Mitä kaikkea tarvitaan että saa kytkettyä pöytä PC:n kiinteällä yhteydellä nettiin. Sen tiesin että puhelimesta pitää löytyä GPRS ominaisuus, mutta tarvitaanko itse koneen sisuksiin vielä erikseen modeemikin? Olin ajatellut käyttää datakaapelia liittämiseen.
Sopiva puhelin ja softa modeemi mikä tulee yleensä puhelimen mukana. Nokialla data suite 3.0a tai PC suite 4.81. Kannettavassa ihan hyvä vaihtoehto, varsinkin jos joutuu matkustelemaan. Dna:lla on ainut yhteys jossa on kiinteä kk. maksu. Ennen kuin laitat pöytäkoneeseen tuota niin kannattaa selvittää verkon kuuluvuus ja kuormitus paikkakunnallasi..
Olen Virroilla, ja täällä pitäisi DNA:n verkko olla aika vapaa.. Mitä ne aikaväli jutut oikein tarkoittavat käytännössä jos ajatellaan surffausta/ imutusta? Onko kiinteällä yhteydellä mahdollista soittaa tietsikan kautta esim kännyyn ja maksaa siitä vain sitä kiinteää kk maksua, elikkäs ilman ettei normaali puhelumaksu juoksisi?
Et tosiaan tarvitse kuin gprs-puhelimen, siihen oikeat asetukset ja lisäksi datakaapelin ja softan. Ainakin siemensillä softan saa ladattua kotisivuilta. Ja toki gprs-liittymän, jossa ainut "järkevä" vaihtoehto on dna. Jos sinulla on ennestään dna-liittymä, gprs-ominaisuuden saa lisättyä tekstiviestillä n. päivän viiveellä. (http://www.dnafinland.fi) Datakaapeleissa on eroja, ensinnäkin niitä on sekä sarjaporttiin että usb-väylään sopivia. Jos mahdollista, kannattaa valita usb-väyläinen kaapeli, sillä se (yleensä) lataa puhelinta samaan aikaan. Muuten puhelimen akku voi loppua kesken surffauksen.. Lisätietoja voi etsiä vaikka: http://www.matkapuhelininfo.com/forum Jos tarkoitat, voiko gprs-yhteydellä soittaa puheluita kiinteällä kuukausitaksalla perinteisellä tavalla, niin ei voi. Kuitenkin on mahdollista käyttää ohjelmia (kuten messenger) jotka soittavat netin yli. Muita kustannuksia kuin internetkulut ei tule. Eri asia on, riittääkö gprs-yhteyden kaista nettipuheluihin..itselläni ei ole kokemuksia. Tietäisiköhän joku? Voisin itsekin kokeilla..
Itse käytän dna:a gprs-liittymää, vaikka on myös ½MB:n elisan adsl. Riippuu paljon paikasta miten tää toimii, joillakin alueilla vaikka puhelin näyttäysi täydet kentät niin katkoo vähän väliä yhteyttä, liian paljon kuormitettu verkkoa. Ääni puhelut toimii kyllä hyvin, jos kenttiä vaan on (normaalit). P2P ohjelmia en ole edes kokeillut tällä ja tuskin kokeilenkaan, etäkäyttö onnistuu kohtuu hyvin full-control remote yhteydellä n.5 sekunnin aikaviive..