Jeps. Käynnistin kannettavani ja siitä kuului ihan normaali ääni kun sen se käynnistyässään. mutta näyttö pysy piemänä. Jossain vaiheesa se käynnisty ja sain kopioitua tärkeimmät tiedostot. sen jälkeen ei enää käynnistynyt. otin kovalevyn pois ja sitten se käynnisty. ostin uuden kovalevyn ja laitoin paikalle, niin ei taaskaan tule kuvaa. jos otan kovalevyn pois ja käynnistän, niin aina välillä saattaa tulla kuva. mikä mättää? Olen nyt käyttänyt tuota pelkällä verkkovirralla ja kokeilu välillä tuota normaani näyttöön liitettynä. Onko läppäri nytten kaatopaikka tavaraa vai saisko tuon vielä toimimaan? Läppäri on Toshiba Tecra S1. ostettu käytettynä. ikää jotain 2-4 vuotta.
Epäilen, että konettasi vaivaa läppärien tavanomainen hengenahdistuksen syy eli pöly. Läppäri on kuin pieni pölynimuri. Se imee kaiken pölyn tuuletusaukoista sisäänsä. Pölyn saa parhaiten pois avaamalla läppärin ja käyttämällä paineilmaa. Tilapäiskorjausta voi yrittää imuroimalla tuuletusaukoista pölynimurilla. Läppäriä ei siksi tule käyttää pehmeillä alustoilla. Voi tietysti olla muukin vika. Lisätietoja voi saada jos katsoo Tapahtumienvalvonnan lokeissa olevia virheitä.
Tuleeko kuvaa ulkoiseen näyttöön, vai onko ongelma sekä koneen omassa, että ulkoisessa näytössä esillä?
Kokeile käynnistää vähän viileämmässä ja kuivasssa paikassa. Jos toimii ok, lampö ja pöly on tosiaan ongelmana. Jos käyttöjärjestelmä näyttää käynnistyvän, ääniä kuuluu ym, vika saattaa olla näytön kaapeleissa.
Ei tuu Mitään kuvaa. kokeilin lyödä sen normi näyttöönki kiinni,mutta ei auttanut. pitää availla ja kattoa. on kyllä kohtuu puhtaan näkönen, mutta katsoo kunnolla sisältä asti
Saattaa olla näytön taajuusmuuttaja / invertteri kärähtänyt, tai näytön & koneen välinen kaapeli vioittunut, tapahtuuko mitään,kun liikuttelet näyttöä koneen ollessa päällä.
Jos ei erillinern näyttökään ole sen parempi, niin viittaa kyllä itse koneessa olevaan vikaan, josta pöly yksi todennäköisimmistä.
Ei tuu näyttöön mitään vaikka heiluttelis ja naputtelis. muutaman kerran tuli kun kovo oli poissa. ja olen kokeilut uuden kovonki kanssa. koneessa ei ole yhtään pölyä. ihan pikkasen tuli kun tuhautin paineilmalla. eli taitaa olla joku osa rikki? Onkohan halvempi ostaa uus, kun korjauttaa???
Korjauttamistahan voi vähän selvittää. En tiedä onko Toshiballa merkkihuoltoa Suomessa, luulen että ei ole. Eli yhteys johonkin läppäreitä(kin) korjaavaan huoltoon. Sieltä voi kysellä. Tietysti on vaikea sanoa mitään kustannuksista kun ei tiedä, mikä vika. Todennäköisesti se ei ole kuitenkaan esim. näyttö, joka on kallis. Keskustelussa selviää jotakin korjauksen kannattavuudesta. Voi olla, että uuden ostaminen on tavallaan järkevämpi ratkaisu sillä läppärit ovat tuossa ajassa jo kehittyneet valtavasti. Uutta ostettaessa investoi siis uuteen ja ajan tasalla olevaan, korjattaessa vanhaan.
Juuh, nykyään kannettavienkin hinnat ovat tippuneet huimasti. Inverterissä ja paneelissa vika tuskin on, koska ei tule kuvaa edes toiselle näytölle, mutta muistitko varmasti koittaa siirtää sitä kuvaa toiselle näytölle, esim FN + F4. Jos tuo ei onnistu niin on todennäköisesti emolevy sanonnut itsensä irti (näyttis on todennäköisesti intergroituna). Prossu se ei voi olla enkä usko että piuhaktaan olisivat hajonnut.
joo. olen itsekkin sitä mieltä että emo taitaa olla rikki. ei tuu toiseen näyttöön kuvaa ja olen painanut kaikkia nappeja. Kokeilen jos tosi guru kaveri hoksaa siitä jotain viski palkalla ja sen jälkeen sen varmaan voi heittää kierätykseen ja ruveta katteleem Macbookkia jostain. Kiitos teille neuvoista. olen todella kiitollinen.