gprs yhteys...

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi darien 19.12.2002.

1. darien

darien Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    olen hankkimassa gprs modeemia ja dna yhteyttä.
    kiikarissa on lähinnä newolution web box.
    esitteessä luvataan 85.6 kbps siirtonopeus, mutta olen kuullut että todellisuudessa se ei toimi niin nopeasti.
    millä nopeudella sellainen vempain toimii, vastaako se edes 56k modeemia?
    onko sellaisen asentamisessa ja toimivuudessa ongelmia, kannattaako sellainen hankkia?

2.  
  3. snapsix

snapsix Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    On totta, että saat vain haaveilla esitteessä luvatusta siirtonopeudesta, sillä dna:n gprs-liittymä ei salli noin suuria nopeuksia. Web-boxilla on kuitenkin mahdollista päästä hiukan parempiin nopeuksiin kuin gprs-puhelimella.

Itselläni on Siemensin C55 -gprspuhelin, eikä softapäivityksen jälkeen ole ollut ongelmia. Pisin istunto tähän asti on ollut 16 tuntia. Nopeus on moodeemiluokkaa, joskus vähän parempi. Yhteyden toimivuus ja nopeus riippuu paljolti siitä, miten ruuhkaisen tukiaseman läheisyydessä asuu. Olen kuullut, että tukiasemat olisi priorisoitu puheluita varten (kuulostaa sinänsä järkevältä)

Mikäli haluat enemmän tietoa, etsi vastauksia tai esitä kysymyksesi http://www.matkapuhelininfo.com forumilla.

4. ajs

ajs Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itselläni on ollut dna:n GPRS-yhteys nyt kohta vuoden. "Modeemina" toimii Nokian 6310. Ja kuten snapsix totesi, sen nopeuteen vaikutta monta asiaa. Tukiasema ja siinä sillä hetkellä käynnissä olevat puhelut (niillä on todellakin etusija), käytettävä laite: eri laitteet tukevat erllaisia kombinaatioita aikaväleistä millä dataa siirretään (eli jos PCM-tekniikka on tuttua.. en nyt muista, paljonko b/s oli tuo yksi aikaväli, mutta muistaakseni se webboxin lupaus 85,6 kb/s perustui 5 aikavälin käyttöön, eikä tietääkseni kukaan operaattori "anna" yhdelle yhteydelle niitä niin montaa) Nopeus on pääsääntöisesti modeemin luokkaa tai hieman hitaampi. Vertailuna tällä viikolla Oulussa ~3k Jkl keskusta ~1k ja Vaasa keskusta ~3,5k Kaikki nopeudet on mitattu kaupungin keskustasta hotellista, joten puheliikennettä ko. tukiasemalla varmasti on samaan aikaan.. Suurin valttihan siinä on kiinteä hinta ja toimivuus esim. läppärin kanssa autossa tai junassa (vaikka yhteys katkeaakin välillä, se palautuu huomaamatta takaisin). Mielestäni se kotikäytössäkin soveltuu pelkkään postin lukuun ja surffailuunkin, mutta pelaamisen voi kyllä unohtaa.

Webboxin hinta on kyllä kallis, mutta niin se maksaa kunnollinen puhelinkin. Lisäksi puhelimen käyttö vaatii joko kaapelin, IRda:n koneesta tai bluetooth-sovittimen jos puhelimessa vast löytyy. Itse käytän noita kaikkia ja luotettavin yhteys syntyy kaapelilla ja bluetoothilla. Webboxi on USB-liitäntäinen, joten sen voi helposti kytkeä sekä kotikoneeseen ja kannettavaan. Se taitaa kuitenkin olla makuasia, kumpi on parempi omaan käyttöön, kehuja olen kuullut webboxistakin. Loppujen lopuksi kustannukset ovat aika lähelle samat, ellei jo valmiiksi omista GPRS-ominaisuudella varustettua puhelinta, josta löytyy joku noista em. kytkentätavoista tietokoneeseen.

Edit/lisäys: Kannatta myös tarkistaa ennen puhelimen ostoa, että ko. malliin löytyy modeemiajurit. Esim Ericssonin 600-malliin, joka tuli kesällä myyntiin ei ainakaan silloin löytynyt ajureita, eikä puhelinta voinut tähän tarkoitukseen käyttää. En tiedä mikä on tilanne nyt, mutta kannattaa tarkistaa se ainakin etukäteen.. :)

Viimeksi muokattu: 19.12.2002
  5. NeFer

NeFer Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    SonyEricsson R600 ei ole GPRS puhelin sillä siinä on ns."GPRS-WAP" ominaisuus joten unohdetaan se.
    Seuraavat on käytännössä kokeiltu ja todettu toimiviksi: Ericsson T65, T68, Nokia 6310, 6310i, 8310, D211, Siemens ME45, C55 toki on muitakin mutta nuo olen itse testannut ja toimii!

6. snapsix

snapsix Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Verkkopelaamiseen gprs ei oikein sovellu, se on totta. Luin eräältä foorumilta jutun, jossa joku oli kokeillut pelata Delta Forcea gprs:llä. Oli kuulemma joutunut ottamaan useita metrejä ennakkoa, että oli osunut juoksevaan kanssapelaajan pelihahmoon :) Että haastetta haluaville varmaan ihan käypänen.. Toki sillä on merkitystä millaisia pelejä pelaa. Joku vanhempi Starcraft -tyylinen peli saattaa toimia ihan hyvin, riippuu ihan kaistan tarpeesta, uskoisin. Omakohtaisia kokemuksia ei ole. Jos joku on kokeillut pelata, kertoisiko kokemuksistaan?

7. omnimat

omnimat Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Ai, eikö tämä R600 Erkki olekaan GPRS-puhelin millähän minä olen koko syksyn ollut netti- yhteydessä, kun tavallinenkin modeemi on ollut kaapissa neljä kuukautta. Wappiakaan ei ole ollut kytkettynä, niin että eiköhän se nyt kuitenkin ole ihan oikea GPRS-modeemi 4+1 aikaväleillä. Toimii muuten ihan Wintoosan 33600 vakio-ajureilla.

Viimeksi muokattu: 19.12.2002
  8. NeFer

NeFer Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    R600 ei toiminut ainakaan markkinoille tullessaan ja sen hetkisellä ohjelma versiolla( versionumeroa en muista)

9. omnimat

omnimat Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Niin, voihan se olla ettei ole ollut mutta minun tietojen mukaan on ollut ainakin huhtikuusta asti myynnissä olleista ovat. Mutta samapa tuo eihän Kuplissakaan ollut sähkövilkkuja kun myyntiin tulivat joskus 50-luvulla taitaa kuitenkin nykyään olla.

Jaa tämä sivu