Game Maker opas (perusteet)

Viestiketju Käyttäjien tekemät oppaat -osiossa. Ketjun avasi _EffEcT_ 19.04.2008.

  1. _EffEcT_

    _EffEcT_ Regular member

    Liittynyt:
    25.11.2007
    Viestejä:
    756
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Lataa Game Maker 6.1 täältä.

    Sprites
    Spritet ovat kuvia, joita peleissä käytetään. Tässä käyttöohje spritejen lataamiseen.
    Kun olet avannut Sprite- valikon painamalla Add a Spriteä, paina Load Sprite, ja valitse kuvatiedosto jonka haluat ladata. Game Maker tukee useimpia kuvamuotoja, kuten esimerkiksi .png, .gif, .jpg.
    Valitsemasi kuva näkyy oikealla puolella.


    Transparent: Jos laitat raksin tähän, sama väri kuin kuvan oikeassa alakulmassa muuttuu taustaksi, eli se väri ei näy kuvassa. Eli jos kuvasi oikean alakulman väri on vihreä, kaikki vihreät kohdat poistuvat kuvasta. Kun Transparent on poissa päältä, kuva joka näkyy oikealla puolella on spriten oikea kuva. Yleensä tämä pidetään rastitettuna, tulee hienompaa jälkeä.

    Show: Jos kuva on animaatio, voit painaa nuolia ja katsoa, onko animaatio hyvä.

    Bounding Box: Voit valita mikä osa kuvasta on näkyvillä.

    Edit: Tällä voit muokata kuvaa.

    Nyt mennään Edit nappulasta sisälle valikkoon, jossa on monia erilaisia nappuloita.
    Kun valitset kuvan, voit painaa kynän kuvaa ylhäällä muokataksesi sitä.
    Tässä toiminnot ylläolevassa valikossa:
    http://link.imgshare.us/4ipP94



    FILE
    New: Uusi kuva
    Create from file: Tee uusi kuva tiedostosta.
    Add from file: Lisää kuva toisesta tiedostosta.
    Create from Strip: Tee kuva jostakin tiedostosta.
    Add from Strip: Lisää kuva jostakin tiedostosta.
    Close saving changes: Lopeta ja Tallenna muutokset

    EDIT
    Undo: Kumoa edellinen teko
    Cut: Leikkaa
    Copy: Kopio
    Paste: Liitä
    Clear: Poistaa "kuvan" kuvasta, muttei poista kuvaa itsessään.
    Delete: Poistaa koko kuvan.
    Move Left & Right: Liikuta kuvaa oikealle tai vasemmalle.
    Add Empty: Lisää tyhjä kuva
    Insert Empty: Laittaa tyhjän kuvan kohdalle minne haluat

    TRANSFORM
    Mirror Horizontal: Kääntää kuvan toisinpäin.
    Flip Vertical: Kääntää kuvan ylösalaisin.
    Shift: Liikuttaa kuvaa kuvassa valitsemaasi suuntaan X ja Y koordinaattien avulla.
    Rotate: Käännä kuvaa haluamaasi suuntaan.
    Rezise Canvas: Muuttaa kuvien kokoa haluamaasi suuntaan.
    Scretch: Muuttaa kuvan kokoa.
    Scale: Pienentää kuvaa haluamaasi suuntaan. Melko hankala käyttää.

    IMAGES
    Cycle Left & Right: Liikuta kuvia vasemmalle tai oikealle.
    Black and White: Muuttaa kuvat mustavalkoisiksi.
    Colorize: Muuttaa värejä haluamaksesi väriksi.
    Colorize Partial: Vaikeampi versio ylemmästä, mutta saa paremman lopputuloksen.
    Intensity: Muuttaa kuvat upeasti toiseksi. Kannattaa kokeilla, en osaa selittää.
    Invert: Kumoaa edellisen värimuutoksen.
    Fade: Tekee kuvaan jonkinmoista varjostusta, kokeile tätäkin.
    Transparency: Tekee kuvasta läpinäkyvämpää taustaan nähden.
    Blur: Tekee kuvista... Hmm... 3D- mallisia? Oudon näköisiä kuitenkin.
    Outline: Laittaa ääriviivoja kuviin.
    Boundary: Pienentää ääriviivoja.
    Crop: Suurentaa kuvia keskeltä.

    ANIMATION
    Set Lenght: Määrittää kuinka monta kertaa animaatio toistetaan.
    Scretch: Lisää animaatiokuvia.
    Reverse: Laittaa animaation toisinpäin.
    Add Reverse: Lisää saman verran kuin animaatiossa on samoja kuvia animaation perään,
    mutta ne ovat reverse- muodossa. Todella käytännöllinen.
    Translation Sequence: Vähentää kuvat haluamaasi lukuun.
    Rotation Sequence: Kääntää antamasi luvun verran kuvia suuntaan johon haluat alusta päin.
    Colorize: Jos haluat muuttaa animaation väriä esim. PUNAINEN -> SININEN, se onnistuu tällä.
    Fade to color: Tummenna alkuvöristä mustaan väriin. Esim: PUNAINEN -> MUSTA.
    Disappear: Laittaa kuvat katoamaan loppuun nähden. Tämä on useiten käyttämiäni työkaluja.
    Shrink: Laittaa animaation kuvat näin: Normaali kuva -> ei mitään. Eli kuva pienenee animaatiossa.
    Grow: Ylempi toisinpäin, eli kuvat kasvavat pienestä normaaliin.
    Flatten: Laittaa kuvat litistymään haluamaasi suuntaan.
    Raise: Sama kuin ylempi.
    Overlay: Laittaa kuvan kuvien päälle.
    Morph: Muuttaa kuvan toiseksi kuvaksi. Tätä kannattaa kokeilla.

    ANIMATION
    kohtaa käytetään siis animaatio-kuvaan. Lisäksi on muita toimintoja:
    Yläpaneelin alla on toinen paneeli, jossa on kolme mainittavaa kohtaa:

    Save sprite: Tallentaa kuvan. Tätä kannattaa käyttää usein, sillä se tallentaa minkä tahansa
    kuvatiedoston koneellesi. Minun ei kai tarvitse selittää, mihin itse sitä käytin :D
    Load Sprite: Lataa kuva kansiosta. Tätä käytetään uuden kuvan lisäämiseen animaatioon.
    Add Sprite: Tätä kannattaa käyttää kuvien lataamiseen animaatioon.


    Äänet ja Musiikit
    Game Makeriin voi myös laittaa ääniä ja musiikkeja, mutta .mp3:t sun muut toistetaan "Use Media Player"- toiminnolla, joten niitä ei voi muokata kuten toisia. Äänet ovat yleensä .wav- tiedostoja, joten niiden toistossa ei pitäisi olla ongelmia. Avaa Add a Sound- kohta ylävalikosta ja tulee SOUND PROPERTIES- niminen valikko esille. Tässä sen asiat:
    http://link.imgshare.us/4ipQRc


    Load Sound: Lataa ääni tai musiikki.
    Play: Toista ääni tai musiikki.
    Stop: Pysäytä musiikin tai äänen kuuntelu.
    Save Sound: Jos haluat tallentaa äänen tai musiikin, se onnistuu tästä.
    Kind: Valitse tiedoston tyyppi. SOUND ei pysäytä taustamusiikkia, BACKGROUND on taustamusiikki,
    3D SOUNDia en osaa käyttää ja USE MULTIMEDIA PLAYERiä käytetään .mp3- jne. tiedostojen
    toistamiseen.
    Effects: Ovat käytettävissä vain rekisteröidyssä versiossa, ja tämä on tarkoitettu suurimmaksi
    osaksi aloittelijoille, siis tämä opas.
    Volume: Äänenvoimakkuus
    Pan: Jos sinulla on kaiuttimet, tämä valitsee kummasta ääni kuuluu. Keskikohdassa se toistaa äänen
    molemmista.
    Edit Sound: Voit muokata ääntä tällä


    Taustakuvat
    Valitse taustakuva koneeltasi Load Background- kohdassa.
    Sitten voit muokata sitä muutamilla työkaluilla:

    Transparent: Sama kuin Sprites- kohdassa.
    Edit Background: Voit itse piirtää taustakuvaan jotakin.
    Smooth Edges: Hienontaa reunoja.
    Use as a Tile Set: Voit käyttää taustakuvaa Tile Settinä, mutten kyllä itse tiedä mihin tätä käytetään.


    Reitit
    Reiteillä voit määrittää OBJECTeille reittejä joita ne kulkevat, ettei tarvitse tehdä montaa eri kohtaa niiden ohjaamisessa. Näin käytät sitä:
    http://link.imgshare.us/4ipQeQ


    Laitat vain pisteitä ruudulle ja OBJECTisi kulkee sitä reittiä. Alhaalla lukee X ja Y- kordinaatit, joten voit laittaa tarkasti kuinka suuren ja missä kohtaa OBJECTisi kulkee. Laatikkoon reitin nimen alle tulee pisteet, joita OBJECTisi kulkee.

    Connection Kind
    Voit päättää, haluatko että OBJECTisi kulkee hienosti vai suoraan reittejä. Näet kyllä itse kumman haluat, kun kokeilet tätä. Eli jos haluat OBJECTisi menevän nopeammin ja että on hienommat kurvit, valitse Smooth Curve. Jos haluat että se kulkee tavallisesti, valitse Straight Lines.

    Script
    Vain edityneimmille käyttäjille. Itse en osaa käyttää tätä :roll:

    Fontit
    Jos haluat käyttää fontteja teksteissä, tällä se onnistuu vaivattomasti.

    Time Lines
    Tällä saat laitettua aikoja, että milloin mikäkin tapahtuma tapahtuu. Jutut ovat samoja kuin OBJECTeilla, joten katso ne sieltä. Tässä mitä erikoisuuksia Time Linellä on:

    Add: Laita tapahtuman aika.
    Shift: Vaihda tapahtumia.

    Objectit
    Tämä aihe on tämän oppaan suurin aihe. Se kertoo mitä kaikkea näillä voi tehdä, ja niin edelleen.
    http://link.imgshare.us/4ipQ7q


    NAME: Objectin nimi
    Sprite: Valitse Objectin sprite
    Visible: Voit päättää, näkyykö objecti ruudulla vai eikö.
    Solid: Tämä määrittää, että onko objecti läpäisemätön vai voiko sen läpäistä. Tosin ilman aihetta
    käsittelevää actioneja tämä on aika turha.

    Add Event
    Tällä voi lisätä tapahtumia objectille. Tässä eventit:

    CREATE: Jotakin tapahtuu kun objecti luodaan.
    DESTROY: Tuhoamis-tapahtuma.
    ALARM: Voit määritellä milloin jokin asia tapahtuu yhdellä Actionilla.
    STEP: Step tapahtuu koko pelin ajan. Tällä voit määritellä koko ajan- jatkuvan actionin.
    COLLISION: Kun objecti osuu toiseen objectiin, tapahtuma tapahtuu.
    KEYBOARD: Voit valita näppäimistöllä tapahtuvan tapahtuman.
    MOUSE: Voit määritellä hiiren painikkeilla tapahtuvat tapahtumat.
    OTHER: Tässä on monta eri kohtaa:
    * Outside Room: Huoneen ulkopuolella
    * Game Start & End: Pelin alku & Lopputapahtumat
    * Room Start & End: Huoneen aloitus & Lopetustapahtumat
    * No More Lives/Helath: Kun ei ole enää energiaa tai elämiä, tämä tapahtuu.
    * Animation End: Animaation lopussa
    * End of Path: Reitin lopussa
    DRAW: Tätä käytetään DRAW- actionvalikossa olevien tapahtumien käyttämiseen.
    KEY PRESS: Kun jotakin näppäintä painaa, tämä tapahtuu.
    KEY RELEASE: Kun päästät näppäimen takaisin ylös, tämä tapahtuu.

    Actions
    Nyt on aika kertoa, mitä tapahtumat eli Actionit tekevät.

    MOVE
    MOVE
    Start Moving in a Dorection: Laittaa OBJECTIN liikkumaan johonkin suuntaan.
    Set direction and Speed of Motion: Tällä laitetaan suunta ja kohteen nopeus.
    Move in the Direction of a Point: Liiku kohdetta kohti.
    Set Horizontal/Vertical Speed: Laita suunta vaaka- tai pystysuuntaan.
    Set the Gravity: Laittaa painovoiman
    Reverse Vertical/Horizontal Direction: Vastasuuntainen vaaka-tai pystysuuntainen suunta.
    Set Friction: Laittaa kitkan.

    JUMP
    Jump to a Given Position: Siirtää OBJECTin määrättyyn kohtaan huoneessa.
    Jump to a Random Position: Siirtää OBJECTin jonnekkin huoneeseen.
    Jump to the Start Position: Siirtää OBJECTin samaan paikkaan kuin mistä se aloitti.
    Wrap when moving outside: Kun OBJECT menee huoneen toiseen päähän, se warppaa toiselle
    puolelle huonetta. Usein käytetään OUTSIDE ROOM- eventissä.

    Paths
    Näillä lisätään reittejä jne. Tämä ei ole tärkein osio, koska sen ymmärtää melko helposti, mutta laitetaan nyt kuitenkin:

    Set a Path for the Instance: Instance tarkoittaa siis OBJECTia, mutta itse käytän aiempaa nimitystä.
    Tämä antaa OBJECTille reitin.
    End the Path for the Instance: Lopettaa OBJECTin käyttämän reitin.
    Set the Position of the Path: Laittaa paikan jolle reitti tulee
    Set the Speed for the path: Laittaa nopeuden reitille.

    Main 1

    Objects
    Create an Instance of an Object: Tekee OBJECTin haluamaasi paikkaan. Relative laittaa samalle
    kohdalle kuin missä tämän tapahtuman käyttänyt objecti on.
    Create Instance of Random Object: Voi tehdä monta OBJECTia samalla kertaa.
    Change the Instance: Muuttaa OBJECTin toiseksi OBJECTiksi.
    Destroy the Instance: Tuhoaa OBJECTin.
    Destroy instances in a Position: Tuhoaa kaikki OBJECTit tietyllä alueella.

    Sprite
    Change the Sprite: Muuttaa Spriten toiseksi Spriteksi.

    Äänet
    Play a Sound: Laittaa äänen tai musiikin soimaan.
    Stop a Sound: Pysäyttää äänen tai musiikin toistamisen.
    If a Sound is Playing: Jos ääni on kuulumassa

    Rooms
    Go to Previous Room: Mene edelliseen huoneeseen
    Go to Next Room: Mene seuraavaam huoneeseen
    Restart the Current Room: re-starttaa nykyinen huone
    Go to a Different Room: Mene toiseen huoneeseen
    If Previous Room Exists: Jos edellinen huone on olemassa
    If Next Room Exists: Jos seuraava huone on olemassa



    Main 2

    Timing
    Set an Alarm Clock: Tätä käytetään ALARM- tapahtumaan. Määritä aika 1000- yksi sekunti.
    Sleep for a While: Pysäyttää pelin hetkeksi
    Set a Time Line: Laita Time Line
    Set a Time Line Position: Tämä on yleensä aika turha, paitsi jos tekee vaikkapa laskurin.

    Info
    Display a Message: Tätä käytetään yleensä tekstien ja puheiden kirjoittamiseen.
    Show the Game Info: Tämä näyttää pelin tekstin (saa myös F1- napilla)
    Show a Video File: Jos haluat näyttää pelissäsi videon, se onnistuu tällä.

    Game
    Restart the Game: Aloita peli alusta
    Quit the Game: Lopeta peli
    Load Game: Avaa peli
    Save Game: Tallenna peli

    Control

    Questions
    If there is a Collison in the Position: Kun Collsión tapahtuu tietyllä alueella, tämä tapahtuu.
    If there is an OBJECT in the Position: Jos OBJECT on tietyssä pisteessä, tämä tapahtuu.
    If the Number of Instances is a Value: Jos jonkin OBJECTin numero on määritetty luku
    If the User answers YES to the Question: Tällä voi tehdä kysymyksiä ja seurauksia.
    If the Mouse Button is pressed: Kun Hiiren painiketta painaa, tämä aktivoituu.

    Muita tästä alueesta en valitettavasti osaa tehdä...

    Score

    Score
    Set the Score: Laittaa pisteet
    If Score has a Value: Kun pisteet ovat jonkin luvun verran, tämä aktivoituu.
    Draw the Value of a Score: Jos haluat että pisteet piirretään, niin se onnistuu tällä.
    Show the Highscore Table: Näyttää pistetaulun
    Clear the Highscore Table: Poistaa merkinnät pistetaulusta

    Lives
    Set the Number of Lives: laittaa elämät.
    If Life is a value: Jos on tietty määrä elämiä.
    Draw the Number of Lives: Piirtää elämien määrän. Usein käytetty action.
    Draw the Lives as a Image: Tämä piirtää elämät ruudulle. Vielä useimmin käytetty.

    Health
    Set the Health: Laittaa energian määrän.
    If the Health is a Value: Jos energiaa on jonkin verran, tämä aktivoituu.
    Draw the Health Bar: Piirtää energiapalkin. Voidaan määrittää sen paikka X- ja Y koordinaateilla.

    Draw
    Nämä actionit piirtävät erilaisia kuvia ruudulle. Useimmin käytettyjä ovat tekstin piirto sekä sen fontin ja värin laittaminen.


    Room
    Objects
    Tältä paneelilta laitetaan OBJECTit peliin valitsemalle sen vasemmalla puolella olevasta paneelista.

    Settings
    Asetukset. Näillä määritetään huoneen koko, nimi ja muut asiat.

    Backgrounds
    Tällä paneelilla laitetaan taustat peliin.

    Views
    Tällä määritetään, seurataanko huoneessa jotakin OBJECTia. Näin:

    1. Enable the Use of Views
    2. Visible when Room Starts
    3. View in Room: Laitetaan kuinka suuri ruudusta tulee, ei vaikuta huoneen kokoon.
    4. Object Following: Valitaan OBJECT jota ruutu seuraa.

    Game Information
    Tämä on se aihe, missä kerrotaan kuinka tehdään Game Informaatio. Eli kirjoitat mitä haluat kuten vaikka:

    PELIN NIMI
    Tekijä
    Avustajat

    Pelin juoni
    Controllit
    Copyright

    Tuota kaavaa itse käytän. Kirjoittamisen varmaan osaat tehdä itse



    Global Game Settings
    Täällä voi muokata muutamia pelin asetuksia.

    [GRAPHICS]

    Start in Full-Screen Mode: Aloittaa pelin kokoruutu-tilassa.
    Color Outside Room Region: Väri huoneen ulkopuolella.
    Allow the Player to resize the Game Window: Antaa pelaajan muuttaa peli-ikkunaa.
    Display the Cursor: Näyttää kursorin (hiiren) ruudulla.
    Freeze the Game when form looses Focus: Tämä kannattaa pitää, koska kun peli muuttuu
    sekasotkuksi, se auttaa.

    [OTHER]
    Let ESC end the Game: Antaa ESC- näppäimen lopettaa pelin.
    Let F1 Show the Game Information: F1- näppäin näyttää Game Informationin.
    Let F4 Switch between Screen Modes: Antaa F4- painikkeen vaihtaa kuvan kokoa.
    Let F5 save the game and F6 Load the Game: F5 ja F6 toimivat tallentajina ja avaajina.
    Game Process Piority: Kannattaa pitää tämä siinä missä se alun perin on, niin ei aiheuta hämminkiä.

    [LOADING]
    Show your own image while Loading: Kun peli lataa, voit laittaa että siinä näkyy joku muu kuva kuin
    normaali latauskuva.
    No "Loading Progress" Bar: Ei latauspalkkia
    Default "Loading Progress" Bar: Normaali latauspalkki
    Own "Loading Progress" Bar: Laittaa oman latauspalkin
    Game Icon: Voit vaihtaa pelin kuvakkeen tästä.

    [INFO]
    Tähän voit laittaa esim. Tietoja pelistä.


    Muut
    Tässä muut toiminnot, eli ne jotka ovat yläpaneelissa.

    FILE
    New: Uusi tiedosto
    Open: Avaa tiedosto
    Recent Files: Käytetyimmät tiedostot
    Save: Tallenna
    Save As: Tallenna Nimellä
    Advanced Mode: Tämä moodi, missä nyt ollaan.
    Preferences: Voi muuttaa pelin tietoja

    ========================================|
    Oppaan tekijä ja suunnittelija: _EffEcT_|
    ========================================|
     
    Viimeksi muokattu: 02.05.2008
  2.  
  3. TheLucky

    TheLucky Regular member

    Liittynyt:
    01.06.2006
    Viestejä:
    738
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Vau... miten joku on jaksanu? Täytyy kyllä hattua nostaa tän tekijälle joka on jaksanu tehä tämmösen...
     
  4. _EffEcT_

    _EffEcT_ Regular member

    Liittynyt:
    25.11.2007
    Viestejä:
    756
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kiitos vaan! Olihan se aika raskasta puhaa, pari päivää vierähti nopeasti... :D
     

Jaa tämä sivu