Minä onneton tumpelo kokeilin kerra linuxia. Yritin nyt formatoida windows 2000:n asennusohjelmalla sitä kovalevyä, jolla linux oli. Ei toimi levy missään, ei edes toisen kanssa orjana. Miten saisin levyn kaikki 40 gt taas käyttöön?
Win 98 mukana tuleva boot levyke hoitaa sen. Boottaan sen A:ta(tietysti levyke asemassa) ja valitse FDISK ja poistat se osion mikä ei ole DOS !(muistaakseni vaihtoehto 4) ja poistat sillä vaan sen osion mikä on nyt linuxin hallussa.
win98 käynnistyslevyke kokeiltu. Kerronpa hieman tarkemmin: Minulla on 40 gigan kiintolevy, joka on ollut orjana toisen kiintolevyn kanssa. Siinä oli asennettuna linux Mandrake-versio. Nyt on tarkoitus laittaa se toiseen koneseen ainoaksi kiintolevyksi ja käyttöjätjestelmäksi win 2000. Päästyäni asennuksessa siihen kohtaan, missä kysytään mille osiolle win 2000 asennetaan, näkyi levyllä kolme erikokoista osiota. (linux osiot) Poistin ne ja pyysin asennusohjelmaa tekemään noin 7 gigatavuon osion. Kun asennusohjelma käynnisti koneen uudelleen, jämähti kone. Kyseinen kiintolevy ei toimi nyt masterina eikä orjanakaan toisen kiintolevyn kanssa. Levyllä on ilmeisesti joitain linuxiin liityviä käynnistystiedostoja. Mitenkä tästä eteenpäin?
Linux on mulle kyllä täysin tuntematon mutta kokeile --> [bold]fdisk /mbr.[/bold] Tämän jälkeen poistat Linuxin partitiot fdiskillä ja sinulla ei enää ole Linuxia. Tuon fdisk/mbr komennon pitäisi poistaa ne käynnistysosiot. Googlen antia...
Olipahan monimutkaista saada 40 gt käyttöön: -levy orjana xp-koneen masterin kanssa -dma-asetukset pois biosissa -pika-alustus xp:ssä, jolla sai 5megan dos-osion käyttöön -win2000-asennus kokolevyn formatointi ntfs:ksi, ja vieläkin jäi joku linux-osio kummittelemaan ja vaikeuttamaan boottausta. -täydellinen alustus xp:n orjana Jo toimii, täytyy olla varovainen linux-kokeilujen kanssa.