Minulla on tämä näytönohjain kannettavassa. ja paketissa lukee,että 128 mb oma muisti ja laajennettavissa 848mb. eli mitä tämä tarkoittaa? saako siihen ostaa lisää muistia vai kuinka?
Taitaa saada laajennettua keskusmuistin avulla? Mutta ei sitä kannata yrittää edes saada laajennettua kun ei sillä kuitenkaan tee oikeen mitään... on sen verta tehoton kortti! Itse olen ymmärtänyt että laajenee juuri tuon keskusmuistin avulla.
Sellainen ongelma, ettei kannettavan tietokoneen näytönohjainta voi vaihtaa, kun se on integroituna emolevyyn. Eikä sitä läpyskää saa muutenkaan ihan perusruuvareilla auki. Ja se muistin laajennettavuus todellakin tarkoittaa juuri tuota, että näytönohjaimen voi asettaa käyttämään osaa keskusmuistista omana muistinaan. Keskusmuisti on paljon hitaampaa kuin näytönohjaimen muisti, joten viritys on lähinnä huijausta. Lähiaikoina tuli myyntiin Acerilta uusi malli missä on Geforce 8600 näytönohjain, siinä on jo mukavasti tehoa.
Biosista mitä luultavammin tuota muistia laajennetaan, eli käynnistäessä ruutuun tulee ilmoitus "paina DEL päästäksesi BIOSiin". Voi olla myös F2-näppäin tai jokin muu.