Otsikko tiivistää ongelman aikalailla pääpiirteittäin, eli läppärinä on pari-kolme vuotta vanha HP Omen 15 joka on viime aikoina jumitellut aivan tähtitieteellisesti. Käynnistyy hitaasti, selaimen ja kansioiden yms aukeaminen kestää jne. perussettiä. Pelit kuitenkin pyörii ok. Kone on kertaalleen formatoitu ja Windows10 asennettu uusiksi mutta silti ongelmaa esiintyy aika ajoin, ei kuitenkaan kokoajan. Ajurit ja Windows on päivitetty. Muutamia kertoja on heittänyt bluescreenit ja tullut ilmoitus että C-asemassa havaittu virhe ja asemaa korjataan. Ajoin BIOSin kautta täydellisen testin (joka kesti siis 6h) ja tulos oli että ongelmia ei löytynyt, jonka jälkeen ajoin vielä C-aseman testauksen normi aseman ominaisuuksien kautta jolloin ilmaantui taas jokin korjattava vika, ja sama C-aseman korjaus lähti pyörimään kun bluescreenien yhteydessä. Aseman olen myös eheyttänyt. Voiko vika olla siis kovalevyssä? Olen aikaisemmin käyttänyt kovalevyä irti koneesta (ihan vaan testatakseni toista kovalevyä minkä otin irti vanhemmasta läppäristä) ja muita osia en ole räplännyt enkä ole asentanut mitään uutta rautaa. Ainut virheilmoitus tosiaan minkä olen saanut on tuo Hard drive error tms. jonka jälkeen on tuo em. korjaustoimenpide lähtenyt automaattisesti pyörimään.
Sen verran mitä nopeasti ohjelmaa käytin auki niin antoi kovalevyn kunnoksi "Hyvä", enempää en vielä ole ehtinyt perehtyä ohjelmaan.
Kyllä tuo Crystal Disk Infon sanallinen arvio yleensä kertoo riittävästi levyn kunnosta eli ilmeisesti ongelma ei johdu vikaantuneesta kovalevystä. Datan tulkitseminen vaatii tosiaan opiskelua ja eri valmistajilla on vielä omia tapojaan koodata SMART-tulokset ja raja-arvot. Oletko selvittänyt Tehtävienhallinnasta, kuormittaako joku yksittäinen prosessi merkittävästi suoritinta tai levyä koneen ollessa muuten toimeton? Myös epäonnistunut Windows-päivitys voi aiheuttaa tökkimistä. Katso Windows Updaten päivityshistoriasta, ettei jonkun päivityksen asennus jatkuvasti epäonnistu.
Kuten @1pertti mainitsi, niin Crystal Disk Infon "Hyvä" mainintaan voi luottaa levyn kunnosta. Sanoisin, että kahteen asiaan kannattaa seuraavaksi paneutua. -ajurit -haitta- ja virusohjelmat. Ajurit: Kerro koneen tarkempi tyyppi myös, niin haetaan koneen tukisivu, josta ajurit tulee aina ladata. Sillä taataan koneen toimivuus. Bluescreenit saattaa johtua väärästä tai ongelmallisesta ajurista. Valmistaja tekee läppäreihin yleensä omia ratkaisujaan, jolloin ko. laitteen oma ajuri ei aina toimi (Nvidia-, AMD-näyttikset esimerkiksi), siksi ne tulee ladata aina koneen valmistajan tukisivulta. Jos ajureita on ladattu muualta kuin koneen valmistajan tukisivulta, on eka tehtävä ladata ne oikeasta paikasta. Haitta-tai virusohjelmat: Haitta-tai virusohjelmat saattavat myös aiheuttaa ongelmia jos niitä on koneelle päässyt. Laitan tähän pari haittaohjelmia tutkivaa ohjelmalinkkiä ja yhden virustorjunta linkin. Malwarebytes AdwCleaner Eset Free Online Scanner
Kiitos vastauksista! Koneen malli on HP Omen 15-CE015NO. Vähän epäilen tuota haitta/virusohjelmien aiheuttamaa ongelmaa, koska tätä jumittelua ilmaantui tosiaan myös miltei heti formatoinnin/Windowsin uudelleenasennuksen jälkeen, virustorjuntana minulla on BitDefender ja Windowsin oma ohjelma. Toki jumittelu väheni huomattavasti kun asensin uudet Windows-päivitykset. Nyt ei ole vielä bluescreenejä ilmaantunut.
Aikaisemmat mainitsemani oli kaksi mahdollista ongelman aiheuttajaa, josta tämän jälkeen ajurieihin liittyvä vahvempi mahdollinen ongelma, koska et maininnut ajurien lähdettä. Asensitko koneelle ajureita täältä valmistajn omalta HP Omen 15-CE015NO tukisivulta? https://support.hp.com/hr-en/driver...e000-laptop-pc-series/15551437/model/17504945 Erityisesti muualta ladattu tai asennnettu näytönohjaimen ajuri pitäisi korvata tukisivun ajurilla.
En tuota kautta ole asentanut vaan laitehallinnan kautta automaattisesti etsin ajureita, tosin en kaikkiin koneen osiin. Kokeilenpa tuota jos siitä olisi apua.
Yleensä tuollaiset läppärien ongelmat poistuu, kun ajurit ladataan koneen omalta tukisivulta. Tämä kai johtuu siitä, että läppärien valmistajat tekee omia modifikaatioita mm. näytönohjaimiin (nvidia-amd), jonka seurauksena piirisarjavalmistajan ajurit ei toimi kunnolla, aiheuttaen ongelmia.
Joo latasin tuolta HPn sivuilta ton Support Assistantin joka sit tarkasti automaattisesti koneeseen saatavilla olevat päivitykset, niin BIOSiin ja ääniajureihin löyty updatet niin päivitin ne. Latasin myös ton HPn diagnostiikkatyökalun ja ajoin sillä nuo pikatestit niin vihreää valoa näytti jokaiselle koneen osalle. Pitänee nyt seurata tilannetta ja pitää ajurit päivän tasalla.
Näyttiksen ajuri on varmaan kaikkein tärkein tuossa ongelmassa. Suosittelen asentamaan suoraan tukisivulta manuaalisesti jos ei vielä ladannut ja asentanut sitä. Oma kokemukseni ja luotto noihin Support työkaluihin on melko heikko, siksi parempi asentaa manuaallisesti. Eikö tyrkyttänyt näyttisajuria?