Hintakehitys??

Viestiketju Uutta tietokonetta ostamassa -osiossa. Ketjun avasi kasperi86 22.05.2008.

1. kasperi86

kasperi86 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Olen kasaamassa seuraavanlaista konepakettia, johon olen mielestäni etsiskellyt ihan hyvät palikat. Se on kuitenkin vielä tässä vaiheessa liian kallis, vaikka suunnittelinkin tilaavani osan osista Saksasta. Ajattelinkin, että ostan koneen heinäkuun lopussa/elokuun alussa, jolloin minulla on sille enemmän käyttöäkin. Hinnatksin ovat varmasti siihen mennessä tulleet alas.

Prosessori: intel quad 9450 (284,48€)
    Emolevy: Asuksen p5q-e (146,84€)
    Kovalevy: Samsung 1000Gt (120,43€)
    Muisti: Kingston 4gt ddr2 1066mhz (104€)
    Näytönohjain: Sparkle 8800 GTS 512Mt (160,54€)
    Virtalähde: Enermax 525w pro-82+ (83,50€)
    Cooleri: Xigmatek s1283 (28,38€)
    Kotelo: Antec p128 (116.00€)

Hinnat on otettu sieltä mistä olen halvimmalla löytänyt. Saksalaisista mindfactory.de sivustoa olen käyttänyt (en tiedä onko lainkaan edullismmasta/luotettavimmasta päästä??) ja suomalaisista mm. jimmssiä.

Nyt haluaisinkin teiltä asiantuntijoina arvion, että millainen hintakehitys tuollaisella paketilla tulee olemaan elokuun alkuun. Nyt näyttäisi siltä, ettei käyttöjärjestelmän kanssa vielä päästä alle tonnin mutta päästäänkö silloin?

2.  
  3. Sanzu

Sanzu Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Hinnat eivät tule alas, ne romahtavat. Näyttisten hinnat tippuvat todella kovaa vauhtia, niin prosessorien ja emojenkin. Kyllä hinta muutamassa kuussa voi tulla useamman sata euroakin alas, jos hieman tuuria on mukana.

EDIT: Oman n. 400 euroa kustantaneen päivityksen hinta olisi nyt yli 100 euroa halvempi. Tosin ostin kyseiset osat 22.12. viime vuonna, joten melkein puoli vuotta on kulunut. Neljännes hinnasta 6 kk:ssa on todella paljon.

Viimeksi muokattu: 22.05.2008
  4. jartar

jartar Senior member

Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Mitä väliä sillä on kun et noita samoja osia kuitenkaan silloin tilaa?
    Kehitys niin hintojen/osien suhteen menee sitä vauhtia tietotekniikassa että ennustaminen kahden kuukauden päähän on mahdotonta.

Viisainta on siis odottaa tuonne heinäkuun loppuun ja katsoa sitten mitä tilaat kun sitä kristallipalloa ei ole vieläkään keksitty...

5. kasperi86

kasperi86 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kylläpä ne hyvät tuotteet varmasti tuon verran tulee maksamaan aina. Olenkin ajatellut, että kokoan nyt mieleiseni paketin tämänhetkisistä tuotteista, jolla kuvittelen pärjääväni muutaman vuoden eteenpäin mutta ostankin sen vasta heinäkuussa, jolloin se on halvempi kuin nyt. Jos alan päivittää pakettiani aina, kun jotain uutta tulee tuossa hintaluokassa markkinoille, niin se on loputon suo, enkä saa kokonaishintaa koskaan alas.

Olen tuohon vain kasannut tuotteita jotka täyttävät tarpeeni ja uskon, että paketista löytyy puhtia minun tarpeisiini vielä kahden vuoden päästäkin. Voihan siihen sitten tulevaisuudessa hommata yksittäisä osia ja päivittää myllyä sitten kun tuntuu, että pullonkauloja ilmenee.

6. jartar

jartar Senior member

Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    No sitten kanssa lupaat että ostat juuri nuo osat.
    Erittäin suurella todennäköisyydellä saat nimittäin paremman prossun ja paremman näyttiksen samaan hintaan tai halvemmalla kuin nuo nyt katsomasi mallit.

Ja ei, saman tehoisten/laatuisten tuotteiden hinta ei todellakaan ole vakio.

7. kasperi86

kasperi86 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Tuskinpa tuo prosessori esimerkiksi ehtii huonoksi tässä parissa kuukaudessa muuttua. Halpuu vain ja sehän sopii minulle. :) Voihan se toki olla, että jotain valitsemaani tuotetta ei ole kahden kuukauden päästä enää saatavilla, jolloin sitten pitää ottaa jotain muuta. Joka tapauksessa kone olisi tarkoitus saada hommattua jollain 900-1000 eurolla. Enkä jaksa uskoa, että lähitulevaisuudessa markkinoille tulevien uudempien/tehokkaampien/parempien mallien hinnat olisivat heinäkuun lopussa halvemmat kuin noiden jo valitsemieni tuotteiden hinnat silloin. Epäilemättä tuohon samaan rahaan, minkä laskin noihin palikoihin kuluvan jos ostaisin ne tänään, saa heinä/elokuussa jo paljon parempia osia. Tarkoitus olisi kuitenkin saada kokonaisuuden hinta tippumaan.

8. jartar

jartar Senior member

Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Pointti on että edelleenkään et voi hinta/tuote kehitystä ennustaa joten et voi tietää mitä kahden kuukauden päästä kannattaa ostaa.
    Ainoa keino miten sen tiedät on odottaa 2 kuukautta ja katsoa mihin budjettisi riittää ja ostat osat sen mukaan.

Esimerkki koneeseesi kun vaihdettaisiin abitin IP35 emoksi ja poistettaisiin erillinen prosessori cooleri ja vaihdettaisiin kotelo virtalähde yhdistelmäksi Sonata III niin päästäisiin jo alle 900€.
    Koneen peli/hyötyohjelma teho pysyisi vielä samana...

Viimeksi muokattu: 23.05.2008
  9. kasperi86

kasperi86 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Sikälimikäli olen oikein ymmärtänyt p182 on hyvä kotelo, joka on hiljainen ja laadukkaasti rakennettu. Virtalähteenä sontakolmosen poweri on korkeintaan keskitasoa.. p5q-e emoa ajattelin sen vuoksi, että siinä on splashtop-ominaisuus. Lisäksi ip35:n voi sulkea pois laskuista jo senkin vuoksi, ettei se tue 1066 mhz muisteja. Cooleri tuskin konkurssia tässä kaupanteossa on tekemässä joten sen jätän mieluusti paikalleen ja kärsin siitä muutaman kympin ylimääräistä. Onhan kyseessä kuitenkin kunnollinen hinta/laatusuhteeltaan hyvä jäähy. Saksasta tilatessa maksaa 28 erppaa ja muutaman euron säästää jo pelkästään sillä, että voi ottaa prosessorin vastaavasti trayna. :)

10. jartar

jartar Senior member

Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Lähinnä pointtini oli siinä että miten helposti tuonkin koneen olisi saanut budjettiin sopivaksi tehoja karsimatta.

P182 on ehdottomasti hyvä kotelo mutta samalla kallis. Lisäksi pitää muistaa että sen kotelotuulettimet ovat laadultaan lähes ala-arvoisia joten hintaan pitää lisätä myös laadukkaat tuulettimet.

Sonata III:n virtalähde on Seasonicin käsialaa ja kuuluu ehdottomasti huippu powereihin.

No, katsot sitten kun koneen osto on edessä että mihin varallisuutesi riittää. Sittenhän sen näet...

11. Jansku07

Jansku07 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Maksat Kingstonin muisteista ylihintaa, koska saat 20€ halvemmalla laadukkaampiakin muistipaketteja.
    p5q-e ei tarjoa IP-35E:hen nähden niin suurta etua, että siitä kannattaisi maksaa 50€ enempää. 1066 MHz-muistituen puuttuminen ei ole kovin vakava haitta, huomioonottaen huomattavasti korkeamman hinnan ja nopeamman muistin tuoman pienen edun.

12. Euphemos

Euphemos Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Tjaa, itse kyllä pitäisin P5Q-E:n (syystäkin) parempaa piirisarjan jäähdytystä, Splashtopia, EPU-virransäästöominaisuutta, kahta Ethernet-liitäntää, FireWire-liitäntää, kahta eSATA-liitäntää, ADI AD2000B-äänipiiriä ja muita pikkuominaisuuksia hyvinkin 50 euron arvoisena, kun ottaa huomioon vielä sen, ettei P45-piirisarja tehoissa paljoa X38:lle jää. Suomessahan X38-lankut ovat edelleen törkyhinnoissa, mikä nostaa P45:n houkuttelevuutta.

Viimeksi muokattu: 23.05.2008
  13. jartar

jartar Senior member

Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Tällä hetkellä jokainen tehköön valintansa lompakon ja tarpeiden mukaan mutta kyllä parin kuukauden päästä P45 emot ovat varmasti kova sana. Niiden hintakin on silloin varmasti aika lähellä sitä 100€.

Asus tosin viime vuosina ei ole vakuuttanut emoillaan joten kun valikoima on parantunut niin kannattaa katsella mikä emo on se viisain ratkaisu...

14. tyson

tyson Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Heh, itse emoista minulla ei ole mitään valittamista, mutta onko mr jartar asentanut Asuksen CD:n mukana tulleita ajureita asennusohjelmalla? Minä olen. Eihän hommassa mennyt, "kuin" ½ tuntia, jona aikana konetta piti käynnistää neljä kertaa uudestaan.

Noh, kokemuksesta opittiin sentään jotakin: kun kone halusi seuraavalla kerralla käynnistää itseään joka välissä uudestaan, klikkasin "no", ja annoin asentaa kaikki ajurit yhdellä kertaa.

15. Lantsa

Lantsa Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/67031

Tossa ihan kohtuuhintainen X38 emo. Kannattaa ottaa huomioon, että tossa tulee myös SupremeFX PCI-E 1x äänikortti, jonka avulla äänenlaatu saadaan integroitua huomattavasti paremmaksi.

16. jartar

jartar Senior member

Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Olen asentanut. Hommaan meni kyllä käsittämättömän paljon aikaa...

Jaa tämä sivu