hp:n takuu politiikka

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi teme2 24.02.2007.

1. teme2

teme2 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Mulla on hp:n pakettikone ja kysyin hp:lta, että meneekö takuu jos vaihtaa/lisää komponentteja ja vaihtaa käyttöjärjestelmän, niin he sanoivat, että koneeseen saa vaihtaa/lisätä komponentteja ja käyttiksen, mutta pitää laittaa takaisin jo koneeseen tulee jotain vikaa ja kone pitää lähettää huoltoon (huom käyttiskin pitää olla alkuperäinen.

Mua jäi vaan mietityttämään se että jos kone menee rikki niin miten siihen voi vaihtaa käyttiksen alkuperäseksi, kun kone ei käynnisty.

mulla on myös fujitsun pakettikone ja kysyin fujitsulta samaa:
    Fujitsu siemensilla on erilainen periaate: jos koneeseen laittaa/vaihtaa komponentteja siinä saa olla kiinni ne osat jotka on ite vaihtanut/lisännyt kun tulee vikaa ja lähetetään kone huoltoon, mutta takuu koskee vain alkuperäisiä osia.

jos on vaihtanut koneeseen osia, niin ne alkuperäiset osat saa laittaa vaikka johonkin toiseen koneeseen ja antaa olla siinä.

myöskään käyttöjärjestelmän ei silloin tarvitse olla alkuperäinen.

2.  
  3. Threat

Threat Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Liekö tuossa käyttöjärjestelmän osalta muuta mahdollisuutta kuin kokeilla pistää kiinni toiseen tietokoneeseen se kiintolevy ja asentaa sillä. Se että toimisiko tällainen kikka esimerkiksi XP:n osalta tai toimisiko ollenkaan ylipäätään on taas eri asia. Koskaan kun en henkilökohtaisesti ole joutunut koettamaan.

4. teme2

teme2 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    käyttiksen osalta toi juttu on suoraan sanottuna perseestä

vai mitä?

Viimeksi muokattu: 25.02.2007
  5. miksuu

miksuu Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Aika typerältä tuo kyllä kuullostaa. No mutta aina noissa takuuasioissa on jotain kummallista. ja jos kaksi konetta sulla on niin kannattaa tuota Threat:n ehdotusta koittaa.

Mutta tuosta käyttöjärjestelmäst, niin windows (joku versio,mikä?) varmaan alunperin, niin mikäs nyt? että mistä mihin pitäisi siirtyä?

6. teme2

teme2 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    no tossa hp:n koneessa on nyt windows xp media center ja windows vistaan meinaan vaihtaa.

hp:n koneessa on 160 gigan kovalevy(kone näyttää 149 gigaa), josta 143 gigassa on windows ja kaikki ohjelmat ja pelit, 6 gigan osio joka on tarkoitettu windowssin uudelleen asennusta varten ja tehdasasetusten palauttamista varten.

eli hp:n koneen mukana ei tullut windows xp media center esennus cd:tä

7. teme2

teme2 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    No nyt sitten asensin tohon HP:n koneeseen vistan.

Koneessahan on vuoden takuu, joku umpeutuu elokuussa, niin toivotaan että kone kestää.

Mutta mielestäni toi takuu juttu on laiton. Mitä mieltä te muut AD:n käyttäjät olette?

8. Threat

Threat Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Onhan tuo kieltämättä aika erikoinen systeemi mutta ei siitä todellakaan ainakaan takuu saisi mennä koko paketiltavain siksi että jokin alkuperäisen konepaketin osa ei syystä tai toisesta ole enää tallessa. Laittomuudesta tai laillisuudesta sitten en osaa sanoa. Varmaan koneen mukana tullut paperi, jossa muiden lakihöpinöiden seassa ne takuuehdot.

9. MissBlue

MissBlue Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Takuu on sinällään aika merkityksetön, HP joutuu joka tapauksessa vastaamaan vehkeestään tuotevastuulain perusteella, myös takuuajan jälkeen, mikäli kuluttajalla on aihetta olettaa laitteen normaalin kestoiän olevan pidempi kuin takuuaika. Mikäli HP valittaa vaihdetuista osista/käyttiksistä, heidän pitää osoittaa, että ne ovat suoranaisesti aiheuttaneet vian.

10. frenzyone

frenzyone Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    itse vaihdoin hp:n paketti koneeseen prossun(media center2005) ja kiinnostuksesta soitin hp:n tekniseen tukeen asiasta.vastaus oli yksiselitteinen:takuu umpeutuu jos itse vaihtaa osia.no,mitäs se haittaa jos osaa laittaa osat niin ettei se kone hajoo,mutta alkuperäis kokoon pano on se jota takuu koskee.samahan pätee muissakin elektroniikka tuotteissa,valmistaja/kokoonpanija takaa vain oman työn laadun.käyttiksen osalta en osaa sanoa.eihän se hp:n vika olisi ollu jos olisin hajoittanu koneeni,tiesin riskin ja otin sen,onneksi kaikki toimii normaalisti.

11. teme2

teme2 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Käyttishän ei voi aiheuttaa rautapuolen vikaa.

Tohon HP:seen minä aion lisätä vielä 1 gigaa muistia ja näytönohjaimen.

12. Dwnldz_5

Dwnldz_5 Active member

Kiitokset:
    14
    Pisteet:
    68
    Juuri tuon takia ei tueta pakettikoneita vaan kone kasataan itse..

13. wipe2000

wipe2000 Senior member

Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    HP:n tai muidenkaan takuuehdot eivät voi mitenkään rajata sitä vastuuta, jonka Suomen lait myyjälle/maahantuojalle/valmistajalle määräävät.

Eli jos laitteesta hajoaa takuuaikana jotain, myyjän velvollisuus on osoittaa, että vika johtuu nimenomaan käyttäjän omista virityksistä, jos eivät halua suostua takuukorjaukseen.

Takuuajan jälkeenkin on voimassa kuluttajansuojalaki, jolloin vastuu vian aiheuttajan osoittamisesta siirtyy ostajalle. Edelleenkin jonkun osan hajoaminen selvästi ennenaikaisesti menee myyjän piikkiin, ellei se selvästi johdu suoraan käyttäjän omista tuunauksista tai virheellisestä käytöstä (pudottaminen, vesipesu jne.).

Käytännössä tilanne on ostajalle hieman hankala, ellei myyjä halua noudattaa lakia vapaaehtoisesti, kun pahimmillaan asiasta pitäisi alkaa käräjöimään, eikä lakimiehen palkkaaminen ole mitään halpaa lystiä.
    Kunnilla on onneksi kuluttajaneuvojat, joilta voi pyytää apua ja neuvoja. Kuluttajavalituslautakunnassa päätös kestää vuoden, eikä sekään sido myyjää mihinkään, joskin auttanee asiakasta oikeudessa (siis, jos päätös on asiakkaalle myönteinen).

Juuri HP taitaa muuten olla erityisen tunnettu nihkeästä takuutoiminnastaan, mitä olen kavereita kuunnellut ja nettijuttuja lueskellut.

14. teme2

teme2 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Mites te muut tekisitte, tossa tilanteessa jos teillä olisi hp:n pakettikone ja siinä on valmiina windows xp media center, niin sitten te haluutte laittaa siihen vistan.

Mutta kun hp:n pellet on sanonut, että käyttiksen saa vaihtaa, mutta se pitää olla alkuperäinen jos kone menee rikki ja pitää veidä huoltoon.

Minä tosin olen jo asentanut tohon vista ultimaten.

15. teme2

teme2 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Minä asensin kuukausi sitten windows xp media centerin (joka oli koneen mukana) ton takuun takia.

mutta kannattaisko sittenkin asentaa vista ja ottaa riski ettei kone mene rikki takuun aikana (takuu menee umpeen elokuussa.)

16. wipe2000

wipe2000 Senior member

Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Kannattavuutta on aika mahdoton arvioida, kun ei tiedä mikä vaakakupissa painaa. Itse en näe mitään erityistä syytä asentaa Vistaa mihinkään vielä pitkään aikaan, mutta kaipa sen haluamiseen joillakin jokin syy on.

Jos HP on ilmoittanut, ettei aio huollattaa Vista-vaihdettua konetta takuuna, kannattaa miettiä, kuinka pitkälle takuuvaatimustensa kanssa on valmis menemään. Mahdollinen oikeusjuttu ei ehkä ole itsestäänselvä - voisikohan tuota verrata vaikka autoon, jonka moottorin menee vaihtamaan takuuaikana: jos vaihteisto hajoaa, onko syy uudessa moottorissa vai eikö? Voiko vaikka olla, että jäähdytyksen hallinta ei ehkä toimisikaan kunnolla Vistassa? Kone on kuitenkin myyty tietyllä käyttiksellä - sen ostaminen sellaisena on ollut ostajan oma valinta. Mahdoton ennakoida miten tuossa kävisi.

17. teme2

teme2 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Kannattaa vissiin odottaa että takuu menee elokuussa umpeen ja sitten vasta asentaa vista ultimate.

18. nakkerton

nakkerton Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Hei, olen ostamassa uutta HP:n kannettavaa ja olisi ihan peruskysymys tiedossa, eli onko takuuhuollon kannalta yhdetekevää se, ostaako koneen nettikaupasta vai tuosta alakerran tietokoneliikkeestä?

19. wipe2000

wipe2000 Senior member

Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    MUTU vastaus: Jos kone on laillisesti maahantuotu EU-alueelle, uskoisin että ostopaikalla ei ole takuun kannalta paljon väliä.

Mutta Suomen kuluttajansuojalaki koskee vain yksityishenkilön liikkeestä tekemiä ostoksia. Lain velvoitteethan voivat olla merkittävämpiä kuin joku vuoden takuu.

Jaa tämä sivu