Tarkoitat varmaankin Frontpagea. En suosittele sen käyttämistä. Tekee todella "rumaa" koodia, jonka lukeminen ja tulkitseminen jälkeenpäin on turhan hankalaa. Käytä mieluummin Dreamweaver, EasyHtml tai notepad -ohjelmaa.
Kyllä siitä pitäisi olla pikakuvake niiden muitten office ohjelmien seurana, jos se on asennettuna. Ei tuo officen asennus sitä takaa että se on asennettu, kun se ei välttämättä kyseisen paketin mukana tule. Ja niikuin PJKuona jo sanoi on Frontpagea huomattavasti parempiakin ohjelmia olemassa.
OK! koitan varsin aloitta tai saada jotain aikaseksi NotePad:llä... miten kun teen tuolla jotain ja haluan sen nettiin kotisivuksi niin tallennanko sen vaan .HTML muotoon ja siirrän FTP:llä nettiin? miten sen saa sillain että ku kirjoitan selaimeen kotisivuni osoitteen niin se menee suoraan sinne eikä tuu tämmöstä: Index of /etunimi.sukunimi/ Name Last Modified Size -------------------------------------------------------------------------------- Parent Directory testi.html 25 Feb 2004 17:04 EET 1K --------------------------------------------------------------------------------
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta muistaakseni microsoft jätti tuon frontpagen uusimmista officen [bold]opiskelijaversioista[/bold] (2002/2003) kokonaan pois. Itsellä käytössä office 2000 student, johon tuo frontpage ainakin sisältyy eli normaalilla officen asennuksella pitäisi kuvake löytyä käynnistävalikosta aivan kuten muutkin officen ohjelmat.
Tuohon tiedostojen nimeämiskäytäntöön sanoisin omasta kokemuksestani sellaisen pienen käytännön vihjeen, että kannattaa kirjoittaa kaikki nimet ja tarkenteet aina pienellä. Joskus on ihmetelty miksei sivulataudu vaikka kaikki pitäisi olla ok. Syyksi on sitten paljastunut isoalkukirjain. Joten tuo Index.HTML kannattaisi tallentaa nimellä index.htm - niin ja tarkentimiin vain kolme kirjainta.
kyllä toi Frontpage olis aloittelijalle hyvä ohjelma ennen notepadiin tai muuhun tekstieditoriin siirtymistä. Tekee frontpagella vähän jotakin ja tutkii sitten koodia, miten sen saa itse tehtyä, siitä oppii hyvin Eikä sitä office 2002 paketin mukana saa ...ja nimeämisessä ei todellakaan kannata eikä pidä käyttää isoja alkukirjaimia/erikoismerkkejä. Ihan index.html, ekasivu.html tai eka_sivu.html ja sitä rataa.
Miksi muuten tuo tarkkenin olisi hyvä olla vain kolme kirjainta esim. index.htm? Itse ole tottunut aina käyttämään neljää kirjainta esim. index.html.
fiksummat on kertoneet, että AINA pitäisi tallentaa nimenomaan päätteellä .html Tarkkaa syytä en tähän muista, mutta vaikuttikohan se jotenkin sivujen toimimiseen, tuo .htm saattaa kuitenkin aiheuttaa jotain ongelmia. Kaiken lisäksi .htm ei mene validaattorista läpi, strictiä sen olla pitää
Itselläni se on pinttynyt tapa, johtaa juurensa tuolta dos-kuvioista. Varmasti sivut toimivat myös pidemmillä tarkentimilla, enkä ole edes varma onko asiasta olemassa mitään virallista sääntöä. Yleensä vain olen nähnyt noita kolmenkirjaimen tarkentimia ja ottanut sitten itsekkin tavaksi käyttää kolmea. Ja ainakin Dreamweaver tallentaa oletuksena tarkentimen kolmella kirjaimella.
Viisaimmatkin meistä voivat olla joskus väärässä... En tiedä onko tuolla tarkentimella sen suurempaa väliä. Omilla sivuillani olen kuitenkin aina käyttänyt kolmeakirjainta ja sen suhteen ei ole ongelmia ollut. Molemmat varmasti toimivia ratkaisuja, mutta jos neljänkirjaimen käyttäminen tuntuu varmemmalta niin toki sitä kannattaa sitten käyttää.
kiitos kiitos... kyllä tämä ehkä nyt tästä lähteepi... Testailen tässä nuita eri oppaitten ohjeita ja vinkkejä ym... sain jo otsikon ja taustakuvan näkymään netissä