Hey sattuiskohan joku tietämään vastausta seuraavaan: Elikäs, miten onnistuu USA sähköllä toimivan musalaitteen käyttö täällä Suomen sähköoloissa? Mistä sellasen muuntajan saisi millä voi käyttää ja paljonkohan ne oikein maksavat? Thanks!
Todella heikosti. Jenkeistä saa ostettua noita USA-vehje -> eurovirta -muuntajia, itselläni on muutama RadioShackista ostettu 50W ja yksi peak power 1600W elektroninen taajuus-/volttimuuntaja. Niitä voi käyttää suht hyvin esim. videokameran latailuun, jos et löydä muuntajaa mistään, mutta esim. television käyttöön vehkeistä ei ole mitenkään (autotallissa lojuu yksi 28" NTSC-vastaanotin, imuri ja mikroaaltouuni ylimääräisenä, jos joku on rapakon taakse muuttamassa muuttokuorman kanssa, niin olen hyvin halukas luopumaan em. vehkeistä . Tietty disclaimerina sanon, että en ole sähköasentaja
Minulla on Japanista ostettu CD-soitin ja se pelittää muuntajalla hyvin. Muuntajan (220V->100V) ostin Japanista. Mutta hyvinhän noita muuntajia tuntui löytyvän Suomestakin. En nyt muista suoraan mistä mutta löytyi niitä pienellä etsimisellä. Muuntajien hinta on suoraan verrannollinen paljonko tehoa pitää pystyä muuntamaan. Alle 100W, aika halpoja ja kun yli 1kW niin hintaakin alkaa oleen jo enemmän. Muuta ongelmaa noissa musiikkivehkeissä ei ole paitsi jos on viritin, siinä on eri taajuusalue täällä kuin jenkeissä. Muistaakseni jenkeissä "radioband":i on alempana.
Aika hyvinhän jotkut pienempää virtaa tarvitsevat laitteet toimii. Itse mietin tuovani langattoman telefoonin Suomeen mutta ei siitä olisi mitään hyötyä kun oli kaikki tsydeemit erilaisia. Siinä sitä olisi ihmettelemistä jos joku saisi jollain muuntajalla esim. jenkkiläisen jääkaapin tai pesukoneen toimimaan Suomessa.
noita adapterejä on mulkeen joka kaupassa joka myy elektroniikkaa voi olla myös rautakaupoissa kuten k-rauta
TrediC: Mielenkiinnosta toivoisin, että nakkaat edes yhden kaupan urlin joka Suomessa myy näitä (110/120 -> 220/230V -muuntajia, ei siis toisinpäin). Meinaan Suomessa on laitonta myydä esim. UK->Suomi -muuntajiakin, joissa siis ei edes muuteta virtaa, vaan ainoastaan pistorasia. Kyselin tuota sähkötarkastuskeskukselta ja syy on se, että kaikkien Suomessa käytettävien laitteiden tulee sopia sellaisenaan Suomen sähköverkkoon ja pistorasioihin, muuten sitä ei saa käyttää.
Itse muuntajahan toimii tietysti molemmin päin, siis samalla muuntajalla voi muuttaa 115 V -> 230 V tai 230 V -> 115 V. Kyse on sitten vaan liittimien, kotelon jne. kytkemisestä halutulla tavalla. Täytyy tosin huomata, että muuntaja muuntaa vain jännitteen (/virran), mutta ei vaihtosähkön taajuutta, joka esim. Suomessa on 50 Hz ja jenkeissä 60 Hz. Siitä saattaa aiheutua ongelmia joillekin laitteille. Myös mm. puhelinlinjat ja TV-standardit vaihtelevat maittain, joten vaikkapa brittiläinen puhelinvastaaja ei välttämättä toimi Suomessa. Pelkkiä muuntajia myy esim. Muuntosähkö (Trafox, www.trafox.fi) ja "muuntajatehtaita" on Suomessa paljon muitakin. Valmiiksi koteloituja laitteita löytyy ainakin ns. suojaerotusmuuntajina SHP:stä (www.shp.fi), luultavasti myös Kouluelektroniikasta (www.kouluelektroniikka.fi) ja Partcolta (www.partco.fi), en jaksa nyt modeemin perässä roikkuessani tarkistaa. Ja kyllä pelkkiä pistoke-adaptereita vielä ainakin vuosi sitten myytiin joka mustassa pörssissä, mutta dRD:n mainitsemasta myynnin laittomuudesta en ole aiemmin kuullut, joten voi tietysti olla ettei enää myydä. Ja lopuksi, pitää tietysti muistaa, että verkkosähkö on tappavaa. Omissa johdotuksissa pitää tietää täsmälleen mitä tekee.
Niin, hinnoista vielä, esim. SHP:ssä 140 watin 230->115 voltin suojaerotusmuuntaja maksaa hinnaston mukaan n. 70 EUR netto ja päälle tulee jälleenmyyjän kate ja toimituskulut, kun eivät myy suoraan kuluttajille. 350 W:n malli maksaa lähes 90 EUR ja 50 watin reilut neljä kymppiä.
dRD: en tienny tota mut kyl mä oon joitan muuntajii kaupoissa nähny en oo kyllä tarkastanu mitä muuntajia ne on