ELikkäs olisi tommonen HP pavilion zv6000, ja sen toinen tuuletin ääntää välillä pahasti. Mikäköhän tuulettimessa mennyt rikki? Mitä asialle voisi tehdä? Talossa on 2 kissaa, voiko olla että kissakarvoja ja pölyä tuulettimessa ja ääntää sen takia? Kone on 2 vuotta vanha. Ja toinen asia, osaisiko kukaan neuvoa kannattaako itse alkaa aukomaan konetta, kun ikinä ennen ei ole läppäriä aukaissut. Koitin avata ja irrotin kaikki ruuvit pohjasta, mutta pohja ei tuntunut lähtevän irti. Olisiko jollain kokemusta kyseisen kannettavan avaamisesta. Mitä kaikkea pitää ottaa irti että pääsee käsiksi tuulettimiin, ja miten se pohjalevy lähtee irti. Olisi kiva saada vastauksia, ei viiti viedä liikkeeseen konetta, kun 60e tunti ottaa ja tuuletin maksaa ~80e. Ja ei viitsi vanhaan koneeseen panostaa noin paljon rahaa.
Kannettava ei ole kyllä kovin huoltoystävällinen. Ohjetta on vaikea antaa, avaaminen on kovasti mallikohtaista ja vaatii joskus joitakin erikoistyökalujakin. Kyllä niitä on järkeilemällä saatu auki ihan harrastajavoiminkin. Tosin voisit kokeilla ihan toista konstia. Pari vuotta vanha läppäri kärsii todennäköisesti pölystä ja epäpuhtauksista. Kissojen olemassaolo ei ole ainoa asia, sillä läppäri on kuin pieni pölynimuri, joka vetää sisäänsä kaiken ilmasssa ja lähellä olevan pölyn. Tuota taustaa vasten voi kokeilla pölynimurilla puhdistusta tuuletusaukoista. Usein sekin auttaa. Tietysti paras on koneen avaaminen ja puhdistus paineilmalla, minkä huollot juuri tekevät.
Juu, koitin viikko sitten pölyimurilla puhdistella tuota, autto jonku verran, tänään taas alko ääntämään tuuletin. Irrotin pohjasta kaikki ruuvit, mutta eipä tuo näyttänyt lähtevän irti. Ja ei viitsiny väkisin koittaa.
Tohon voi sanoa, että on kaksi keinoa päästä eteenpäin. Toinen on tuo huoltoon vieminen ja toinen olisi, että löytyy joku kaveri, joka on läppärin avannut. Puhdistaminen ei ole erityinen konsti kun sen auki vain saa. Paineilmaa on pienissä aerosoleissa. Kun koneen saat puhdistettua niin älä sen jälkeen käytä sitä pehmeillä alustoilla, tuoleilla, sohvilla, sylissä jne. Vain pelkillä pöydillä ja silloinkin olisi läppärin alustasta kohottava teline eduksi. Niitä saa tarvikekaupoista, eivätkä maksa paljoa.
Voi myös olla, että tuulettimesta on mennyt/menossa laakerit, eikä niiden korjaaminen välttämättä onnistu. Voisit kokeilla, jos kone alkaakin purkaantua näppiksen puolelta eikä pohjasta. Mutta jos kone on vasta kaksi vuotta vanha, ennen mitään omia purkuyrityksiä, ottaisin itse yhteyttä myyjään ja vaatisin tätä korjaamaan vian, sillä kyllähän läppärin pitää kauemmin toimia. Ainakaan myyjän mielestä kissankarvat eivät kyllä ehkä kuulu koneen normaaliin käyttöympäristöön Kommenttia tai apua voi viimeistään silloin pyytää oman kunnan kuluttajaneuvojalta.
Hm, en kyllä oikein jaksa uskoa, että liike ryhtyy servicenä pudistamaan pölyyntynyttä konetta, joka on ollut käytössä jo parisen vuotta. Pölyn tukkimat läppärit ovat huolloissa vakiovikoja ja ne menevät tukkon täysin ilman lemmikkieläimiäkin, varsinkin jos pehmeillä alustoilla käytetään.
Niin no, myyjällä on kuitenkin vastuu, että tuote kestää oikein käytettynä sen kolmisen vuotta - jos tuuletus ei toimi, ei kohta toimi konekaan. Mutta voi tosiaan olla vaikea tulkita, onko mahdollisen tukkeutumisen syy huonossa suunnittelussa vai liian pölyisessä käyttöympäristössä. Riippuen toki vähän, millainen se tuulettimen paha ääni oikein on (eli kuulostaako vikaantuneelta vai tukkeentuneelta), niin itse kokeilisin ensin puhdistaa tuulettimen paineilmalla, avaamatta konetta, puhaltelemalla ilmaa rei'istä sisään. Ellei se riitä, kävisin myyjän kimpppuun (kuvainnollisesti). Tuuletin voi nimittäin olla hyvinkin erikoista mallia, jota voi olla vaikea saada mistään, paitsi järkyttävästi hinnoiteltuna varaosana. Huoltokuluthan voi myös sopia jaettavaksi asiakkaan ja myyjän kesken. Ja myyjäliike voi vaatia edes uutta varaosaa maahantuojalta. Ellei asia sitten jostain syystä myyjän kautta hoidu, ryhtyisin itse aukomaan konetta.
Hp ei tee yli kaksi vuotta vanhoille tuotteilleen yhtään mitään ilman kuluttajaviranomaisen kirjallista lausuntoa. Kokemusta näistä hommista on eli jos virhevastuuta peräät koneeseesi, ota yhteys paikallisen kuluttjaneuvojaan ja hanki pakottava lausunto homman eteenpäin viemiseksi.
Kuule, mulla sama juttu. Tuuletin paahtoi ettei puhetta kuulluu. Latasin HP:n sivuilta uuden BIOSin joka sisältää algoritmejä tuulettimelle. -Johan hiljeni. Helppo homma ja ilmainen!!!
No suomeksi piti laittaa: asentaa mm. tuulettimelle/tuulettajille uudet ohjeet ja asetukset. Eli mulla on toiminut niin ettei ole aina päällä eikä puhise kun sattuu vaikkapa uuden nettisivun avaamaan tai jotain ihan muuta pientä tekemään. Minusta katsottuna ja kuunneltuna tuulettimen toiminta on nyt vasta "järjissään" näin maallikon silmin ja korvin.