Hei! Kyseessä on hp G72 merkkinen läppäri, joka sammuu verkkovirrassa hetken käytön jälkeen. Akun olessa täynnä, sammuu kun se loppuu. Kone ei ole kuuma, mutta tuuletin pitää aika kovaa hurinaa. Kaverin kone, jota koitan saada toimimaan, mutta mulla on konstit loppu. Tietäisittekö te mikä on ongelmana?
No enpä tiedä, mutta yhden teorian kuitenkin esitän: Virran säästämiseksi läppäri ilmeisesti toimii akkuvirralla rajoitetulla teholla. Kun verkkolaite yhdistetään, prosessori alkaa toimia täydellä teholla ja kuumenee. Tämä aiheuttaa ensin tuulettimen kierrosluvun kasvamisen ja katkaisee lopulta virran ylikuumenemisen estämiseksi. Joissakin läppäreissä kytkeytyy verkkovirralla käyttöön toinen, parempi näytönohjain. Jos tuo on sellainen malli, voi ongelma olla tuossa toisessa näytönohjaimessa. Kokeile ladata ja asentaa joku ohjelma, jolla voit tutkia mahdollisia lämpötilojen muutoksia. SpeedFan Core Temp
Kokeilin SpeedFan ohjelmalla, en oikein osannut sitä käyttää, mutta tässä jotain lukemia. HDO:34C Temp1:0C Core0:30-33C Core1:34-37C Mitähän nämä kertovat? Miten selvittäisin tuon näytönohjain homman?
Luvut kertovat hyvin maltillisesta ytimien lämpötilasta. Oleellisempaa on katsoa, alkavatko lämpölukemat merkittävästi nousta, kun virtajohto yhdistetään. Näytönohjainasia selviää tarkalla tyyppimerkinnällä esimerkiksi netistä.
Eli tässä mallissa ei ole kahta ohjainta. Eikä nuo luvut tuosta mihinkään nouse vaikka laitan laturin kiinni. Tämä on käsittämätön juttu, enkä löydä mistään samanlaista ongelmaa.
Outo juttu tosiaan. Ensimmäinen teoria on siis kumottu eikä uutta ole. Ainoa, mikä enää tulee mieleen on joku virtalähdeongelma. Olisiko missään mahdollista kokeilla toista virtalähdettä? Mainittakoon, että HP on käyttänyt läppärimalleissaan useita erilaisia virtaliittimiä. Ei siis riitä, että jännite (V) on sama ja virta (A) sama tai suurempi*. Täytyy lisäksi varmistaa, että liitinkin on sama, jotta voi kokeilla jonkun toisenkin mallin virtalähteellä. *Laite ei ota virtaa enempää kuin tarvitsee, mutta virtalähteen on pystyttävä antamaan vähintäin tuo tyyppikilvessä mainittu amppeerimäärä. Siksi ei ole mitään vaaraa siinä, jos kokeilee virtalähjettä, jonka amppeeritukema (A) on suurempi kuin alkuperäisessä.
Minkä päällä se tietokone on? Minun koneessani on silleen että se esim. jonkun pehmeän päällä on tietyn ajan niin se yksinkertaisesti sammuu.
Niinpä,se ei saisi olla minkään päällä,mikä estää ilman "normaalin" kulun,eli jos pohjan alla on ilmarako,niin siellä pitää myöd olla ilmarako,itse jos käytän kannettavaa,esim,sängyssä,niin laitan peiton päälle metallisen tietokoneen kyljen,ja sen päälle vasta kannettavan,jolloin kannettavan ilmareiät eivät peity,
Hei taas! Eli kokeilin heti tuota toista virtalähdettä ja saman teki silläkin, eli on noin 20-45 minuuttia päällä ja sitten sammuu, mutta akun kanssa pysyy päällä, käytöstä riippue 1-2 tuntia. Ihan tuossa pöydällä minä sitä olen kokeillut, mutta en kyllä tiedä että missä omistaja sitä on pitänyt.
Varmistan nyt vielä, että sammuuko kone myös kesken käytön, vai silloin, kun kone on päällä, mutta mitään ei ole painittu vähään aikaan? Ja sammuuko kone todella kokonaan, vai meneekö lepotilaan? En tiedä, millaiset virranhallinta-valinnat HP:ssä on, mutta varmasti siellä olisi mahdollisuus tehdä sellaiset hassut asetukset, että akkukäytöllä kone ei mene koskaan valmiustilaan, mutta verkkokäytöllä valmiustilaan mennään esim. 20 minuutin jälkeen. Aika kaukaa haettu, mutta kun mitään ilmeisempää syytä ei enää tule mieleen, kannattaa nuo virrankäyttöasetuksetkin tarkistaa, ellei sitä jo ole tehty.
Kone sammuu myös ilman akkua ja sammuu ihan kokonaan käytössä ja ilman. Katsoin myös noi virranhallinta asetukset ja ne näyttää olevan kunnossa. Ajattelin että olis varmaan hyvä kysyä tätä ihan hp:n tukipalvelusta, kun vaikuttaa aika mielenkiintoiselta ongelmalta, vaikka kaksi vuotta tulikin koneelle justiinsa täyteen. Mutta jos teille tulee vielä jotain mieleen, niin kertokaa ihmeessä.