Eli tuollanen setti olis ostoharkinnassa, mietin vaan että onko tuossa nuo etupöntöt paremmat kun SPL-Pro Tower 1:set? Toi Jamon setti olis järkevämmän näkönen myös sisustukseenkin. SPL:t on kyl 3-tie kaiuttimet kun nuo Jamot vaan 2-tie - onko iso merkitys? Joskus aikanani sain halvalla sellasen Philipsin 5.1 kotiteatterisysteemin vahvistimella, josta heivasin pikkuset takakajarit pois ja siirsin etukajarit taakse ja uusiksi etukajareiksi edullisesti nuo SPL:n kajarit. Itse en ole mikään kultakorva ja kyllähän näistä tän hetkisistäkin kuulee, mutta toi ulkoasu on sekä itselle että vaimokkeelle sellanen iso homma. Jokainen joka meinaa haukkua noi edellä mainitut kajarit paskoiksi tai sanoa että osta jotkin muut äänentoistimet - älkööt vaivautuko. Tarkoitus on saada kohtuuhintaiset, sisustukseen jokseenkin istuvat (miel. valkoiset) ja telkkarin kaiuttimia paremmat 5.0:t käyttöön.
Mitä noista SPL:stä kuullut niin ovat värittyneimmät lattiakajarit mitä varmaan voi mistään löytää, vaihda äkkiä pois Jamot ovat varmasti paremmat... 2-tie ja 3-tie tarkoittavat vaan sitä miten taajuudet on jaettu eri elementeille. 2-tiessä on yksi jakotaajuus, kun 3-tiessä jaetaan kahdesta kohtaa. Suoraa verrannollisuutta tällä ei voi nähdä äänenlaadun kanssa (eikä muuten elementtien määränkään kanssa). Jos surround ei ole välttämättömyys, suosittelen kunnollista jalustakaiutinparia. Niistä lisää löydät esimerkiksi tätä "kotiteatterin äänentoisto" osioo selailemalla.
Kyllähän noista kuulee, ettei laatu ole mikään huippu, mutta kyllä niistä on leffat ja musat kuulunut ihan ok. Lähinnä 2-tie ja 3-tie kaiuttimissa olen juurikin ihmetellyt, onko tiesyideellä eroa äänenlaadussa. Sain siis nyt vastauksen Surround on kyllä sellainen asia mistä en mieluusti luovu, äänimaiseman luonti on puolet leffasta. Toki jotkin kunnon ääntä erottelevat studiokaiuttimet toimivat stereonakin aika hyvin, ainakin mitä Genelecin aktiivikaiuttimien kanssa olen videoeditissä aikoinaan askarrellut.
Sitten taas se perinteinen vatulointi Wateista ja Ohmeista. Ja kaikesta sähköisiin fyysisiin ominaisuuksiin liittyvästä jotka on mulle silkkaa dadaa. Viritinvahvistimena mulla on tämä vanhan kotiteatterin mukana tullut Philips FR-740. Vanha lousku siis, mutta toimii. Olisinkin kysynyt, mikä on vahvarin yhteensopivuus Jamon kajareiden kanssa tehojensa puolesta? Voiko alitehoinen vahvistin vaurioittaa kaiuttimia? Onko niin, että vahvistimen ohm-määrä pitäisi olla kaiuttimen ohm-määrä x kaiuttimien kappalemäärä (6ohm kaiutin x 5 kpl = 30 ohm) kuten mulle väitettiin. viritinvahvistimen specsit: http://www.p4c.philips.com/files/f/fr740_00/fr740_00_pss_eng.pdf jamon kajarisetin specsit: http://www.voxxintlcorp.com/docs/common/S426HCS3/S426HCS3_OM.pdf Tyhmänä kysyn myös vielä tuosta subbarin imbedanssista sekä tehosta, tohon vahvariin saa aktiivisubin kiinni, mutta onko siinäkin se sama 6ohm kuten noissa kaiuttimissa? Olisin tuota Jamon 210 SUB -aktiivisubia siihen settiin ajatellut, olis ihan kivan näkönen vempele ja istuis tohon sarjaan hyvin. Toivottavasti tästä ymmärsi jotain
Sitten taas se perinteinen vatulointi Wateista ja Ohmeista. Ja kaikesta sähköisiin fyysisiin ominaisuuksiin liittyvästä jotka on mulle silkkaa dadaa. Viritinvahvistimena mulla on tämä vanhan kotiteatterin mukana tullut Philips FR-740. Vanha lousku siis, mutta toimii. Olisinkin kysynyt, mikä on vahvarin yhteensopivuus Jamon kajareiden kanssa tehojensa puolesta? Voiko alitehoinen vahvistin vaurioittaa kaiuttimia? Onko niin, että vahvistimen ohm-määrä pitäisi olla kaiuttimen ohm-määrä x kaiuttimien kappalemäärä (6ohm kaiutin x 5 kpl = 30 ohm) kuten mulle väitettiin. viritinvahvistimen specsit: http://www.p4c.philips.com/files/f/fr740_00/fr740_00_pss_eng.pdf jamon kajarisetin specsit: http://www.voxxintlcorp.com/docs/common/S426HCS3/S426HCS3_OM.pdf Tyhmänä kysyn myös vielä tuosta subbarin imbedanssista sekä tehosta, tohon vahvariin saa aktiivisubin kiinni, mutta onko siinäkin se sama 6ohm kuten noissa kaiuttimissa? Olisin tuota Jamon 210 SUB -aktiivisubia siihen settiin ajatellut, olis ihan kivan näkönen vempele ja istuis tohon sarjaan hyvin. Toivottavasti tästä ymmärsi jotain
Kuule... Ei se Watti/Ohmijutska nyt ihan noin mene.... Kaiuttimen ohmeilla ei ole oikeastaan hevonhumppaakaan tekemistä vahvistimien ohmilukujen kanssa. Se on vain triviaali tapa kertoa kaiuttimen ja vahvistimen yhteensopivuudesta. Käytännössä kaiuttimien ohmit vaihtelee taajuuden funktiona siten, että riippuen suunnittelusta ne 6 ohmiset voi olla maksimissaan jollain taajuudella vaikka 20 ohmia ja toisella taajuudella puoli ohmia... Samoin ne ohmit kertoo vahvistimen kuormitettavuudesta jotain osviittaa... Ja ei niitä ohmeja kerrota millään lukumäärällä... Käytännössä pienempiohminen kajari vaatii enemmän virtaa kuin suurempiohminen jos ne kytketään vuorotellen samaan vaffiin.... Sitten pienitehoisella vaffilla on mahdollista rikkoa kajari, mutta sitä särön määrää ei monen korva enää kestä kun se vaffi leikkaantuu tehonantokyvyn loppuessa... Käytännössä melkein mitkä tahansa kajarit voi kytkeä mihin vaffiin tahansa kummankaan rikkoutumatta, edelleyttäen ettei aina ole volat asennossa 11... Lisätietoa kajareista. Lisätietoa Ja mitä tulee subbareihin, ne on yleensä aktiivisia joten niitä ei nuo ohmit koske, koska niissä on sisäänrakennettuna se vahvistin ja niitä ei pidä kytkeä teholähtöihin.. T: Vesku
Kiitoksia vastauksista. Linkkien takaa löytyikin jo melko kattavasti tietoa. Pahoitteluni kaksinkertaisesta postauksesta, netti pätki äsken huolella.