Ilmeisesti tarkoitat että miten saat cd/dvd-aseman boot orderissa ensimmäiseksi. kun tietokoneen käynnistää niin hetken ruudun alalaidassa on teksti:bios setup DEL (tjtn). Se on eri merkeissä erilainen, joissain koneissa mennään bios:n F1 tai F10.. sen mitä siinä lukee kerkee kyllä vilkasemaan ennen kuin se häipyy. Sitten sieltä valitset boot order valikosta cd/dvd-aseman ekaksi vaihtoehdoksi. Mitään muita muutoksiahan biosiin ei tarvi tehdä jos aikoo asentaa winukan uusiks.
Boottauksessa on jokin ongelma,Win asennuslevy ei käynnisty+ -Onko bios käynnistytila rpl/pxe -Onko dvd-asema =>optinen vai usb-cd-asema? -Bios versdio F:01 vuodelta 1987
-Minun käsittääkseni nuo rpl ja pxe liittyy verkkotoimintaan joten niillä ei pitäis olla merkitystä, paitsi ehkä jos asennat xp:n verkon kautta. (saatan olla aivan metässä tuon kommenttini kanssa) -Optinen vai usb? Jos se on koneessa kiinteesti niin optinen, jos se on usb-piuhalla koneen kyljessä niin usb. -Bios versiolla ei nyt pitäis olla isompaa merkitystä winukan asennuksen kanssa, tai ainakaan en itse ole törmännyt koskaan sellaiseen tilanteeseen. Onko se asennuslevy varmasti toimiva? ja onhan cd/dvd-asema laitettu boottaamaan ekana?
asetukset näyttää olevan siten oikein ja varmista huomenna että optinen on ensimmäisenä ,epäilen että bios ei tunnista cd-asemaa tai toiseksi asennuslevy voi olla rikki.luulen että nyt bios puolella on jotain vikaa,koska ubuntukaan ei käynnisty Mitä korjaan ,jos bios ei tunnista cd-asemaa?
Katohan nyt ensin että löytyykö se cd-asema sieltä bootista ja että se toimii.. sitten jos asema on rikki niin pystyykö boottaamaan usb-muistilta, se on seuraava vaihtoehto.
Ja tuolta tarvittaessa: http://h20000.www2.hp.com/bizsuppor...3442832&swLang=8&taskId=135&swEnvOID=1093#120 löytyy ainakin uusimmat bios-versiot.
aloitin asennuksen Boottaus asetuksilla ensimmäinen käynnistyksenä optinen asema==>,,, boottauksen jälkeen mustalla näytöllä,NON-SYSTEM DISK OR DISK ERROR
Kokeilin flash - muistikku asennusta ,siitä seurauksena f12 valikkoon ilmestyi opticaldisk vaihtoehto. valitsin tämän ja käynnistin uudellen,niin asennus lähti Käyntiin cd-levyasemalta.