Olen jo jonkin aikaa koittanut löytää hyvää dj ohjelmaa. Ohjelmaa tarvisin lähinnä urheilu ja viihdetapahtumissa musiikin soittamiseen. Elikkä pitäisi pystyä lajittelemaan biisejä eri ryhmiin, esim. Pop ja Iskelmä. Sitten voisin asettaa Popin esin P:hen ja iskelmän I:hin, jolloin P:tä painamalla ohjelma arpoisi jonkin poppiin asettamani kappaleen. Samoin I:tä painamalla jokin iskelmäksi luokittelemani biisi alkaisi soida. Ymmärsikö ketään tarkoitusta ja tarvettani? Myös perus autofade yms. toiminnot olisivat hyvä olla.
Foobar2000 ei varsinaisesti ole dj-ohjelma, mutta itsellä ainakin toimii hyvin juuri urheilutapahtumien musiikkien soittamiseen. Pienellä selailulla en löytänyt, että voiko soittolistoihin asettaa pikanäppäimiä, mutta sen verran kyseisestä soittimesta löytyy ominaisuuksia, että todennäköisesti siihenkin toimintoon löytyy tarvittava plug-in. Jos haluat käyttää lähinnä näppäimistöä musiikin soittamiseen, niin voithan pistää kappaleet ensin soittolistoihin ja selata vaikka nuolinäppäimillä soittolistojen välillä. Kun pistät vielä Shuffle (tracks) -toiminnon päälle ja asetat play-nappulalle pikänäppäimen, niin kappaleen saa kätevästi soimaan ilman hiirtäkin. Fadetoimintojen lisäksi (mitkä tietenkin foobarista löytyy) tärkeäksi olen kokenut ReplayGain-toiminnon. Mp3-biiseissä on välillä suuriakin eroja äänenvoimakkuudessa, joten käsittelen peleissä soittamani musat ReplayGainin avulla, niin ei tule ilkeitä yllätyksiä volumen kanssa. EDIT: Vähän ohi aiheen, mutta riippuen tietenkin missä musiikkitapahtumissa soitat, mutta Hockey Music Forumilta löytyy mm. hyviä vihjeitä erilaisiin tilanteisiin, jäähyt yms. Myös Gameopsilla on jaoteltu biisejä niiden soittotarkoitusten mukaan. Sekalaisia clippejä löytyy mm. Promo Onlyn sivustolta sekä FindSoundsin haun avulla.
Joo... pienellä rakentelulla tuosta sai kasattua ihan kelpo ohjelman. Melkeen kaikki muut löysin jo, paitsi sen, että miten saan näkyviin ajan, kuinka paljon soivaa kappaletta on jäljellä? Tämä olisi melko hyödyllinen tieto. Niin ja Fade- toimintoa en myöskään löytänyt?
Fade: Preferences -> Advanced -> Playback -> Fading: Fade on pause (ms) Jätin Fade on seek:in ja Fade out:in 100 ms:ään, mutta Fade on pause:n säädin 1100 ms:ään, koska käytän pääasiassa peleissä Play or pause-näppäintä. Jäljellä oleva aika: Preferences -> Display -> Title Formatting Saat jäljellä olevan ajan näkymään ohjelman alareunaan Status bar-välilehdestä, kun lisäät sinne tekstin: %playback_time_remaining% Help-näppäimen alta löytyy lisää vaihtoehtoja.
Joo sain ajan näkyviin tuonne Statusbariin, mutta pitkän taistonkaan jälkeen en saanut sitä näkyviin ToolBariin? Elikkä sen sais näkyviin tonne play, stop yms. nappuloiden vireen. Ps. Faden sain toimimaan. Kiitos! Pps. Löysin Helpistä myös monia muita hyödyllisiä ominaisuuksia, mutta en saanut niitäkään toolbariin.
En valitettavasti tiedä miten, jos lainkaan, jäljellä olevan ajan saa Toolbar:iin. Voithan pistää jäljellä olevan ajan vaikka siihen ohjelman yläpalkkiin ja Toolbar:issa oleva Seekbar:han näyttää suurinpiirtein kuinka paljon kappaletta on jäljellä... Toivottavasti joku muu keksii ratkaisun. EDIT: En tiedä löytyisikö Playback Toolbars pluginista haluamasi toiminto.
Itse käytin joskus kahta WinAmp:ia samanaikaisesti ja niiden välillä crossfade-plugaria. Toiseen WinAmp:iin voisi laittaa poppilistan ja toiseen iskelmät, jolloin haluamasi soittimen random-hyppy hakisi aina seuraavan ko. kategorian kappaleen, ja crossfadella taas voisi vaihtaa popilta iskelmään tai takaisin. Autofadet ja vaikka pitchin säädötkin löytyvät plug-ineistä, jos niitä haluaa. Ennen soittoa tasaisin biisien volumet Mp3Gainin avulla. Kaupallisia ohjelmiakin löytyy, esim. PCDJ ja Traktor, joista ainakin jälkimmäisessä tuo käsittääkseni onnistuu helposti, kun kummallakin, tai jopa neljällä, "dekillä" voi muistaakseni olla omat soittolistansa. (edit: Hmm, vai oliko se sittenkään niin, ei taida voida enää muistiinsakaan luottaa. No, kannattaa ladata demo, jos haluaa varmistaa ja kokeilla.) Asian vierestä: Tiedäthän varmaan, että CD:ltä tietokoneelle kopioiduista kappaleista, joita soittaa julkisesti, pitäisi maksaa Teostolle ja Gramexille kopiointikorvaus tavallisten teostokorvausten lisäksi. Jos siis tarkastaja sattuisi tulemaan paikalle illan aikana...
Jatketaan hieman asian vierestä: En tiedä miten asiat ovat muilla liitoilla, mutta ainakin Salibandyliitto hoitaa seurojen puolesta Teosto- ja Gramex-maksut seurojen järjestämiin tapahtumiin. Tämän lisäksi pitäisi siis vielä maksaa jokin kopiontikorvaus vai?
Itse olen teoston ja gramexin maksanut. Olen vain aiemmin soitellut Winampilla, ja nyt ajattelin, että jos olisi ollut joku kätevämpi ohjelma. Asian vierestä: Myös Suomen jääkiekkoliitto maksaa (ainakin sm-liiga) joukkueiden teostot, joka koskee myös junioritoimintaa. Maksuja ei ole edes sidottu kotihalleihin, eli perjaatteessa kenenkään ei pitäisi jäähalleilla tulla kyselemään teostoja eikä gramexeja. Myös salibandyliitto hoitaa asian omalta taholtaan. Ps. Itse olen kuitenkin maksanut kaikki, sillä soittelen muuallakin, kuin Jääkiekko ja salibandytapahtumissa.
Yleisötapahtumasta maksettavaksi sovittu (tai vaikka pääsylippuihin perustuva) teostokorvaus ei käsittääkseni liity mitenkään dj:n omiin musiikin kopiointeihin, eikä siis sisällä kopiointikorvauksia. Musiikin kopiointihan on ilman erillistä korvausta sallittu Suomessa vain omaan käyttöön, eikä missään yleisötilaisuudessa tapahtuva soittelu ole sellaista. Teoston sivuilta löytynee lisää asiasta, tai asiaa voi vaikka kysyä sieltä s-postilla/puhelimitse. Mutta asiahan ei siis minulle kuulu, enkä ole edes kiinnostunut siitä, kuka maksaa maksujaan ja kuka ei. Tuli vaan mieleen lähinnä varoittaa asiasta, kun se ei tunnu olevan kovin tunnettua. Niin, ehdotin siis kahta samanaikaista WinAmpia, jolloin juuri kuvailemasi tapainen kahden listan (tai vaikka useammankin, sillä toiseen soittimeenhan voi vaikka välillä raahata slowareiden listan ja toiseen taas jonkun muun, sillävälin kun toinen soitin on käytössä) käyttö toimii mielestäni melko hyvin. Disko- tai ravintolamiksaukseen, missä biitit pitää saada kohdalleen, tuo ei tietenkään ole riittävä, mutta niissähän paikoissahan onkin yleensä omat Pioneerinsa.
Vieläkin jaksan jatkaa... Kuten jo aiemmin kerroin, soitan musiikkia jäähalleissa. Yleensä seurana on Rauman Lukko. Olen itse henkilökohtaisesti soittanut Rauman Lukon yhteyshenkilölle ja selvittänyt Teosto-korvausasiat. Olen myös sopinut joka kerta erikseen jokaisen joukkueenjohtajan kanssa asian. Olen myös ollut yhteydessä Suomen Jääkiekkoliittoon, josta sain tiedon, jonka aiemmin kerroin: Suomen jääkiekkoliitto maksaa (ainakin sm-liiga) joukkueiden teostot, joka koskee myös junioritoimintaa. Olen itse olen soittanut A-E junioreiden otteleuissa ja olen myös tekemisissä liiga Lukon dj:n kanssa. Kaikilta edellä mainituilta tahoilta on tullut sama vastaus: "Jääkiekkoliitto maksaa teoston musiikista, jota soitetaan Lukon kotipeleissä" Ps. Myös kaikki musiikkini on laillista, eli ei ladattua. Omistan suuren kokoelman erilaisia levyjä, joilta olen siirtänyt kappaleet tietokoneelle, soittamisen helpottamiseksi ja soiton sujuvuuden parantamiseksi. Vielä ei ole tullut ikinä sanomista, eikä pitäisikään tulla, sillä kaikki asiat ovat Suomen lain mukaan järjestyksessä. Toivon, että tämä selvensi asiaa...
Toistan vielä, että en halua mitenkään moralisoida kenenkään toimintaa, eikä minua suoraan sanoen juurikaan kiinnosta, jättääkö joku tietoisesti maksamatta säädettyjä maksuja Teostolle sun muille vastaaville tahoille. Mutta se hieman häiritsee, jos joku saa kirjoituksista, joissa olen mukana, väärän kuvan asioista ja sen takia rikkoo tietämättään lakia. Uskon kyllä, että tilaisuuden järjestäjä maksaa Teostolla ja Gramexille säädetyt korvaukset tilaisuudessa soitetusta musiikista. Tässä osassa ei liene mitään epäselvää. Mutta sanot kopioineesi musiikkia levyiltä tietokoneelle tai ehkä olet ostanut sitä myös (laillisesti) webbi-kaupoista? Ja tätä musiikkia olet soittanut em. tilaisuuksissa (julkinen esittäminen). Ongelma selviää ehkä selvimmin tästä Teoston FAQ:sta: "K: Kun ostan musiikkia laillisesta verkkokaupasta, onko luvallista polttaa sitä cd:lle ja soittaa deejiinä baarissa? V: Musiikin verkkokaupat, kuten www.biisi.fi tai iTunes, myyvät musiikkitiedostoja yksityiseen käyttöön. Jos esim. DJ haluaa käyttää tällaisesta palvelusta hankittuja teoksia julkisesti esiintyessään, tallentamiseen pitää hankkia erillinen kopiointilupa Teostosta ja Gramexista." ja "K: Ravintolamme haluaisi kopioida ostamamme cd:t kovalevylle, jotta niitä olisi helpompi soittaa ja haluaisimme myös tehdä cd:stä varmuuskopion. Pitäisikö tästä maksaa jotakin Teostolle? V: Uuden kopion tekeminen julkiseen käyttöön on aina luvanvaraista. Ainoastaan kopiointi omaan henkilökohtaiseen käyttöön on sallittua ilman lupaa tai korvausta. Teosto/NCB myöntää luvan kovalevytallentamiselle edustamiensa oikeudenomistajien puolesta. Lupa tarvitaan myös Gramexilta, jos musiikki kopioidaan valmiilta äänitteeltä." Ja tuo luvan haku tarkoittaa käytännössä kopiointikorvauksen maksamista, muistaakseni tiettyä summaa jokaiselta alkavalta minuutilta. edit: Gramexin hinnasto kopioinnille.