1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Google/Android vaatii=henkilöllisyystodistusta tai luottokorttia tilin jatkamiseksi ?

Viestiketju Android -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi hopeahelmi 19.09.2021.

  1. hopeahelmi

    hopeahelmi Regular member

    Liittynyt:
    30.07.2010
    Viestejä:
    140
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tuli gmailiin viesti =>

    GOOGLE ON MUUTTANUT ASETUKSIASI

    Google on muuttanut joitakin asetuksiasi ikätasoisemman kokemuksen tarjoamiseksi, koska et ole tietojemme mukaan yli 18-vuotias.
    Jos olet yli 18-vuotias voit todistaa ikäsi samalla kun tarkistat asetuksesi.


    Siis tarkoittaako tämä että tili poistetaan tai lukitaan ellen lähetä henkkarista tai vahvista luottokortilla ?.
    Omituista tässä on että minulla ollut jo vuosia gmail tilin tiedoissa syntymävuosi + päivä jotka ovat tyyliin 10v yli 18 vuotiaan.

    En haluisi antaa henkkariani tai luottokorttiani googlelle.

    Miten tässä toimia / onko muilla tullut vastaavia pyyntöjä.
    On kyllä toinenkin gmail tili mutta siihen ei vielä ole tällaista pyyntöä tullut.

    Onko ketään fiksua wizard osaa vastata ?

    Kiitos etukäteen mahdollisesta avusta.
     
  2.  
  3. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,148
    Kiitokset:
    1,199
    Pisteet:
    243
    Älä haksahda verkkohuijarin ansaan. Ei missään tapauksessa!!!!!
    Henkilötodistusta tai luottokortin tietoja ei koskiaan pidä antaa netissä kenellekään, samoin kuin ei pankkitunnuksiakaan.

    Edit: Voisitko laittaa kuvakaappauksen ko. viestistä tänne.
     
    Viimeksi muokattu: 19.09.2021
    alppis kiitti tästä.
  4. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,094
    Kiitokset:
    1,208
    Pisteet:
    243
    Olen saanut samanlaisen kyselyn. Kun yritin Youtubesta katsoa jotakin, niin sanottiin, että täytyy vahvistaa ikä. Vaikutti kyllä aivan aidolta kyselyltä, mutta skippasin asian ja jätin videon katsomatta. Ei pitänyt olla mitään "siveetöntä", mutta ikärajoitettu silti jostakin syystä. Eikös nuo Google ja Youtube ole nykyisin samaa firmaa?
     
  5. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,148
    Kiitokset:
    1,199
    Pisteet:
    243
    Henkilöllisyystodistuksen antaminen voi pahimmassa tapauksessa johtaa henkilöllisyyden kaappaamiseen ja luottokortin tietojen antaminen rahan menetykseen. Rahanmenetysriski on molemmissa tapauksissa.

    Siksi haluaisinkin nähdä pyynnöstä kuvakaappauksen.

    Oliko pertin kyselyssä sama pyyntö henkilökortista tai luottokortista?
     
  6. WinLix

    WinLix Active member

    Liittynyt:
    22.02.2018
    Viestejä:
    851
    Kiitokset:
    136
    Pisteet:
    53
  7. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,148
    Kiitokset:
    1,199
    Pisteet:
    243
    Minä en noita tietoja antaisi. Mieluummin poistaisin tilini ja tekisin uuden tilalle.
    Tuosta kannattaisi ottaa yhteyttä tietoturvavaltuutettuun.
     
  8. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,148
    Kiitokset:
    1,199
    Pisteet:
    243

    Liitetyt tiedostot:

  9. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,094
    Kiitokset:
    1,208
    Pisteet:
    243
    Minulle on jo monta kuukautta tullut puhelimeen toistuvasti vaatimus kirjata syntymäaika Google-tilille. Koska minusta soittaminen ei vaadi syntymäajan ilmoittamista, olen jättänyt kyselyn huomioimatta. Saa nähdä, koska Android-puhelimeni lakkaa toimimasta.
     
  10. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,148
    Kiitokset:
    1,199
    Pisteet:
    243
    Eikö olisi helpointa kirjata syntymäaika jos siitä sillä selviää.
    Jos puhelimen Android tili suljetaan, häviää yhteystiedot, kuvat ym. tiedot siitä.
     
  11. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,094
    Kiitokset:
    1,208
    Pisteet:
    243
    Varmaan olisi helpointa, mutta en ymmärrä, mitä se Googlelle kuuluu. Yhteystiedot on myös SIM-kortilla ja kuvat muistikortilla.

    Ja Youtuben ikärajoitetut videot voin edelleen jättää katsomatta. Youtubeen en ole koskaan omalla nimelläni kirjautunutkaan, kuten en mihinkään muuhunkaan pelkkään nettipalveluun.
     
  12. hopeahelmi

    hopeahelmi Regular member

    Liittynyt:
    30.07.2010
    Viestejä:
    140
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    =================================================================================

    Hei,

    Eli minulla ollut jo vuosia siellä tiedoissa että molen monta vuotta vanhempi kuin 18v.
    Nyt kuulin että vanhemmille tullut sama viesti.
    Samoin kaverille.
    Kaikki siis yli 18v ja kaikilla on henkilötiedoissa että on yli 18v vuosi sekä päivä.

    ELI tuntuu siltä että lähettävät KAIKILLE viestin riippumatta onko siellä ollenkaan ikää laitettu tai vaikka olisinkin yli 18v silti sama viesti.

    Ohessa 3kpl kuvakaappauksia kun kirjautuu google tilille eli vaikuttaa oikealta ellei kaikkiin minun, vanhempieni, kaverini tiliin kaikille ole murtauduttu viimeisen 3 pv sisällä kaikelle tullut sama viesti.

    Voiko google lukita/poistaa koko tilin vaikka olen laittanut sinne ikäni, jos en vahvista luottokortilla esim.
     

    Liitetyt tiedostot:

    • 1.
      1.jpg
      Tiedostokoko:
      843.3 KB
    • 2.
      2.jpg
      Tiedostokoko:
      589.4 KB
    • 3.
      3.jpg
      Tiedostokoko:
      1.2 MB
  13. vps358

    vps358 Active member

    Liittynyt:
    14.11.2009
    Viestejä:
    4,530
    Kiitokset:
    232
    Pisteet:
    93
    Apinaa koijataan kuvassa kolme, ei ole erityisen hyvää suomea puhua credit-kortista.
    Oikea paikka mennä sisään:
    https://myaccount.google.com/?tab=kk&hl=fi
    Jossa kaikki tuon kysymysmerkin jälkeen liittyy muotoiluun ja kieliasetuksiin.

    Edit: kuvan numero vaihdettu!

    T: Vesku
     
  14. vps358

    vps358 Active member

    Liittynyt:
    14.11.2009
    Viestejä:
    4,530
    Kiitokset:
    232
    Pisteet:
    93
    Lisäksi kannattaa käydä täällä.
    Linkin sisältö:
    Koodi:
    https://support.google.com/accounts?p=android_googacctsettings_suspicious&hl=fi&utm_source=google-account&utm_medium=support-screen
    T: Vesku
     
  15. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,148
    Kiitokset:
    1,199
    Pisteet:
    243
    3. kuvan kielioppivirheet ovat juuri ominaisia huijausviesteille.
     
  16. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,786
    Kiitokset:
    1,239
    Pisteet:
    223
    googlecreditkortti.

    Lähde: https://support.google.com/accounts/answer/1333913?hl=fi

    Olisko noi tilit jotka vaatii iän vahvistamista, luotu aikana jolloin ei kummempia tunnistuksia vaadittu? Pelkkä iän valinta joka silloin on tehty, ei riittäisi nykypäivänä. Vähän sama kuin jos jollain sivulla vaaditaan kertomaan ikä ja listasta voi valita vuoden ja kuukauden ilman mitään varmistusta valitseeko oikean Ja nyt se ei enää googlelle riittäisi.
     
    Viimeksi muokattu: 20.09.2021
  17. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,148
    Kiitokset:
    1,199
    Pisteet:
    243
    Tuo on kovin kaksipiippuinen juttu.
    Huijarit tietävät myös nuo vahvistamistavat ja osaavat tehdä täysin samannäköisiä sivuja kuin aitokin on. Yleensä niissä ainoastaan kielioppivirheet ja lähetysosoite saattavat paljastaa ne.

    Tulee postin ja pankkien nimissä erilaisia pyyntöjä, jossa pankkitunnuksia metsästetään. Niitä ei oikeastaan voi erottaa kuin kielivirheistä tai lähetysosoitteesta.

    Pyydetyn tiedon toimitustavat ovat luonteeltaan sellaisia, joita netissä ei koskaan tulisi antaa pyydettäessä.
    Toinen asian on jos tilille kirjauduttaessa löytyy paikka, jossa tiedot voi antaa tai vahvistaa pyydetyn asian. Ei pitäisi riskiä olla.
     
  18. OneMember

    OneMember Active member

    Liittynyt:
    12.01.2006
    Viestejä:
    3,188
    Kiitokset:
    56
    Pisteet:
    78
    Vastaavan ilmoituksen minunkin yksi farmi-account sai lähiaikoina.
    Outoa on, että olen merkannut farmille syntymävuodeksi -85,
    joka lyhyellä matikalla tarkoittaa aikuista nykyisenä vuotena.

    Päätarkoitus tälle Googlen tilille on olla yksi farmi account pelejä varten,
    joten en ole suunnitellut tekeväni mitään muutoksia kyseiseen tiliin.

    [​IMG]
     
  19. pentsu

    pentsu Active member

    Liittynyt:
    07.03.2008
    Viestejä:
    1,388
    Kiitokset:
    24
    Pisteet:
    68

    Mulle tuli tuollainen n. Kuukausi sitten kun yritin katsoa puhelimella jotain Yotube videota. En sen kummemmin kiinnittänyt huomiota kirjoitusasuun ja otin kuvan henkilökortistani. Välittömästi kuvan lähettämisen jälkeen Gmailiin tipahti viesti:

    "
    [​IMG]

    Your ID is in review

    Thanks for submitting your ID. Google now needs to review your ID. This typically takes up to 3 days.

    Google will email you when the review is complete.

    In the meantime, you may be able to try other
    verification options ."

    Pari päivää myöhemmin haluttu video oli katsottavissa.

    Ainakin mun kohdalla tämä oli ihan real deal, mutta jälkikäteen ajateltuna olisi silti kannattanut olla vähän tarkempi siinä mitä tekee, ja mieluusti selvin päin...

    Luottokortin tietoja en kyllä laita edes kaljapäissäni mihinkään tuollaiseen
     
  20. Tepsu9

    Tepsu9 Active member

    Liittynyt:
    11.10.2004
    Viestejä:
    2,210
    Kiitokset:
    130
    Pisteet:
    93
    Vaimon kännykkään tuli kanssa tuo sama viesti sunnuntaina. Noihin kun ei ole luottamista niin ei myöskään kannata vastata. Youtube videoissa olen kanssa noihin törmännyt joten ne on sitten jäänyt katsomatta.
    Tein tänään tästä kyselyn tietoturva asiantuntioille (viranomainen) jotka ovat näitten asioitten kanssa tekemisissä, saas nähdä saanko asiasta vastausta e-mailiin. Jos vastaus tulee niin ilmoittelen siitä sitten.
     
    Viimeksi muokattu: 21.09.2021
    hopeahelmi ja tarantella kiittävät tästä.
  21. hopeahelmi

    hopeahelmi Regular member

    Liittynyt:
    30.07.2010
    Viestejä:
    140
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    ==================================================================================

    Hienoa, enpä itse tullut ajatelluksi tuota. Tosiaan ilmoittele mitä he vastasivat sitten.

    Olen ajatellut että enemmänkin aina että google, FB yms isot kansainväliset tekno yhtiöt pyyhkivät lattiaa suomen esim. kuluttajaviranomaisilla, oikeuslaitoksella..eli käytännössä oikeastaan ole mitään kuluttajasuojaa tai lähde oikeuteen USA;n näitä vastaa eli käytännössä ei mitään jakoa :(
     

Jaa tämä sivu