Formatoimassa - Vistan levy hukassa

Viestiketju Windows -ongelmat -osiossa. Ketjun avasi Zuor 29.11.2008.

  1. Zuor

    Zuor Member

    Liittynyt:
    29.11.2008
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Elikkäs, olen pohtinut asiaa ja olen päättänyt, että olisi aika formatoida kone. Käytössäni on ollut Vista ja nyt on ongelmana se, etten löydä vistan levyä mistään. En ole edes varma, tuliko levyä mukana kun sain koneen, koska Vista oli jo valmiiksi koneellani. Kumminkin, kysymys kuuluu, onko minun pakko hankkia jostain uusi levy, jotta formatointi onnistuisi? Vai onko mahdollista esimerkiksi lainata joltain ystävältäni Vista levyä ja sen avulla formatoida?

    Kiitokset vastauksista. Pahoittelen tyhmiä kysymyksiä, en ole kauhean kokenut tällaisten asioiden kanssa.
     
  2.  
  3. JEP77

    JEP77 Member

    Liittynyt:
    07.09.2007
    Viestejä:
    83
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Tarvitset oman levyn. Windows aktivointi ei taida muuten onnistua jos kaverillasi jo kyseinen windows asennettuna.

    Kannettavissa ei taida tulla windows levyä mukana vaan windows esiasennettu koneeseen. Joku voisikin kertoa miten tässä tapauksessa onnistuu windowsin uudelleen asennus????
     
  4. 79atanos

    79atanos Regular member

    Liittynyt:
    20.05.2008
    Viestejä:
    1,945
    Kiitokset:
    15
    Pisteet:
    48
    Pakettikoneissa tulee lähes poikkeuksetta mukana jonkinlainen ohjekirja jossa palautuslevyjen luonti on selitetty.

    Käynnistä, Ohje ja tuki.

    Tuolta löysin silloin joskus itse etsimällä ohjeen palautuslevyjen luomiseen kun olin vahingossa klikannut sellaiseen popup-ikkunaan (jossa noista levyjen luomisesta sanottiin) ruksin ettei sitä näytetä jatkossa, hups...

    Luulisin myös valmistajan sivuillakin olevan ohjetta tuohon operaatioon.

    Palautuslevyillä voidaan sitten käyttis vetää tehdasasetuksille, eli käyttiksen uudelleenasennus, ja ainakin HP:n koneissa tuo voidaan tehdä myös suoraan kovolta ilman levyjen käyttöä.
     
  5. BforeDusk

    BforeDusk Senior member

    Liittynyt:
    15.09.2006
    Viestejä:
    6,570
    Kiitokset:
    7
    Pisteet:
    118
    Formatointi onnistuu millä vaan. Vaikka dos aikaisella boottidisketillä (siirrettynä bootaavaan usb tikkuun koneessa jossa diskettiasemaa ei ole, tai cd:llä)
    Formatointi tyhjentää sen kovon. Ei ole mitään käyttistä.
    Käyttiksen, vistankin, asennukseen tarvitaan asennusmedia, cd/dvd tms.

    Kaverilta voi ja saa lainata cd:n ja jos se on samaa "sarjaa", niin se huolii sen oman Product Keyn jo asennukseen.
    Merkkikoneissa taitaa olla merkkikohtaisesti rukattu winukka, jolloin perus OEM, retail, corporation tms. cd ei hyväksy merkkikoneen Product Keytä. Kuten eivät hyväksy ristiin niitä Keytä.
    XP:ssä on puhelinaktivointi ikkunassa 'Vaihda Product Key'
    Kokemusta ja tietoa ei ole vaihtaako se eri version Product Keyn sinne kovolle.

    xp cd:n kun lyö koneeseen xp:n ollessa päällä, niin siitäkin kuulemma pääsee käynnistämään Korjausasennuksen. Yhdessä vaiheessa sen pitäis kysyä se Product Key. Jos se sen huolii, niin sen asennuksen voi peruttaa ilman että se tekee, muuttaa mitään. (Peruuttaa voi myös jos ei huoli)
    Yksninkertainen tapa kokeilla voiko sillä kaverilta lainatulla cd:llä asentaa suoraan omalla Keyllä.

    Merkkikoneiden palautuslevyt, recoveryt, tehdasprässätytkin, eivät ole puhtaita täysasennus versioita. Eikä ne kai asenna käyttistä kun kyseisiin merkkikoneisiin. Tutkivat raudan että on oikea merkki.
     

Jaa tämä sivu