kone käynnistyy silleen että normaalisti sininen merkki valo välkkyy keltaisena ja caps lock valo välähtää 5 kertaa ja näyttö pysyy pimeänä. sain tuolta HP:n sivuilta selville että emolevy olisi rikki? tämä siis tapahtui ensimmäisen kerran perjantaina kun olin jättänyt valmiustilaan, sitten otin akun pois ja puhaltelin sinne koneen tuulettimeen, käynnistin toimi normaalisti loppu päivän, sitten suljin yöksi koneen, kokeilin käynnistää lauantaina, sama kun yritin käynnistää mutta nyt ei sitten lähde millään enää päälle. saako tietoja miten siirrettyä turvaan? voiko yhdistää USB:lla toiseen koneeseen ja sitä kautta? saisiko tuota millään kotikonstilla enää toimimaan? kannattaako viedä huoltoon? minkä hintanen homma olisi suunnilleen kyseessä?
Helpoin varmaan olisi irroittaa kiintolevy tuosta koneesta ja siirtää tarvittavat tiedostot talteen tuosta koneesta. Jos koneesta on emolevy rikki se ei käynnisty eikä sitä silloin voi käyttää.
sitä just ihmettelinki ku se käynnisty sillon perjantaina kuitenki ku olin irrottanu akun ja puhaltanu sisään, jos emolevy on rikki miten sen kiintolevyn saa yhdistettyä toiseen koneeseen? ja miten sen sais irti?
Kyseessä voi olla joku kontakti virhe tai sitten tuo emo oli menossa rikki. Eipä noista oikein näkemättä tiedä. Mutta siis jos kone ei käynnisty ei noita tietoja saa tuolta ulos millään muulla kuin kiintolevyn irroittamalla.
miten tuon entisen kiintolevyn sitten saa yhdistettyä uuteen koneeseen? tarvitseeko ostaa jonkun uuden piuhan?
http://www.insidemylaptop.com/images/HP-Compaq-6730s-6735s/disassemble-notebook-02.jpg Hard Drive luukun alta kiintolevy irti. Joskus HP:n koneissa on tälläinen tai tälläinen adapteri jonka irroittamalla saat näkyviin normaalit SATA-liitännät. Kaikista uusista valmiskoneista pitäisi löytyä SATA-liitännät powerista sekä emolta.
läppäristä läppäriin. mut siis siitä uudesta koneesta ei kuitenkaa tarvii ottaa mitää osia irti mihin liitän ton vanhan koneen kiintolevyn? oon vähän sekasin näistä
Jos siis olet hankkimassa toista läppäriä, et voi liittää siihen tuota kovalevyä suoraan, vaan tarvitset erillisen USB-telineen, johon liität vanhan kovalevyn, ja jonka sitten liität USB-kaapelilla uuteen läppäriin. Jos käytettävissä on pöytäkone, voit liittää vanhan kovalevyn siihen toiseksi levyasemaksi ja kopioida tiedostot talteen. Mutta, kuten edellä jo mainittiin, läppäreissä ei paikkaa toiselle kovalevylle juurikaan ole.
Itse ostin omani 8 eur ebay:sta. Tässä esim noita on: http://www.verkkokauppa.com/fi/catalog/138c/USB?sort=price