Oireiden perusteella pöytäkonetta vastaavana, kotona kauniisti käytetyn, kannettavan HP Pavilion zd8043ea:n (17" näytöllä) näytönohjain sanoi yllättäen etukäteen varoittamatta itsensä irti, vaikka ikää koneella on vaivaiset 2½ vuotta. Näytönohjain on ATI Mobility Radeon X600 128mb. Laite maksoi ostettaessa yli 1600e. Olihan siinä sentään Pentium 4 540 prosessori (3.3GHz), välimuisti 1MB, keskusmuisti 512MB (max 2GB) ja kiintolevy 80GB. Luulin maksaneeni laadusta enkä ikinä voinut kuvitella, että kannettava tietokone voisi tulla toimintakyvyttömäksi jo 30 kuukauden käytön jälkeen. Korjaus vaatisi emolevyn vaihdon, minkä toimenpiteen hinta-arvio on 500-700e!! Malli on aika harvinainen, mutta onko kellään tapahtunut näin saman koneen kanssa? Olisiko kyseessä siis mallivika vai vain huonoa onnea? HP:n vastaus reklamaatiooni oli, ettei HP osallistu korjauskuluihin, vaikka tietokone hajosi ennen tietokoneelle kohtuullista ikää (4-5vuotta). Minua on neuvottu tekemään valitus kuluttajaviranomaisille, mutta onko kenelläkään kokemusta, onko siitä apua? Jos kuluttajavalituslautakunta tulee suosittelemaan HP:lle osallistumista korjauskuluihin (kuten varmasti tekee), välittääkö iso firma HP siitä mitään? Laitteen ikä sen rikkoutuessa oli siis 2½ vuotta! Onko mitään neuvoja, mitä köyhän opiskelijan kannattaisi tässä tilanteessa tehdä?
Kai siitä kannattaa valittaa. Luin joskus jutun että joku oli ostanut kengät jotka hajosivat viiden vuoden käytön jälkeen. No, tyyppi teki valituksen ja vaati muistaakseni 50 € hyvitystä. Kumma juttu sillä tämä henkilö sai siitä 20 €..
Kysymykseeni on tullut vain yksi vastaus. Haluaisin tietää, löytyykö minulla kohtalotovereita tuon ennen aikojaan rikkoutuneen HP Pavilion zd8043ea:n suhteen. Jospa kyseessä olisi tyyppivika. Osaatteko neuvoa, mitä muita tietokoneaiheisia keskustelupalstoja on olemassa, mihin minun kannattaisi alkuperäinen kysymykseni laittaa?
Jos kuluttajavalitusLAUTAKUNTA tekee päätköksen niin HP:lla ei ole silloin muuta vaihtoehtoa kuin toimia sen mukaan tai maksaa sakkoja jotka ovat huomattavasti suuremmat kuin korjaus/vaihtokustannukset. Jos taasen kuluttajaNEUVOJA antaa "päätöksen"/suosituksen niin HP:lla ei ole mitään velvollisuuksia noudattaa sitä. Itse kuitenkin lähtisin etenemään virallista polkua eli valitus eteenpäin ja sitten odottamaan päätöstä. Muista kuitenkin että päätös ei tule ihan viikossa joten kannattaa varata aika iso säkki malttia mukaan.
Moi, Piti oikein rekisteröityä tänne, että voin vastata sinulle. Itselläni oli sama ongelma. Ostin juuri kyseisen HP:n mallin huhtikuussa 2005. Maksoi silloin n. 1700 euroa NetAnttilassa. Koneen näytönohjain hajosi muistaakseni kesä- tai heinäkuussa 2006, eli vähän yli vuoden vanhana. HP:ssä on vuoden takuu. Otin yhteyttä Anttilaan ja sain sieltä jonkun lomakkeen, minkä sitten postitin HP:lle. HP suostui korjaamaan vian. Koko emolevy vaihdettiin heidän laskuunsa. Ensimmäisellä kerralla kone ei tullut edes kuntoon, vaan jouduin lähettämään sen uudelleen korjattavaksi. WLAN ei toiminut. Kyseinen malli käy aika kuumana. Tuuletin on melkein koko ajan päällä. En sitten tiedä hajoaako näytönohjain juuri tuosta syystä. Infocaren huollossa sanoivat minun tapauksen olevan ainut heillä korjattu. Tiedä sitten. Myin koneen kesällä. Nyt minulla on Lenovo T61 ja kolmen vuoden takuulla. Kannettavissa takuuseen kannattaa satsata, vaikka sitten ostamalla takuunlaajennus. Lenovo T61:ssa on vakiona tuo 3 v. Asuksessa on 2 v. Muissa taitaa olla 1v.
Hei! Ostimme n. kolme vuotta sitten kaksi kappaletta mainitsemasi mallisia HP-koneita. Toinen hajosi n. 1/2 vuotta sitten ja nyt sitten tuo toinenkin n. kolmen vuoden ikäisenä. Ensimmäinen korjuutettiin ja hinnaksi tuli n. 600€. HP:n takuut eivät tietenkään olleet enää voimassa joten korjaus maksettiin omasta kukkarosta!!!! Tämän toisen sitten hajotin osiksi ja sen kovalevy on nyt minulla asennettuna "travel Boxiin" eli kulkee mukana USB-liitäntäisenä lisäkovalevyasemana. Molemmat koneet vikaantuivat samalla tavalla eli että näyttö muuttui raidalliseksi. Muuten kone toimi vielä mutta eihän siitä kuvasta tahtonut saada mitään selvää... Korjaamolla sanoivat että HP käyttää Pavilion sarjoissa pöytäkoneiden komponentteja ja näillä on sitten saatu teho/ hintasuhde edulliseksi. Kolikon toinen puoli on sitten lämpöongelmat ja laitteiden kestoikä. Kyllähän tuo tietysti kyrsii kun on tullut "huijatuksi" mutta ainakin meillä (kotona sekä yrityksessäni) vältämme jatkossa HP:n tuotteita.
Hp:n takuista osaa kertoa sen verran, että kaksi vuotta ostopäivästä -> eivät piittaa pilkkuakaan reklamaatiosta ellei ole kuluttjaviranomaisen kirjallista lausuntoa. Täyttää puppua sanon minä... iso firma kun on
Minulla samanlainen kone korjattiin InfoCaressa näytönohjaimen hajottua toukokuussa 07. Koneen takuu oli umpeutunut samana keväänä, mutta HP suostui maksamaan korjauksesta puolet painostuksen alla.