Joku skannaa konettani...!!??

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi alex24 29.10.2002.

1. alex24

alex24 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Koneellani on Sygates Personal Firewall palomuuri, joka aika ajoin ilmoittaa että joku on skannannut konettani. Palomuuri on tallentanut skannaajan IP-osoitteen ja sitä pystyy jäljittämään, mutta jäljet loppuvat aina palveluntarjoajan tietoihin. Lisäksi palomuuri ilmoittaa että toimenpiteen "vaarallisuusaste" on minor eli pieni,mutta silti haluaisin tietää mitä tuo immeinen hyötyy minun koneen skannauksesta. Palomuurilla pystyy tekemään jonkun testi skannauksen, mutta se ohjelma saa skannauksella selville ainoastaan käyttöjärjestelmäni ja mitä www-selainta käytän.Elikkä onko tuosta skannaamisesta nyt jotain vaaraa ja millä sen voi estää?

2.  
  3. Easycola

Easycola Regular member

Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    26
    Enempiä tietämättä mitä ohjelmia käytät, muutamat ohjelmat "aiheuttavat" skanausta, kuten esim irc. Esim:
    [08:54 pm] -Global- We will now detect if you're using an insecure proxy.
    [08:54 pm] -Global- If you see a scan on port 23, 80, 1080, 3128 or 8080 please disregard it, as it is the detector in action.

Tässä tapauksessa siis "tilattu", no worries.
    Sygaten huonoja puolia on että se antaa perin vähän informaatiota mitä portteja on skannattu.

Et pysty skannaamista estämään jos julkinen ip eikä NAT:a välissä.

4. alex24

alex24 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Käytän icq:ta, mutta tietääkseni se ei ole skannaamista aiheuttanut. Unohdin mainita, että skannaukset ovat aina tapahtuneet sinä aikana, kun olen ollut pelaamassa verkossa, eli ihmiset ovat nähneet IP-osoitteeni. Minulla on Elisan Adsl -liittymä, ilman kiinteää IP-osoitetta, mutta jostain syystä osoite on välillä kuitenkin sama (esim. torstaina on sama osoite kuin maanantaina oli). Onko tietoa mistä tämä johtuu?? Ja mikä on tuo NAT??

5. waiski

waiski Administrator Ylläpitäjä

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Ihme ettei konettasi ole skannailtu useamminkin.. Netissä liikkuu jos jonkinlaista pikkuhakkeria. Yleensä ne skannaavat laajoja IP alueita, joten se tuskin oli tarkoitettu yksinomaan sinun koneellesi. Paranoidiksihan sitä vain tulee jos jokaista tapahtumaa alkaa seurata :)

Ja tuosta pelaamisesta. Et maininnu mikä peli on kyseessä.. Esim UT serverit "floodaavat" UDP paketteja vielä pitkään pelisession jälkeenkin. Firewalli voi tulkita sen hyökkäykseksi. Traceta se peliserveri ja katso meneekö samalle isp:lle..

6. make55

make55 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ja vielä jos sulla on wlan, eli langaton systeemi, niin saat odottaa näitä "hyökkäyksiä" lähes päivittäin. Sitten voit jo miettiä, kun palomuuri ilmoittaa plokanneensa trian hevosen, kuten mulla useamman kerran.

Jaa tämä sivu