1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Ensimmäistä kameraa hankkimassa.

Viestiketju Videokamera -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Zou-Nou 23.09.2006.

  1. Zou-Nou

    Zou-Nou Member

    Liittynyt:
    15.01.2005
    Viestejä:
    70
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Nyt olen vihdoikin päättänyt hankkia digitaalisen videokameran, kun vanha videokamera alkaa olla aikansa elänyt. Tarvitsisin ihan peruskameran, jolta ei tarvittaisi mitään erikoisuuksia. Hintaa laitteella saisi olla noin 300-400€. Itse en ymmärrä näistä juuri mitään, joten päätin kysyä täällä. Tässä olisi kameroita jota olen katsellut:

    Sony
    Sony DCR-HC24 375 €
    Sony DCR-HC23 315 €
    Sony DCR-HC35 369 €

    Canon
    Canon DM-MV930 342 €
    Canon DM-MV950 386 €

    Panasonic
    Panasonic NV-GS27E-S 309 €

    Käyttötarkoituksena olisi siirtää videoita tietokoneen kautta dvd:lle .

    Sitten näistä lisävarusteista. Olisi varmaan viisasta firewire kortti, kun omassa koneessa firewire porttia ei ole. Kävisikö tuollainen?.
    Tuleekos noissa kameroissa yleensä minkäänlaista firewire johtoa, jos ei niin kävisikö tämmöinen? . Sitten niitä kasettejakin olisi hyvä hankkia tarvitseeko noita kasetteja ostaa merkettäin esim. Sonyn kameraan menee vain sonyn kasetti.

    Siinähän nuo suurimmat kysymykset olivat.
     
  2.  
  3. teme565

    teme565 Active member

    Liittynyt:
    10.05.2002
    Viestejä:
    3,306
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Paha sanoa kun ei noista mistään kameroista ole kokemusta.
    Yleensäkin se on niin, että sen ensimmäisen kameran joutuu aina ostamaan vähän sika säkissä.
    Itse ostin tuossa alkuvuodesta Panan GS-17-kameran, kun sain niin halvalla.
    Speksit noista katselin ja Panaa puoltaa pisin zoomi. Toisaalta, jos koet tarvitsevasi DV-inniä, niin tuo HC35 on ainoa, josta se löytyy.
    Itse valitsisin joko tuon HC35:sen tai sitten tuon GS27:n

    Firewire kortti pitää ostaa, jos ei firewireä ennestään emolta löydy. Semmoinen kortti maksa korkeintaan 20 euroa, ei paha.

    Tuo, että tuleeko kameran mukana firewire-johtoa, riippuu varmaan kamerasta. Oman kamerani mukana ei tullut, mutta vastaavasti tuon firewire-kortin mukana tuli.
    Jos kameran mukana ei tule, varmista, että fw-kortin mukana tulee.

    Nuo kamerat/kasetit ei ole merkkiriippuvaisia. Kunhan vaan katot että ostat MiniDV-nauhaa (voi sekoittaa sonyn Digital8:iin)
     
    Viimeksi muokattu: 24.09.2006
  4. Dradal_

    Dradal_ Member

    Liittynyt:
    10.01.2005
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Itse en ole tarvinnut dv-inniä, ja luulisin että jos vain siirrät matskut dvd:lle, niin et tartte dv-inniä. Firewire porteista sen verran, että ostin pari kk sitten firewire kortin honkkarista. tais maksaa joku 25€, ja hyvin toiminut. Tuli myös piuha mukana. Omassa Sonyn kamerassa tuli myöskin piuha mukana.

    Kameroista sen verran, että kannattaa kerralla satsata pari kymppiä enemmän, niin ei tarvi ostaa heti uutta (kokemusta on). Kannattaa kattoo noita valmiita paketteja esim. pixmaniasta, ettei tarvi tilpehöörejä ostaa erikseen. Pixmaniassa on usein iha hyviä pakettihintoja.
     
  5. teme565

    teme565 Active member

    Liittynyt:
    10.05.2002
    Viestejä:
    3,306
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Mielestäni riippuu siitä, miten paljon kameraa käyttää. Jos jo analogiaikana on ollut innokas kuvaamaan, niin silloin kameraan kannattaa hieman satsata, mutta jos kuvaaminen on satunnaista, niin ei ole mitään järkeä ostaa älyttömän hintaista kameraa ja sitten antaa sen lojua suuren osan ajasta jossain laatikossa.

    No eipä tuossa kauheasti mitään ylimääräisiä "tilpehöörejä" tarvita. Kameran mukana tulee akku, laturi ja yleensä tarpeelliset kaapelit (AV-kaapeli ja Firewire, eipä sitä juuri enempää kaapeleita tarvita)
    Tietysti toinen akku kannattaa kyllä ostaa hetimmiten ja muutama DV-kasetti.

    Itsekään en anna painoarvoa tuolle DV-innille, sillä yleensähän tuo kamerasta purettu materiaali poltetaan DVD:lle ja sitten masterinauha tietysti tarpeen mukaan säilytetään. Ei siinä mielestäni ole järkeä, että tuon videon editoi ja sitten ajaa takaisin DV-nauhalle alkuperäisen kuvauksen päälle.
     
  6. Dradal_

    Dradal_ Member

    Liittynyt:
    10.01.2005
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    En tarkoittanut, että pitäisi ostaa alyttömän hintainen kamera, mutta jo muutamalla kympillä voi joskus olla merkittävä ero.

    Tilpehöörillä tarkoitin juuri kestävämpää akkua, kasetteja, laukkua ja kaapeleita, jos niitä ei pelkän kameran mukana tule. Vaikka kameraa ei paljoa käyttäisikään, suosittelisin silti kameralaukun ostamista, että pysyy vaikka sitten siellä lattialla kunnossa. Usein kameraa kiikutellaan paikasta toiseen, joten ilman laukkua voi Levisten taskut käydä äkkiä liian pieniksi.
     
  7. hhm

    hhm Member

    Liittynyt:
    18.07.2006
    Viestejä:
    46
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    kannatan ehdottomasti samsung VP-DC161WB ostoa. ostin itse sellaisen noin 3kk sitten ja se on toiminut loistavasti. akku ei ole kauheen pitkä kestoinen mutta kyllä silläkin pystyy kuvata reilu 1h putkeen. siinä on mailman korkein optinen zoom ja kaikkia muita ominaisuuksia mitä muissakin kalliimmissa laitteissakin on.
    lisää tietoa sivuilla
    ¤http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=3123
    ¤http://www.samsung.com/uk/products/camcorder/dvdcamcorder/vp_dc161wbxeu.asp
    ¤http://www.multitronic.fi/showprod.php?prod_id=VP-DC161WB%2FXEE&b=1

    tässä sivu josta pystyy katsoa tuotteen hintoja netistä
    http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/tuote.aspx/39305

    ylin osoite (verkkokauppa.com) on halvin paikka josta olen löytänyt tämän kyseisen kameran. hinta oli n.3kk sitten vain 369€
     
  8. jantse

    jantse Member

    Liittynyt:
    11.04.2005
    Viestejä:
    22
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
  9. hhm

    hhm Member

    Liittynyt:
    18.07.2006
    Viestejä:
    46
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Hinta on sit noussut! Sain ostettua sen itse 369€. No nyt siellä hinta on samaa luokkaa ku muuallaki! aikasemmi se oli 100-150€ muita halvempi! jos et usko hintaani niin voin ottaa vaikka kopiot kuitista ja lähettää sähköpostiisi niin näät hinnan! xD
     
  10. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Vaikken tuollaista DVD-kameraa pahemmin kenellekään suosittele niin kyllähän tuota edelleen myydään melko yleisesti tuohon 350-370 euron haarukkaan mm. Expertillä ja jopa Stockmannilla...
     
  11. jawa75

    jawa75 Regular member

    Liittynyt:
    10.11.2006
    Viestejä:
    728
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Hankin vanhan vhs-c sotaratsun seuraajaksi jvc everion (kovalevykamera) ja ei kyllä ole mitään pahaa sanottavaa. Olen satunnaiskuvailija, eli suurimmassa osassa kameroita säädöt ja ominaisuudet ylittää kuvaustaitoni. Vanhan kameran kaverina oli pinnaclen kortti jolla siirsin pätkät koneelle editointia varten. Kyllä nyt on uskomattoman paljon helpompaa, kameran on muutamassa sekunnissa kuvausvalmis, ei tarvitse pelata kasettien kanssa ja kuvien siirto koneelle on yhtä helppoa kuin us-tikun käyttö. suosittelen, hintaa tuli pixmanian kautta tilattuna postikuluineen 427e.
     
  12. teme565

    teme565 Active member

    Liittynyt:
    10.05.2002
    Viestejä:
    3,306
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Kuka mistä tykkää. En minäkään kiellä, etteikö tuollainen kovalevykamera olisi helppo käyttää. Siitä vaan kameran kovalevyltä MPEG2-video koneelle ja sitten jollain DVD-ohjelmalla authoroi DVD:ksi.
    Mutta juuri tuosta syystä, että kamera pakkaa itse videon MPEG2:ksi, en kauheasti anna arvoa noille kovalevy- tai DVD-kameroille. Noita nauhoituksia ei juurikaan viitsi mitenkään editoida.
    Satunnaiselle kuvaajalle tollainen kovalevykamera varmaankin käy, mutta vähänkään vaativa harrastaja luottaa DV-kameraan.
     

Jaa tämä sivu