Tämä ehkä kuuluisi paremmin jonnekkin Tiede.fi:hin, mutta haluaisin kuulla AD:en porukan mielipiteitä: Tapasin tuossa erään vanhan koulukaverin joka opiskelee nykyisin Helsingissä filosofiaa, ja hän esitti tällaisen kysymyksen: Jos kolme käärmettä syövät ympyrässä toinen toisiaan, samalla vakiolla nopeudella, peräpäistä aloittaen, niin mikä on lopputulos? Kaveri sanoi, ettei tässä otettaisi huomioon sitä, että käärmeet eivät vaan pystyisi syömään loppuun asti, koska ne kuolisivat. Mitähän teidän mielestä olisi lopputulos? Itse olen tätä jo päivän verran pähkäillyt.
Onko vuoden aika talvi vai kesä? Koska talvella käärme sulattaa ruokansa huomattavasti hitaammin, ja tämä taas tuottaisi ongelmia. Käärmeistä tulisi paksumpia, eikä letku enää mahtuisi suuhun. x) Niin ja kannattaa ottaa huomioon se, että käärmeen pää ei ole niin taipuisa kuin loppu ruumis. Siinä ympyrän pienentyessä ja eli lähestyttäisiin päätä, päät ei enää kääntyisi toiseen suuntaa, vaan ne jäis sellaseen kolmion muotoiseen asentoon lopuksi... juu, en mä tiedä, mitä mä selitän. Varmaan pitäis kehittää mielikuvitusta Conania katsomalla.. -->
Fyysisesti ei jää kuin iso paksu rengas Filosofisesti ajatellen ne syövät toisiaan koko ajan pienentyen samalla. Jos jätetään huomioonottamatta kuoleman tapaukset, ne pienenevät koko ajan kohti alkupistettään, kunnes tiheys tulee niin suureksi että syntyy musta aukko, joka syö koko maailman. Energiahan ei voi hävitä, joten ne palaavat jossain toisessa ulottuvuudessa/paikassa takaisin. On vain loppuromahdus ja alkuräjähdys ja uuden elämän alku Oliko ufojuttu?
Nähdäkseni käärmeet eivät voi syödä itseään, edes toistensa sisällä. Jotenka seuraus taitaa olla kolme käärmeenpäätä kehässä, maximipisteessä mitä pystyvät syömään itseään. Tuo saman juttu kuin söisivät itse itseään. Eli samalla hampaalla ei voi purra hammasta jolla puree.
Ikinä en ole ymmärtänyt filosofiaa ja tämän jälkeen vielä vähemmän Tässä meillä on kuvassa käärme joka on päättänyt ottaa asiosta selvää.
Käärmeet ilmeisesti pitää olettaa samanpituisiksi, muuten lyhin niistä häviää. Käärmeet muodostavat ketjun, jossa ne syötyään kaksi muuta käärmettä yrittävät syödä itsensä. Alkuun tuo voikin onnistua V-kosin laittaman kuvankin tapaan, mutta koska oman pään syöminen on mahdotonta, loppuu syöminen siihen, käärmeet jäävät jumiin ja kuolevat nälkään. (Jos joku kehtaa väittää että oman pään syöminen on mahdollista, niin haluan siitä syömisestä videon...)
Kuinkahan nuo käärmeet kommunikoivat keskenään? Aloittavatko ne sattumanvaraisesti syömään tasan samaan aikaan vai asettautuvatko ne lähtötilanteeseen ja joku sanoo "än yy tee nyt", jolloin syöminen alkaa? Mitä tästä sitten filosofisen ajattelutavan avulla saa pääteltyä tai perustuuko tämä johonkin jonkun suuren ajattelijan mietteeseen? Ihminen, kun biologian mukaan olen, kuvittelisin jokaisella käärmeellä olevan luonne ja näin ollen joku käärmeistä saattaa olla heikoin ja joku vahvin, vaikka olisivatkin ulkoisesti aivan saman mittaisia. Näin ollen heikoin käärme tulisi syödyksi kokonaisuudessaan ja jäljelle jäisi kahden vahvemman välinen ruokailutaisto, joka saattaisi päättyä niin, että vahvempi saisi toisen nujerrettua ja syötyä pois ennen kuin itse menehtyisi.
Kyse on nähdäkseni vain loogisesta harjoituksesta ja asian pelkistämisestä jonkin asian hahmottamista varten. Ei jonkin tietyn asian luonteen selvittämisestä tarkasti. Tuollaisilla kysymyksillä voidaan päätellä toisaalta onko kysyttävä hahmottanut kysyttävien asioiden välisi suhteita ja jos on, miten hän 'laskee' sen merkitsevän. Periaateessa ei tarvitse kai olla valmistakaan oikeaa vastausta tuota testausta varten, riittää että erittelee eria asiat johdonmukaisesti sekä huomaa olennaiset asiat. Eiköhän filisofia(loogis/matemaattinen/kreikkalainen) ole aika paljon sitä että pyritään soveltamaan logiikka asiaan kuin asiaan. Niillä selvitetään sitten aina tutkittavan asian kohdalta se olennainen. Noiden käärmeiden keskinäinen luonne ja dynamiikka taas olisi toinen tutkinnan aihe. Jos kiinnostaa, niin Platonilla on aika erinomaisia erittelyitä mitenkä asioita voidaan jaotella ja järjestellä loogisesti niin eläimistä, ammateista kuin yhteiskunnasta yleensäkin. Itse koin nuo jaottelut aika hyvinä ja itsessään johdonmukaisina, vaikkei kumminkaan aivan tarkkoina tai oikeina.
no huh huh... onpa taas kysymys jossa ei oo yhtään mitään järkee ainakaa näin maallisesti ajateltuna mutta tietysti nuo kärrmeet vois symboloida esim ihmisiä jotka kuvallisesti "syö muita ihmisiä" mutta ei älyä että siinä samalla myös jyystäävät omaa itseään. Tai jotain muuta yhtä hienoo. Ja kun tämä vielä filosofiaa on nii luulis että ei ne siellä mieti mitä käyt jos kolme kyytä päättää syödä toisesa samaan aikaan menee muuten kyllä sielläkii oppilaitoksessa opetusrahat hukkaan... EDIT: tai no... kyllähän asia vaatii loogista ajattelua
Se on sitten loppu, kaikki tuo loppuu... http://www.ampparit.com/index.php?cat=ulkomaat&show=1&newwin=1&newsfilter=1 ja "M"aukosta ulos pullahtaessamme, olemme vain bittejä käärmeiden pc.issä.
Kaikki on suhteellista. Itse tuossa puolenyön aikaan ihmettelin mitenkä Wordissa saa ahdettua kuvia numeroitujen listojen väliin. Meinas hermot mennä mokoman kanssa. Voisi korkeakoulussakin Wordin opettelemisen sijaan opetella jonkun ihan oikean ja ihmisystävälllisen taitto-ohjelman. Ihan oikeasti, Word on huono ja sekava ohjelma tehdä taitto työtä. Open Office on kyllä parempi. Ongelma on vaan se että Wordit ovat yhteensopivia oikeasti vain sen saman Wordin kanssa. Ja jostain syystä Wordi on se standardi. Niin ja muuten omistan aidon Office Pro:n kaikkine mausteineen.
Tuo ei onnistu kyllä mitenkään, eihän se voi olla mahdollista, ei mitenkään ja tuskin tuo käytännössä koskaan tulee edes tapahtumaankaan. vilkas mielikuvitus saa kaikkea aikaiseksi ja onhan näitä väliin aina mukava pähkäillä ei siinä mitään.
Ne käärmeet ei pysty syöään toisiaan, koska kun toinen yrittää syödä toista se toinenkin liikkuu samaa aikaa pois päin ja yrittää syödä sitä toista. Lopputulos:Kaikki käärmeet ovat saaneet palasen perästä syötäväksi. Tämä on oikea vastaus
Jos sitä kerran ei oteta huomioon, että käärmeet kuolevat pian, niin eikös ne syö toisiaan vielä toistensa mahassakin kun ne kerran nielaistaan kokonaisina? Filosofia on outoa...
JeiL: Et kyllä oo ihan oikeassa... Toki edessä oleva liikkuu koko ajan samaan suuntaan kuin takaa tuleva, mutta mä ajattelen sen olevan kehä, joka pienenee ja liikkuu kohti keskipistettä koko ajan. Ne siis (mun mielestä) liikkuu sekä eteenpäin, että aina vain sisemmälle. Eli saa jokainen käärme aika ison osan haukattua.
Kyllähän täällä osataan filosofoida ja kunnolla Itse kysyin eilen tätä samaa oman opinahjoni filosofian opettajalta, ja hän esitti jotain niin outoja vastauksia, etten kyllä niitä edes muista