Kiinnostus hankkia DVD-soitin kasvoi huomattavasti kun huomasin, että 168-199€ hintaisessa laitteen on kaikki mitä tarvitsee. Pettymys oli kuitenkin suuri kun huomasin, että kaikki leffat joita minulla on ovat .avi-muodossa jota mikään tämän hetken DVD-soittimista ei soita. Sitten mielenkiintoa uhkuen tiedonvaltatielle tutkimaan asiaa. Afterdawn.comin kautta löysin TMPGEnc-ohjelman, minkä wizard-toiminto vaikutti loistavasta yksinkertaiselta tavalta siirtää .avi-leffani VCD:lle. Pettymys oli suuri kun huomasin, että 103min pitkä leffa veisi NELJÄ cd:tä ja että omalla koneella veisi parhaalla kuvalaadulla yli 50h divx>vcd ja normaalillakin 24h. Sitten sarja tyhmiä kysymyksiä toivottavasti joku jaksaa vastata. Menee niin paljon rahaa ja aikaa jos rupeaa kaikkea kokeilemaan itse. Täytyy tarkkaan miettiä kannaataako tuo DVD-soitin hankkia. Pystyykö millään "helpolla" tavalla tunkemaan pitkiä leffoja VCD-muodossa yhdelle CD:lle tai edes kahdelle? Jos minulla on .mpg tai .mpeg-tiedosto ja polton sen CD:lle, minulla on VCD joka toimii DVD-soittimessa joka tukee VCD:tä? Eli .mpg.tiedosto CD:llä on VCD?? Toimiiko VCD DVD-soittimessa myös CD-RW-levyllä?
No se että toimiiko cd-rw soittimessa on ihan soittimesta kiinni. .mpg tiedosto pitää polttaa vcd-muotoon... siitä saa myös svcd-version. Tuosta polttamisesta uskoisin löytyvän juttua täältäkin. Jos englanti sujuu sutjakkaasti niin voit suunnata www.vcdhelp.com niin ja tuolta vcdhelp.comista löytyy myös noiden dvd-soitinten testejä mitkä tukee mitäkin formaattia jne.
Katsoppas tältä sivulta TMPGEnc:n asetukset VCD:lle http://fin.afterdawn.com/artikkelit/arkisto/divx_vobsub_vcdksi.cfm 80min rompulle menee standardi VCD:tä 80min..
Eli esim .avi/.mpg/.mpeg/.mov-tiedostoista voi tehdä VCD TMPGEnc-ohjelmalla, eikö näin ole? Tarkoittaako tämä sitä, että netistä ei pysyty suoraan lataamaan VCD-leffoja? Melkein kaikissahan on .avi tai .mpg-pääte. Viimeisellä kysymyksellä tarkoitin, että jo DVD-soitin tukee VCD ja CD-RW niin leffoja voi poltella VCD-muodossa CD-RW:lle, eikö näin? Mitä tuo Wizard sitten tarkoittaa kun siinä on, että "CD-R 74min (VCD/SVCD) makes file size 404.40% of disk capasity" "estimated file size 2944,02MB" ??
Kun painat browse ja katsot "files of type" niin näet mitä se tukee. Unohda wizard (paina cancel), ja lataa ne asetukset kuten tuossa aD:n ohjeessa on..