tämä nyt ei tänne osioon välttämättä kuulu,mutta kysyn nyt kuitenkin että mistäköhän paikasta mahtaa saada halvimmalla jakosuotimia? bilteman jakosuodin on hieman liian kallis, maksaako osat paljon jos tekee itse, ja onko netissä teko-ohjeet?
riippuu vähän mille sitä jakosuodinta tarvii.. itse en alkaisi väsäileen kun voi olla vähän hankala tietää mitkä hertsit antaa läpi sitten. Autoon vai kotio? autoon luultavasti joten katos vaikka vain joku vahvistin... kaikissa nykypäivän vahvistimissa on jakosuotimet itsessään.
Passiivisen jakosuotimen suunnittelu on sellainen projekti, jos haluaa toimivan, että en suosittele. Pitäis tietää elementtien impedanssi vasteet, taajuusvasteet jne. Diskantin saat poltettua huonosti suunnitellulla jakosuotimella noin sekunnissa, ja sitä ei takuu korvaa. Kannattaa vaan maksaa hiukan rahaa niin saat varmasti paremman suotimen, hyvät komponentit maksaa enemmän kuin valmis suodin. Aktiivista jakosuodinta jos haet, osta se bilteman 29 euron suodin se lienee halvimmasta päästä. Mikäli tarvit vain subbarille alipäästö suotimen.
No ei se nyt ihan noin synkkää ole, jos vähänkään tajuaa elektroniikasta - oikeastaan Ohmin lain osaaminen ja valmiit taulukot riittävät jo pitkälle sekä joku käsitys mitä haluaa. Diskantin voi kyllä käräyttää aika helposti, jos ei lainkaan ymmärrä mitä tekee ja mitä se kestää. Passiivisen, linjatasoisen suotimen teko on halpaa (tarvitaan vain konkkia ja vastuksia) ja aika helppoa (ohjeita netissä, Hifi-lehdessä tai muissa alan julkaisuissa jne.). Passiivisen kaiutintehoisen suotimen kelat ovat tosiaan kalliita, ellei niitä käämi itse esim. induktanssimittarin avulla. Aktiivisuotimet ovat sen verran monimutkaisia ja toisaalta kaupassa halpoja, että ellei kaipaa jotain erikoisuutta (kuten huippulaatua), ei sellaista varmaankaan aloittelijan kannata ruveta itse tekemään.