Hei! Isot kiitokset jo näin kärkeen jos joku viitsii jeesata. Eli: veronpalautusten tullen tekisi mieli yrittää lykkiä tietokonetta vähän parempaan kuosiin, mutta vanhan emolevyn takia aika kaikki taitaa mennä uusiksi. Tarkoitus olisi koneella pelailla. Vanhasta koneesta tulisi siis mukaan dvd asema, näyttö, kovalevy ja ainoa uudempi osa, gf 8800 gt näyttis. Kovalevy sikäli jos tuollaisen vanhan IDE levyn nyt saa noihin sata emoihin kiinni? Kyseessä on seagate barracuda 7200.7 ultra ata levy. Tai jotain sinnepäin. Kovokin menee joskus uusiksi, mutta muutenkin koko proggis tulee liian kalliiksi, joten mielelläni alottaisin vanhalla. Koteloista katselin tuota cooltekin storm koteloa, vaikuttaa hyvin ilmastoidulta ja ennenkaikkea halvalta. Melutasolla ei tällä koneella ole väliä koska vieressä hurisee akvaarion tekniikat, joten en rupea hiljaisuudesta saati ulkonäöstä maksamaan. Ilmastointi sen sijaan kesäisin kuumassa kämpässä on etusijalla. Virtaa antamaan ajattelin antec neohe 500 wattista. Emolevyksi tulisi joku vaikka joku asus (ainoa josta mulla on kokemusta, ei noi merkit sano paljon mitään). Tuossa vajaan satasen hintaluokassa löytyi esim. Asus P5K SE ja Asus P5B. Mikä ero niillä oikeastaan edes "chipsetiä" lukuunottamatta on, on minulle mysteeri. Ja prossuista hintaluokkaan sopivalta vaikutti esim. core 2 duo e6750, olikos se nyt joku 2.66 ghz. Ja sitten joku toimiva jäähy prosessorille, joku zahlman tai scythe vai mitä kaikkia niitä nyt on.. Ja sitten vielä pari gigaa jotain halpaa 800mhz muistia. Karkeasti näille kertyisi hintaa aika tasan 600 euroa mikä on kyllä maksimi budjetti. Mutta onko moisessa yhdistelmässä mitään järkeä, kannattaisiko tehdä muutoksia? Ja jos kannattaisi, niin mitä? Ja onko koko projektissa yleensä tolkkua; vanha kone on fujitsu siemensin pakettikone vanhalla a8ne-fm emolla, amd 64x2 4200 prossulla ja 2,5 gigasella 400 mhz muistilla. Tuleeko tehoa merkittävästi lisää? Toisekseen, onko tällaisen kokoaminen itse vaikeaa? Riittääkö, että iskee palikat kasaan ja piuhat emoon kiinni ja eikun menoksi vai liittyykö hommaan jotain mystistä bios/jumpperi magiaa? Onnistuuko siis ihmiseltä jonka tietokoneenkäsittelykokemukset ovat lähinnä näyttiksen vaihto? Kolmanneksi, jos isken vanhan kovalevyn kiinni ja starttaan homman vanhan pakettikoneen xp recovery dvd:llä wintoosan uudelleenasentamista varten, aiheutuuko lisenssiwintoosasta jotain ongelmia, kun ei olekaan tuttu a8ne-fm emo ja biossi vastassa? Vistaa katellaat sit joskus.. Kiitti!
Moi. Sulla on itse asiassa nyt sellainen kone alla, että itse en ehkä ihan nyt juuri lähtisi vaihtamaan mitään osia Eli Tuo prossu kuitenkin jaksaa pyörittää uusia pelejä, joten odottelisin uusia Penryn prossuja jotka tulee ensivuoden alussa. Kokoaminen on aika yksinkertainen homma kun muistaa vaan katsoa emon manuaalia, jos siellä käsketään jotain biossin nollausta/muuta sellaista tekemään niin ne kannattaa tietty tehä jos isket vanhan kovon uuteen ja asennat winukan uusiksi niin ei pitäis olla ongelmia. Jos tuo nyt sitten ei ole joku fujitsun oma ihme versio