Infrapunavastaanotto XP:ssä

Viestiketju Yleistä keskustelua kännyköistä -osiossa. Ketjun avasi Neptun 27.01.2006.

1. Neptun

Neptun Active member

Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Mulla on edelleenkin hyvin palveleva kamerakännykkä Nokia 3660. En paljon käytä sen kameraa kun on digikameroitakin, mutta joskus sitäkin tarvitsee kun ei muuta ole mukana. Sitten pitäisi saada kuva säilöttyä tietokoneeseen.

Aikaisemmin mulla oli tässä koneessa omalla kovollaan myös Windows 98SE. Siinä toimi koneeseen asennettu infrapunavastaanotto oikein hyvin ja tallensi kuvia kohtaan Vastaanoitetut tiedostot niin että kolahti. Sasamassa yhteydessä tutustuin Nokian ohjelmaan PS Suite Nokia 366o:lle. Kamala ohjelma, laaja kuin mikä, sen kaikki alaohjelmat varasivat koneesta koko ajan kapasiteettia ja kaiken huipuksi se ei toiminut. Sitä ei mulla ole enää.

Nyttemmin tässä on vain Windows XP Home. Siinäkin on laitehallinnan mukaan infrapuna asennettuna. Mutta koskaan en ole saanut sitä toimimaan. Miten sen saisi? Vai saako sitä olenkaan ilman sitä PC Suitea (jota en kyllä enää laita)?

OK, tiedän kyllä miten kiertää tämän ongelman. Lähetän kuvan sähköpostilla itselleni, ja siinä se on. Mutta mitä teen koneen infrapunasysteemille, vastaanotin USB-linjassa, otanko pois kokonaan siitä ja ajurit myös?

2.  
  3. ilkka123

ilkka123 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kokeile Oxygen phone manageria. Käytin tuota joskus infrapunan kautta ja paljon parempi kuin Nokian buginen PC Suite. Pystyin kirjoittamaan esim. viestejä tietokoneella ja tallentamaan minne halusin. ;)

4. Neptun

Neptun Active member

Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Kiitos. Kokeilen sitä muutan päivän sisällä ja kerron sitten kokemuksia. Vielä siitä PC Suitesta, että mulla oli yhdellä kaverillakin sellainen ja se yritti saada sitä toimimaan Buetoothin kanssa. Ei saanut.

5. Osku87

Osku87 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Saat kuitenkin yhteyden koneen ja kännykän välille? Eli että kaiuttimista kuuluu hieno signaaliääni ja kone tunnistaa puhelimesi edes tuntemattomaksi infrapunalaitteeksi.

6. laspa

laspa Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Onko se irda usb-tikku? Jos ei, niin ootko biossista antanu luvan irdalle toimia..? Mulla meni jonkin aikaa ennen kuin hoksasin sen, ja nyt luistaa tavara...

7. Neptun

Neptun Active member

Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    On se USB:ssä. Luulisi BIOSin tunnistavan, tunnistaahan XP kamerankin ulkoiseksi asemaksi. Lisäksi Laitehallinnassa on IRDA-asennus OK. Laite on ollut kiinni XP:tä asennettaessa. Mistä kohtaa BIOSissa pitäisi tarkistaa?

Luulen, että minun pulmani on siinä, että en osaa asentaa oikealla tavalla infrapunavastaanoton verkkoa (yritetty on toki monta kertaa), jonka mukaan sitten XP voisi kuvia noutaa. Kylläkin joku tekninen neuvoja Nokialta arveli n. vuosi sitten, että XP ei kuvia nouda vaan tarvitaan niiden PC Suite. Pidän jo mainitun Oxygen phone managerin kokeilua hyödyllisenä, kun vaan ennätän. Taloudessamme on kaksikin erilaista Nokian puhelinta, joissa kummassakin on infrapunaportti.

8. Osku87

Osku87 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Siis saat kumminkin yhteyden siihen puhelimeen?
    Yhteydessä ei ole mitään vikaa, jos se tunnistaa puhelimen oikeaksi laitteeksi ja muuten toimii, mutta kuvia ei saa siirrettyä. Silloin on kyseessä ohjelmisto-ongelma. Itte ainakin joskus siirsin kaverin 3650:sta ihan helposti Pc Suitella kuvia, mutta kokeile nyt edes tuota Oxygen Phone Manageria.

Biossista ei pidä säätää mitään, jos on usb-väylään kytkettävä infrapunatikku...

9. laspa

laspa Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Just yritin sanoo, tais mennä taas vaan vähän sekavasti..=) Eli jos se ois sisänen, integroitu irda, niin sitten ois voinut olla biosjuttu...

10. Neptun

Neptun Active member

Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    En saa yhteyttä puhelimeen XP:ssä. Jos katsot viestiketjun alkupäähän, niin siellä kerron, että sama infrapunalaite toimi mainiosti Win98SE:n kanssa - ilman PS Suitea tai muita lisäkkeitä. Tämä ei vain sitten taida - ainakaan Nokian teknikon mukaan - käydä päinsä XP:ssä. Olen kyllä kuullut, että jollakin homma toimisi, mutta se voi riippua myös puhelimen mallista!

Oxygen phone odottaa sopivaa asennus- ja kokeiluaikaansa.

11. Osku87

Osku87 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Ilmeisesti myöskään tuo toinen talouden infrapunaportillinen puhelin ei saa kunnollistan yhteyttä.

Joten ongelma paikallistuu sitten loppujen lopuksi puhelimen, tikun ja koneen väliseen liikenteeseen.

Tuo tikku taitaa tarvita jotkut ajurit... Löytyykö niitä?

12. Neptun

Neptun Active member

Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Tarvitsee. Infrapunatikun ajurit Win98SE:tä varten olivat sen mukana korpulla. Mutta XP tunnistaa itse tällaisen laitteen ja asentaa sille ajurin kirjastoistaan. Se on ihan OK tässä koneessa, pulma ei ole siinä. Se esiintyy Ohjauspaneelissakin. Sen toisen Nokia kanssa en ole edes koskaan kokeillut XP:n IRDA-yhteyden toimivuutta, koska se ei toimi tällä toisellakaan. Sen toiminta on asetuksista ja säädöistä kiinni, sillä ohjeet ovat tosi puutteellisia. Jokin Oxygen phone voi sen ratkaista.

Tavallaan IRDA on outo tapaus kun kamerankin liittäminen USB:hen avaa heti ja vaivattomasti yhteyden kuvien siirtoa ym. varten. Luulen infrapunan jäävän vähitellen syrjään Buetoothin ja vastaavien tieltä.

13. Pyhimys

Pyhimys Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mulla toimii tos Acerissa toi infra-portti hyvin Nokia 5140i:n kanssa, mp3 ja kuva ainakin siirtyy. Tyhmää vaan on, ettei sitä voi käyttää kännymodeemina irdan kautta.. joutuu ostaa älyttömän hintasen CA-42 kaapelin (40€)

14. Neptun

Neptun Active member

Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Pyhimys, miten olet sen saanut toimimaan? Oliko siinä valmis asennus kun hankit tietokoneen, vai onko se lisätty myöhemmin? Onko sulla asennettuna joinkinlainen verkko - ks. ohjauspaneli - sitä varten? Onko sulla jokin phone manager, PC Suite tms. erityisohjelma infrapunaa varten, vai yksinomaan pelkkä XP:n asennus IRDA-ajureineen?

15. Pyhimys

Pyhimys Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Siis wintoosa oli valmiiks asennettu, mut nyt kyl asensin sen uudestaan ja en oo testannu kännyy, mutta Acerilta saa muistaakseni jotku ajurit ja oli mulla PC Suite asennettuna varmaanki sillon, vaikkei sitä kyl siihen tiedonsiirtoon tarvinnu käyttää.

16. Osku87

Osku87 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Siis, jos lähtötilanne on tämä (pari kertaa jo koittanu sanoa):
    1. Kone ei tunnista sitä puhelinta ollenkaan, ei edes tuntemattomana laitteena. (Tehtäväpalkkiin pitäisi tulla infrapunayhteyskuvake)
    2. Puhelin ei siis saa yhteyttä siihen palikkaan.

(Muistutetaan nyt vielä, vaikka tämän tiedätkin, että infrapunaporteilla pitää olla suora näköyhteys toisiinsa, koska infrapuna-aallot ovat lämpösäteilyä eli näkymätöntä valoa.)

Pistäppä tänne sen sun tikkusi merkki ja malli.

17. Neptun

Neptun Active member

Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Tikku on SigmaTel USB-IR Adapter. Luulen (selityts jäljempänä), että tietokone tunnistaa laitteen. Eli tilanne ei ole aivan sellainen kuin olet yrittänyt sanoa, ja itse olen huonosti selittänyt. Se sanoo ping ja on valmis lähettämään puhelimeen päin tavaraa. Eli työpöydällekin tulee kuvake Johdoton linkki, josta saa esille taulun säätöineen Johdoton linkki. Näyttäisi siis siltä, että systeemi olisi valmis siirtämään haluttua tavaraa tietokoneesta puhelimeen(?) Mutta kun tarvitsisin juuri toisin päin; kuvia puhelimesta koneeseen.

Kun puhelimesta on laittanut päälle kuvien infrapunasiirron, se pitkän aikaa joko ihmettelee tai tuo sen Johdoton linkki luvakkeen tai ilmoittaa, että kuvan siirto ei onnistunut.

Alussa mainittu selitys; tietokone voi reagoida puhelimeen tai sitten ei. Tiedän kohdistuksen, koska olen sitä käyttänyt paljonkin Win98SE:ssä. Voiko edelläolevasta päätellä, onko niin kuin Nokian teknikko väitti (tarvitaan erillinen siito-ohjelma), vai onko IR- asetuksissa puutteita?

18. Osku87

Osku87 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    No niin. Nyt tuli hyvä selitys... ;)
    Eli tuosta voi päätellä juuri sen, että tarvitaan erillinen siirto-ohjelma, jolla ne kuvat siirretään. XP ei syystä tai toisesta noita kuvatiedostoja halua. Kokeilisin sitä PC Suitea kuitenkin sellaisella asennuksella, että siitä ei jää mitään ohjelmia koko ajaksi taustalle...
    http://www.nokia.fi/asiakastuki/ohjelmistot/pcsuite/

Jos se asentaa liikaa tavaraa koneelle niin poista se ja aja päälle tämä:
    http://www.europe.nokia.com/nokia/0,,84592,00.html

19. Neptun

Neptun Active member

Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Kiitos vinkeistä kovasti. Mutta sorry, mä en halua kokeilla enää sitä PC Suitea. Taistelin aikoinaan sen kanssa monta viikkoa, kun aikaa oli ja asia oli silloin tärkeä. Nokiakin oli apuna. Nyt ei ole niin tärkeä enkä millään viitsi enää ruveta siihen. Nämä tulokset kun riippuvat vielä puhelimen mallistakin. Mutta miten oli se ekaksi suosittelemasi Ocxygen phone manager?

20. Osku87

Osku87 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    No ilkka123 kyllä suositteli sitä. Itsellä ei ole siitä kokemusta, koska olen 5210:n kanssa ollut tyytyväinen tuohon PC Suiteen. Kannattaahan sitä aina kokeilla. Ei sen ohjelman poistaminen niin kova vaiva ole, jos ei miellytä.

21. ilkka123

ilkka123 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Juu kannattaa ainakin kokeilla. Ainakin siis puhelinluettelon selaus ja tekstiviestien kirjoittaminen sujuivat ongelmitta. Mutta sain myös toimimaan yhdessä läppärissä missä oli sisäinen infrapuna toimimaan lähetykset Windowsin omalla toiminnolla. Tosin joskus joutui monta kertaa lähettämään uudelleen kuvan että lähti eteenpäin.

Jaa tämä sivu