Moi! Kaipaisin apua teiltä, jotka kameroista jo tietävät. Itse en ole varsinaisesti harrastellut kuvaamista kuin sellaisilla 150-200e hintahaarukassa olevilla digikameroilla. Haluaisin kuitenkin nyt kameralta enemmän. Nopeus olisi se ykkösjuttu, sillä kuljen koiranäyttelyissä/agilitykisoissa, joten luonnollisesti nopeasta liikkeestä pitäisi saada napattua selkeä kuva. Lähelle kohdetta kameralla tulisi myös päästä. Tottakai mitä "parempilaatuisia" kuvia, sen parempi. Kuten sanoin, itsellä ei järkkäreistä ole juuri kokemusta. Kavereiden kameroilla vain joskus tullu kokeiltua. Kaipaan siis ehdotuksia tarpeisiini sopivaksi kameraksi! Mikään ammattitason kamera sen ei tarvitse olla, kun niin pitkälle ei valokuvaus kanna kohdallani.
Ensinnäkin, kuinka paljon olet valmis sijoittamaan kameraan ja varusteisiin? Mitä varusteita sinulla on valmiina? Jos ei paljoa halua kameraan sijoittaa, niin n. 400€:n hintainen Canon EOS 1000D saattaisi olla hyvä. Tai sitten kiven alla oleva Canon EOS 450D, jota saa nykyään halvalla, koska on 2 vuotta vanha malli, mutta silti hyvin varteenotettava vaihtoehto. Jos taas 700€ voi sijoittaa kameraan, niin Canon EOS 550D on erittäin hyvä kamera tuossa hintaluokassa. Toki on monia muitakin merkkejä/kameroita, mutta itse olen räpeltänyt vain Canonin kameroiden kanssa. Hyviä vinkkejä ja keskustelua löytyy täältä Joku muu kertokoon lisää.
Uskaltaisin väittää että 1000D olisi juurikin passeli. Itsekin vastikään siirryin järkkärien maailmaan kompaktikameroiden puolelta ja tuo valikoitui itselleni. Itse halusin järkkärin juuri siksi että on helpompi säädellä, pienempi laukaisuviive ja kunnon sarjakuvaus. Kannattaa tuosta 1000D:stä katsoa että jos ostaa niin ostaa sen paketin, jossa on vakaimellinen objektiivi. Ite ostin Rajalasta 399 tuon vakaimellisella objektiivilla olevan. Osa kaupoista myy samaan hintaan sitä kehnompaa pakettia, minkä objektiivissa ei ole optista vakainta.
Sinun kannattaa tutusta Pentax k-x kameraan. Se sopii juuri aloittelevalle järkkärikuvaajalle ja jopa ihan ammattilaiselle. Sen kuvanlaatu on tosi hyvä, ja se on voittanut monia testejä......
ostin juuri pari viikkoa sitten nikon D3100 ja HUIPPU on! aloittelijalle todella kätevä ja videokuvaus ominaisuus mahtava
Joo tosiaan tuo videokuvaushomma on tärkeä. Eli tarkista onko se. Jos et käytä niin älä maksakaan Sitten vakaajat... Onko objektiivissa vai ei? Esim. canonilla on objektiivissa, jolloin uusien objektiivien hinta on hiukan suolaisempi. Muuten Canon on priimaa... Sonykin ok, mutta salamakenkä ihmeellinen joten salamien löytäminen vaikeampaa./kalliimpaa. Muuten priimaa Myös Nikon on hyvä merkki kuulemma. Näistä kolmesta valitsisin (Canonin) jonkun ihan oman maun mukaan, eli mene kauppaan kokeilemaan niitä malleja ja mikä tuntuu hyvältä ja helpolta niin ota se. Kuvanlaatuun näillä saman hintaluokan malleilla on hyvin vähän eroa. Eri asia kuin pokkareissa. ps. Itsehän en kuvausta harrasta joten saa korjata jos olen väärässä
Kannattaa todellakin valita merkki sen perusteella miltä tuntuu käpälään. Loppujen lopuksi (vaikka tästä on tdella paljon eriäviä mielipiteitä) näillä "huippumerkeillä" ,kuten NIKON ja CANON, ei ole niin suurta teknistä eroa.. Mä itse harkitsin todella kauan canonin ja nikonin välillä..sitten menin kauppaan kokeilemaan, ja sen jälkeen päätös oli aivan selvä NIKON. Canon tuntui ikäänkuin putoavan kädestä. Tämä on hyvin yksilöllistä. Itselläni on pienet kädet ja jotenkin Canon ei vain istunut. Mutta suosittelen aloittelijalle canonilta 1000D, 500D tai 550D. Näistä kallein on tuo 550(mm. videokuvaus ja sarjakuvaus ominaisuudet on ihan eri luokkaa kuin 500D:ssä) Nikonin malleja mm. D3000 ja D3100. Tuo 3100 on aivan uusi malli ja todella paljon tasokkaampi kuin aikaisempi. mutta se näkyy myös hinnassakin.. Joo ja objektiiveista sen verran että jos kädet on tärisevää mallia niin kannattaa ostaa kitti jonka objektiivissä on vakaaja ( esim nikonilla objektiivissä on lyhenne vr). se helpottaa.. Tuli pitkä stoori mut kai tästä jotain apua ja vinkkejä on