tapauksissa vika ei ole alunperäisin lähtöisin kovalevystä, vaan voi olla mahdollista että vika on tullut syvempää, esim kovalevyn ohjainpiiri emolevyllä on viallinen, joka rikkoo kovalevyn…” Voisitteko kertoa montako tapausta teillä on ollut tämmöisiä viimeisen 10 vuoden aikana ? Olen itse työskennellyt 1994 alkaen IT parissa työasema, kannettava ja palvelinympäristöissä eikä minulle ole tullut kertaakaan vastaan kovalevyjä rikkovaa ohjainpiiriä. Sen että jännitteen kasvaessa riittävästi sähkö alkaa hyppimään viereisiin komponentteihin ymmärrän kyllä. Tästä ei kuitenkaan ole kysymys kohdan 2) taustatiedoilla. 4) ”…Joten jos haluatte takuuseen tuon kovalevyn, tarvitsemme koko koneen meille huoltoon kuten meidän tuki on teille jo ohjeistanut…” Kuten jo aiemmin mainitsin ”Ymmärrän kyllä jos hyvää palvelua tarjotaan asiakkaalle lisäarvona, mutta se että vedotaan tuohon selitykseen perusteluna ei käy.” Odotan vastaustanne sähköpostitse miten edetään. t. Asiakas ---------- Original Message ---------- Lähettäjä: Asiakas Lähetetty: 16. helmikuuta 2014 Vastaanottaja: techsupport@asus.com Moi Tuliko tuo 5 päivää sitten lähettämäni sähköposti perille ? Milloin voin odottaa vastauksia esittämiini tarkennuksiin ? t. Asiakas ---------- Original Message ---------- Lähettäjä: Asiakas Lähetetty: 26. helmikuuta 2014 Vastaanottaja: techsupport@asus.com Terve Oletan että olette saaneet aiemmat postini 11.2.2014 sekä 16.2.2014 koska posteista on tullut tekniset välitystiedot. Vastaaminen lienee kuitenkin syystä tai toisesta ilmeisen vaikeaa, kun asiaa on nyt käsitelty nyt 15 päivää eikä tunnu etenevän. Pyydän vastausta sähköpostitse pe 28.2.2014 klo 12:00 mennessä. Tämän jälkeen siirryn muihin toimenpiteisiin. Ehdotan seuraavaa: Kerrotte osoitteen mihin tuo rikkinäinen n.60 euron arvoinen levy lähetetään ja voitte ”tutkia” sitä siellä niin ”paljon” kuin ikinä haluatte. Tällä ratkaisulla yrityksen liiketoiminta jatkuu sillävälin normaalisti ilman katkoksia tuolla 1 289 euroa maksaneella asuksen kannettavalla. Voitte myös hieman punnita asiaa mahtaako seuraava hankinta tuossa hintaluokassa olla asus merkkinen vai jokin muu tällä kokemuksella. t. Entinen Asiakas ################################################## Ja yllättäen vastausta ei edelleenkään kuulunut. Nyt kun asiasta herätellään vähän laajempaa keskustelua ja kysellään onko muilla samanlaisia kokemuksia niin varmasti Asukselta kohta kerrotaan että ”tässä on nyt käynyt "se" ja "tuo" " " vahinko / talviloma / muu-mikä -selitys eikä tämä ole Asuksen tapa toimia näissä asioissa. Olihan muuten viimeinen Asus merkkinen tuote joka tulee koskaan tähän perheeseen Kuten lupasin 15 päivän odottelun jälkeen, pidin huolen että nämä kokemusperäiset faktat on tiedossa nyt muillakin Asus Autoa harkitsevilla asiakkailla, joilla on samalla rahalla mahdollisuus ostaa VW, Toyota tai Volvo
Mukavaa luettavaa heti lauantaiksi. Täytyy tietenkin tässä jatkaa omilla kokemuksillani. 1. Tämä Acer-automerkki tunnettaisiin autokaupoissa erityisesti edullisesta hinnasta, ja tämän takia monet kuluttajat ostaisivat auton, koska he ajattelevat säästävänsä rahaa. Edullinen hinta ei kuitenkaan takaa toimintavarmuutta, ja H11 polttimo hajoaa edullisissa malleissa noin kerran kolmessa kuukaudessa. Asus-merkin tavoin myös Acer haluaa koko auton huoltoon, ja polttimo kyllä vaihdetaan noin 2-4 viikon sisällä, mutta auton teknisten suunnitteluratkaisujen ongelmat takaavat sen, että uusi huoltoreissu on edessä muutaman kuukauden sisällä, ellei kuluttaja vaihda omatoimisesti laitteeseen parempaa valaistusjärjestelmää, jossa tärinä ja lämpö eivät aiheuta ongelmia. 2. Tämä Apple-automerkki tunnetaan kuluttajien keskuudessa korkeasta hinnasta ja premium-imagostaan. Autoille luvataan hyvää suorituskykyä ja pieniä kulutuslukemia. Kuluttajille kaupataan myös pidennettyä huoltosopimusta, jonka luvataan korjaavan kaikki ongelmat nopeasti. Ne kuluttajat jotka eivät kuitenkaan ota tätä huoltosopimusta, jäävät takuuajan loputtua kalliiksi maksajiksi, koska automerkki ei suostu myöntämään autoissaan olevia tyyppivikoja, vaikka niistä on esim. tietyn automallin kohdalla olemassa 230 sivun pituinen keskusteluketju merkin omalla foorumilla. Kuluttajan täytyy täten maksaa moottorin huolto omasta pussistaan. Hintaa pelkällä moottorilla on noin kolmasosa uuden Apple-auton hinnasta, joten monille kuluttajille tulee mieleen vaihto edullisempaan merkkiin, jonka uuden auton saa tämän Apple-auton korjauksen hinnalla https://discussions.apple.com/thread/4766577?start=0&tstart=0