Eli isäpappa haluaisi ostaa nyt uutta elektroniikkaa. Digiboksia ja DVD-soitinta on mietitty kun videot hajosivat. VHS:ltä löytyvä videomateriaali olisi toiveissa siirtää digitaaliseen muotoon, onko se siis mahdollista jollain tallentavalla dvd:llä tai vastaavaa? Entä mitä kannattaisi hankkia digiboksimarkkinoilta. Onko jokin tallentava digiboksi järkevä, vai onko järkevää hankkia tallentava dvd-soitin? Ollaan isän kanssa kummatkin aika pihalla.. Eli yhteenveto. Millä laitteella saisi siirrettyä vhs:sät digimuotoon ja mitä laitteita dvd-boksi-linjalla kannattaisi hankkia?? Apua.
No ehkä kannattaisi odottaa jos ei kiire, kunnes tulee markkinoille digiboxit tallentavalla DVD:llä ja kovalevyllä.
Olen itse myös odottamisen kannalla. Mutta jos pitäisi päättää heti, ostaisin varmaankin tallentavan digiboxin, olettaen etten ole muuttamassa lähiaikoina nykyisestä talosta sellaiseen jossa olisi kaapeli tv. Siihen rinnalle joku perus dvd soitin. VHS:t on mahdollista siirtää digitaaliseksi, en nyt vain heti keksi millä, mutta laitteita on kyllä.
Vhsien muuntaminen digitaaliseen muotoon on mahdollista mutten ite keksi muuta keinoa kuin, että videoista piuha koneen videonkaappauskortiin ja videot koneelle ja sitte dvd formaattiin ja poltto dvdlle. Mutta kuinka monelta löytyy videot,tietokone videonkaappauskorttilla(mielellään Scart input)ja Dvd asemalla varustettuna....
Taikka sitten pakkaa koneelle tulevat vhs-videot esim. DivX:llä ja ostaa dvd-soittimen joka tukee sitä. Tällä konstilla laadussa kärsii hieman mutta ei tarvi dvd-asemaa.
Ahaa. No tässähän tuli aika monta hyvää vinkkiä. Tuo vhs:n siirto digitaaliseen muotoon näyttää olevan aika hankalaa, eritoten kun isällä ei ole tietokonetta. Noh, minulta tietysti löytyy, tosin videonkaappauskorttia ei. Paljonkohan maksaa?? Miten taas tuon tallentavan digiboksin ja tallentavan dvd:n välillä? Onko hyviä perusteluja kumpi kannattaisi hankkia?? Varmaan aika rasittavaa nauhoittaa lempiohjelmiaan jatkuvasti laserkiekolle. Toisaalta jos haluaa tallentaa ne fyysisesti johonkin, on tallentava dvd kai järkevämpää. Toisaalta digiboksiin on ilmeisesti mahdollisuus tallentaa aikaslailla paljon materiaalia. Toisaalta jotain ohjelmaa ei voi sitten nauhoittaa kellekään kaverille, tai lainata nauhoitettua pätkää..uuh. Onko näissä puheissa tolkkua. Auttakaa vielä helpottamaan päätöstä..
Nää on aikalailla henkilökohtaisia mielipiteitä. Mä nauhottaisin televisiosta ohjelmia jotka mä katson kertaalleen ja poistan. siihen sopis se tallentava dikisovitin. tietokoneessa pitäisin tallentavaa dvdsoitinta. en tiedä mahdollisuuskia siirtää sovittimelta tietokoneeseen tavaraa, mutta jos se olis mahdollista, olisi hieno juttu. jos haluaa taas säästööön jotain elokuvia yms, niin melkeenpä ostaisin DVD:n tai joku sarjan kokotuotantokausi dvd:llä, hienommat kannet yms. makuasia. mutta jos televisiosta haluaa säästöön niin tallentava dvd. koska se kovalevy käy pieneksi jos sinne jättää varastoon paljon tavaraa. en tiedä oliko markkinoilla tallentavia dvd:soittimia joissa myös kovalevy. jos olisi niin vaihtarihan olisi sellainen plus joku halpa digiboksi, niin ei tarvitse huolehtia digisovittimen päivityksistä saati siitä että jos muuttaa paikasta toiseen, onko siellä kaapeli vai maanpäälliset lähetykset.
On olemassa tallentavia dvd-soittimia kovalevyn kans ja itse suosittelisin sellaista. On paljon helpompi tallentaa ne ohjelmat sieltä dvd-soittimen kovolta suoraan levylle kun se että hommaat tallentavan digi-boxin ja sieltä syötät sen kuvan tallentavalle soittimelle. Nää on tosiaan ihan mielipide ja makuasia kysymyksiä, mutta oma suositteluni olisi perus digiboxi + tallentava dvd-soitin kovalevyllä. (digiboxi korttipaikalla varmuuden vuoksi)