Olen tässä katsellut ESI nEareja, mutta en tiedä mitkä niistä ostaisin. Malleja on mm. 05, 08 Classic, 05 Experience, 08 Classic B-Stock jne. Onko näillä suurta eroa ja mitkä kannattaisi hankkia? Vai kannattaisiko ostaa vaikkapa Behringerin aktiivi kaiuttimet? Tässä linkki ESI nEareihin
Itsellä on pöydällä ESIn nEar 05-aktiivit. Olen ollut niihin varsin tyytyväinen, mutta myös tuo uusi 08-malli vaikuttaa mielenkiintoiselta tuttavuudelta. En ole noiden nEar 08'n soundia kuullut, joten niistä on vaikea sanoa mitään. Sen sanon, että älä osta Behringeriä. Halvat tietokonepurkit ko. merkiltä ovat ihan kuraa ja Trutheja ei kannata ostaa. Ovat paremmat kuin nEar 05't, mutta eivät silti hintansa väärti. Jos haluat hyvät alle parinsadan euron aktiivikajarit, osta ihmeessä nEar 05't. Uskallan väittää, ettei kaduta. Täältä löytyy niistä lisää tarinaa: http://keskustelu.afterdawn.com/t.cfm/f-31/kaiuttimet_pc_lle_max_450_e-795308/
Kiitoksia vastauksesta. Onko muuten tolla teholla suurta merkitystä ku nEar 05 mallissa on 42W ja 08 mallissa 70W. Entäpä tuo elementtien(vai miksi niitä kutsutaan) määrä: 05 = viisi elementtiä, 08 = kahdeksan elementtiä.
Tuolla toisessa ketjussa onkin jo tarinaa omien nEar 05 -monitorien huollosta. En siis henkilökohtaisesti suosittele Thomannia kenellekään. Surkeinta palvelua takuuasioissa, jota olen koskaan saanut. Nuo B-stock -tuotteet ovat asiakkaiden palautuksia, sisältävät täyden takuun, mutta pakkaus voi olla hieman rikki / tuotteissa voi olla kosmeettista vikaa, mutta tekniikan pitäisi olla kunnossa. Tiedä sitten, pitääkö sekään Thomannilla paikkaansa, mennyt luottmaus siihen puljuun aikalailla täysin.
Ainakin omat nEar05:set toimivat myös tuolla 70 watilla, mutta teoriassa myöskin ero 40 ja 70 watin välillä on vissiin melko pieni, onko tuo nyt sitten jotain vajaa 3 desibelin luokkaa noilla. Veikkaanpa että 05 ja 08 ovat kajareiden suunnitteluvuosia tai vastaavaa. Elementtejä on molemmissa kaksi kappaletta: korkeille äänille yksi ja toinen matalille ja keskiäänille. Joissakin kaiuttimissa saattaa olla keskiäänille vielä oma tai näin, mutta kaksi elementtiä on monitoreissa yleisin määrä. Suosittelen itse myös kovasti nEar05:siä
Nimenomaan näin, nuo mallimerkinnät ovat kaiuttimen julkaisuvuosia., eli 05 tuotiin markkinoille 2005, 08 vuonna 2008 jne. Jep, harvemmin kuitenkin monitoreita on kolmitiemallisina. Genelecillä on joitain malleja, mutta niitä ei ole tarkoitettu lähikenttäkuunteluun. Lisäksi noissa on refleksiaukko takana. Sen takia sijoittelun kanssa saa olla aika tarkka: monitorien taakse on syytä jättää mielellään 10-15 senttiä tyhjää tilaa, jotta ilma pääsee puskemaan refleksiaukosta vapaasti pihalle. Lisäksi monitorien alle kannattaa laittaa jotain pehmeähköä materiaalia, etteivät ne tärise pöytälevyyn. Vaahtomuovia, esimerkiksi. Itse ratkaisin tärinäongelman laittamalla monitorien alle monitorilaatikossa olleesta styroksista leikatut palat. Sitten jossain vaiheessa, kun hankin Genelecit, ajattelin kokeilla, miten pienet, 25 tai 50 levyn cakeboxit niiden alle styroksien lisäksi.
Tuolla elementtien määrällä tarkoitin tuota Thomannin sivuilla olevaa "Speaker Components" kohtaa, jossa lukee nEar 05 kohdalla 5" ja 08 kohdalla 8". Jostain vain muistan lukeneeni, että tällä tarkoitetaan elementtejä (voi olla, että muistan väärin). Tässä linkki tuotevertailuun. Olisikohan muuten järkevää ostaa tuo nEar 05 experience b-stock malli mielummin kuin nEar 05 malli. Hinnassa noilla ei ole eroa kuin 14€. 05 experience maksaa uutena 222€, mikä on jo 47€ kalliimpi kuin tuo 05.
Hm... no, en tiedä, mitä Thomann tuolla tarkoittaa. Kaiutinelementtejä monitoreissa ei pääsääntöisesti ole kahta enempää. Thomann on Thomann. Ihan kaikkeen heidän sivuillaan lukevaan en luottaisi täysin sokeasti. Voithan toki ottaa tuon b-stockin, mutta varaudu siihen, ettei niiden kunto ole ihan uutta vastaava. Tällaisessa tilanteessa paras olisi, jos pääsisi oikeasti kuuntelemaan noiden kaiuttimien eroja ennen ostopäätöstä.