1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Gmail Officen Outlookissa, ei synkronoidu ja muuta asiaa

Viestiketju Windows -ongelmat -osiossa. Ketjun avasi elseppa 08.10.2021.

  1. elseppa

    elseppa Regular member

    Liittynyt:
    04.06.2007
    Viestejä:
    124
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    28
    Moi. Uusi Office Professional asennettu uudelle läppärille ja lisenssin saan aina sähköpostitse, jossa lisenssikoodi. Ed. uuteen koneeseen, jonka palautin, Officen asennus, Outlook jne. meni nätistä. No problem. Nyt Outlook on offline-tilassa, kansioni ovat hävinneet, ilmiasu siinä erilainen (vas. puoli, jossa saapuneet postit ja kaikki kansiot (jotka pitäisi olla, mutta ei ole). Olen ollut yhteydessä liikkeeseen, josta tuli Office. Synkronointi on Google-tilillä päällä. Voin käyttää vain selaimen gmailia.
    Kaiken lisäksi tänään tuli Googlelta varoitus, että se on estänyt tuntemattomalta laitteelta Google-tililleni pääsyn. En vastannut siihen mitään. Siinä oli linkki "Tarkista toiminta" ja sen jälkeen tuli:

    "Estettiinkö sinua äskettäin kirjautumasta Google-tilillesi?" Ja vaihtoehdot olivat:

    "Punaisella tekstillä: ei, suojaa tili"
    "Mustalla tekstillä: kyllä, tein sen itse"

    Välitin emailin Googlelle painamalla 3 pistettä ja valitsemalla tietojenkalastelu (vai mikä se oli).

    Google kehottaa tarkastamaan tilin tiedot. Mistä tiedän ja/tai näen, onko jotain epäilyttävää? Nyt kun Cromessa klikkasin omaa profiiliani (sitä palloa), siinä ylhäällä on teksti "Henkilö 1". Eli vaikuttaa siltä, että
    joku toinenkin on tilillä! Auttakaa pian... Tuo gmailin synkronointiongelma alkoi eilen ja tänään klo 13:n maissa Googlelta tuli ilmoitus, että se on estänyt jonkun tililleni. Eli 2 eri asiaa.

    Pitäisikö nyt suosiolla vaan vaihtaa salasana?
     
  2.  
  3. elseppa

    elseppa Regular member

    Liittynyt:
    04.06.2007
    Viestejä:
    124
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    28
    Jatkoa ed.

    Vanhalla koneella (Lenovo) Outlook toimii hyvin ja muu Office. Uudella koneella (HP) voin käyttää gmailia vain selaimessa. Lähetin kännystä testin gmailiin ja vanhalle koneelle meni hyvin. Uudelle HP:lle on liikkeessä asennettu tuplasti ohjelmat ja tiedostot!!! Eli ensin siihen, jonka palautin. Siihen oli työpöydälle pantu kansio "Vanhalta koneelta siirretyt". Kun palautin ja ostin toisen, työpöydällä oli ja on kansio "Siirretyt tiedostot". Nuo molemmat on nyt koneella ja yli tuplasti on mennyt gigoja.
     
  4. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,776
    Kiitokset:
    1,238
    Pisteet:
    223
    En muihin asioihin osaa ottaa kantaa, mutta tuo googlen ilmoitus on luultavasti näin näkemättä ihan normaali googlen ilmoitus. Tulee itsellänikin kun kirjaudun eri laitteilla gmailiin.
     
  5. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,088
    Kiitokset:
    1,203
    Pisteet:
    243
    Valitettavasti en osaa paljoakaan auttaa, varsinkin kun en käytä g-mailia, mutta kovin vaaralliselta tuo ei tosiaan vaikuta, mutta viallahan jotain on. Kuten Trinity jo totesi, tuo Googlelta tullut kysely oli aivan normaali ja oikea, ja siihen olisi pitänyt vastata "Kyllä, tein sen itse". Kysely oli varmuustoimenpide, joka johtui siitä, että kirjauduit Google-tilille tai gmailiin uudella laitteella.

    Myös tuo Chromen "Henkilö 1" on normaali ilmoitus silloin, kun et ole kirjautunut Google-tilille. Siitä, ettet ole kirjautunut johtuu ilmeisesti myös tuo, ettei gmailin synkronointi onnistu.

    En itse käytä Google-tiliä, joten en osaa auttaa, mutta luulisin asian lähtevän selviämään, kun yrität uudelleen kirjautua Google-tilillesi uudella koneella. Sieltä tulee varmaankin jotain lisäkysymyksiä henkilöllisyytesi varmistamiseksi riippuen siitä, oletko antanut puhelinnumeron tai valinnut jonkun muun tavan lisätunnistautumiseen.

    Toistan itseäni, mutta koska en ole käyttänyt gmailia Outlookilla, en osaa arvioida, johtuuko Officen ongelmat tuosta samasta, vai onko Outlookiin kirjautumisessa eri ongelma.
     
  6. elseppa

    elseppa Regular member

    Liittynyt:
    04.06.2007
    Viestejä:
    124
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    28
    Joo, minäkin olen välillä saanut G:ltä ilmoituksia, mutta tämä vaikuttaa erilaiselta. Olenhan voinut itse mennä jollain tutulla laitteella, mutta miksi silloin tulisi ilmoitus? On tosin tullut, jos on uusi laite. Voisitko mennä Cromeen ja oik. yläkulmasta klikata sitä palloa (Google-tilisi palloa). Lukeeko siinä pallon yläpuolella "Henkilö 1"?
     
  7. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,143
    Kiitokset:
    1,198
    Pisteet:
    243
    Vaikka olisit joskus aikaisemmin kirjautunut laiteella, mutta viime kirjautumisesta on kulunut aikaa, Toden näköisesti tulee tuo ilmoitus kirjautumisesta taas. Itse tiedät, että olet poikkeavasti kirjautunut toisella laitteella. Vastaa silloin aina kyselyyn, "Tein sen itse". Asia on sillä silloin taputeltu ja on ok.

    Edit: Kuten sanoit "tutulla laitteella". mutta kuitenkin normaalista poikkeavalla laitteella, jolla et päivittäin kirjaudu, nimitetään uudeksi laiteeksi..
     
  8. elseppa

    elseppa Regular member

    Liittynyt:
    04.06.2007
    Viestejä:
    124
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    28
    Google on kyllä niin ärsyttävä kuin vain voi olla. Tosin, sehän yrittää vain suojella käyttäjiään... Toivotaan, että löydän ratkaisun Outlook-ongelmaani. Taidan viedä ensi viikolla tämän uuden koneen ja vanhan liikkeeseen: uuden palautettavaksi tehdasasetuksiin ja uudelleen asennettavaksi.

    Jos joku haluaa neuvoa, miten kaikki tehdään kotona, otan ohjeita vastaan. Nyt on jo ulkoiselle kovalevylle asennettu tiedostot ja joitain ohjelmia.
     
  9. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,776
    Kiitokset:
    1,238
    Pisteet:
    223
    Ei kannata palauttamisen takia liikkeeseen viedä. Hieman myös utelen, miksi haluaisit asentaa windowsin uudstaan. Onko jokin muukin ongelma kuin tuo outlook/gmail? Yleensä on hyvä koittaa ratkaista ongelmia ensin. Ja sitten vasta lopuksi asentaa windows uudestaan jos ei muu auta

    Entä onko jompi kumpi näistä koneista se johon päivitit windows 10:n vähän aikaa sitten?
     
  10. elseppa

    elseppa Regular member

    Liittynyt:
    04.06.2007
    Viestejä:
    124
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    28
    Hei.
    En aio asentaa Windowsta uudelleen, koska uudella koneella se oli jo. Uudessa koneessa on 2 ongelmaa: A) Outlook ja sen synkronoimattomuus ja B) siihen on asennettu 2 kertaa kaikki tavara sisään, ohjelmat, tiedostot, kuvat, videot. Olisi ollut kiva, jos kone olisi ollut liikkeestä haettaessa vähemmän täynnä. Muistia toki on vielä jäljellä, mutta miksi pitäisi olla tuplana kaikki. Se ei ollut oma syyni. Ongelmatapauksissa koneen voi viedä liikkeeseen huoltoon ilman maksua, koska minulla on soppari sinne.
     
  11. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,143
    Kiitokset:
    1,198
    Pisteet:
    243
    Ei ole hyvä asentaa ohjelmia ulkoiselle levylle, kyllä ne tulisi asentaa koneen käyttölevylle. Ulkoinen USB-levy toimii paljon hitaammin.
    Syy siihen, että olet asentanut ohjelmia ulkoiselle levylle?
    Kaipaisin vähän lisätietoa noista kahteen kertaan esiintyvistä tiedoista. Ovatko samassa vai eri sijanneissa? Missä yhteydessä tuo on tapahtunut. Osaatko sanoa, minkä seurauksena?
    Pystyisitko saamaan niistä mitään ruutukaappausta ja laittaa sen tänne.
    Jos sinulla on sellainen sopimus, suosittelen viemään sinne huoltoon.

    Edit: Korjattu turha toisto kysymyksissä.
     
    Viimeksi muokattu: 09.10.2021
  12. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,776
    Kiitokset:
    1,238
    Pisteet:
    223
    Ne on siellä liikkeessä ottanut talteen omat tiedostosi ennen windowsin uudelleen asennusta. Sen jälkeen jättänyt ne siihen työpöydälle. Jos vastaavat tiedosto on jo omissa sijainneissaan, voit poistaa ne sieltä työpöydältä.

    Jos pidät itse huolen varmuuskopioista esim. ulkoiselle kovalevylle, niin voit liikkeeseen viedessäsi sanoa niille, että tiedostoja ei tarvitse säilyttää mahdollisen uudelleen asennuksen yhteydessä.

    Sen verran vielä palaisin tuohon googlen ilmoitukseen. Jos olet epävarma asian suhteen, vaikka luultavasti kyse onkin vain normaalista googlen ilmoituksesta, niin vaihda ihmeessä salasana googlen palveluihin jos siltä tuntuu. Varovaisuus ei ole väärin.
     
  13. elseppa

    elseppa Regular member

    Liittynyt:
    04.06.2007
    Viestejä:
    124
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    28
    En uskalla itse poistaa, kuin niitä tiedostoja tai ohjelmia, joita en enää tarvitse. Kun katsoo, molempia asennuksia, niin polku näyttää erilaiselta tai ei ole samassa järjestyksessä ainakaan. Ulkoiselle kovalevylle olen tosiaan varmuuskopioinut tiedostoja ja sovelluksia.

    En ole vielä vaihtanut Googlen salasanaa; seuraan tilannetta. Jos olen käyttänyt samoja tunnuksia esim. verkkokaupoissa, niihin vaihdoin jo niihin salasanan tai sähköpostiosoitteen. Jatkan tätä työtä vielä. Kaikki käyttikset ja salasanat ovat vihkossa ylhäällä, joten sieltä vain napsin. Google-tilin salasanan vaihto on helppo, mutta aika työläs se jatkotoimenpide.
     
  14. elseppa

    elseppa Regular member

    Liittynyt:
    04.06.2007
    Viestejä:
    124
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    28
    Vaihdoin Google-tilin salasanan varmuuden vuoksi. Eihän siitä mitään työläitä toimenpiteitä aiheutunut. Olen viime aikoina lukenut paljon Googlen ja Microsoftin ohjeita, joten muistin jotain toista asiaa. Kyllähän näitä kymmeniä salasanoja, mitä ihmisillä on, kannattaa välillä vaihdellakin.
     
  15. elseppa

    elseppa Regular member

    Liittynyt:
    04.06.2007
    Viestejä:
    124
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    28
    Tämä ongelma on ratkennut jo aika päivää sitten. Kiitos vastaajille.
     

Jaa tämä sivu