En saa ääniä kuulumaan Dolby Digital:na!?!

Viestiketju Yleistä keskustelua digitaalisesta musiikista -osiossa. Ketjun avasi Ruzgo80 13.12.2003.

1. Ruzgo80

Ruzgo80 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    En löytänyt mitään aiheellisia vanhoja keskusteluja kyseisestä aiheesta ni aloitan sit uuden.

Ongelma on yksinkertaisesti se että en saa ääntä siirtymään tietokoneelta digitalisena vahvarilleni. Emona on Abit IC7-MAX3 josta ääni lähte digitaalisesta optisesta liitimestä Sonyn STR-DE675 vahvarille optiseen liittimeen. Emon äänipiirinä on Realtekin ALC650. Uusimmat ajurit asennettu.

Olen kokeillut eri ajureita --> ei auta.
    Ääni kuuluu aivan normaalisti 2-kanavaisena mutta en saa ääntä lähtee monikanavaisena.
    Kun ääntä pitäisi kuulua, vahvarin näyttöön tulee teksti PCM 48KHz --> Sonyn ohjekirja sanoo et: "PCM eli näytteenottotaajuus on suurempi kuin 48KHz, muuta toistavasta soittimesta asetukseksi 48KHz". Eli mistä tämän säädön saa tehtyä?!?
    Vai missä voisi olla vika kun ääntä ei saa lähtee DD:na?
    Olen yrittänyt kaikkeni joten apua kaivataan... Käyttiksenä on XP Pro.

Olisin kiitollinen jos kirjoittaisitte pienetkin apunne koska olen tosiaan hieman "pihalla"...

2.  
  3. markusk

markusk Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Näyttää siltä, että tuon emon äänipiiri ei osaa lennossa kääntää ääntä DD:ksi ja pukata sitä vahvistimelle, tuon PCM:n työntäminen vahvarille on normaalia tässä suhteessa. Ei emon äänipiirin asetuksissa (Windowsissa) ole mitään mahdollisuutta laittaa jotain rastia päälle, joka mahdollistaa DD-ulostulon ? Kai ole varmistanut, että XP:ssä on uusin servicepack asennettuja ja tuo piiri yleensäkin kykenee DD:iin ? Esimerkkinä muista totutuksista on Abit NF7-S -emo, jossa on integroituna Soundstorm piiri, joka pukkaa vahvarille koko ajan DD:tä eli minkäänlaisia asetuksia tai muita semmoisia ei tarvitse kortin puolelta laittaa päälle.

4. Ruzgo80

Ruzgo80 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Asetuksia saa muutettua vain AC97 Audio Configure - valikosta, josta en kyl löydä mitään DD asetuksia. Valikoista löytyy ainoastaan tähän viittaavana, SPDIF In ja Out valikot josta saa valittuna nämä neljä kohtaa:
    1. No Output
    2. Output Digital Only
    3. Output Digital & Analog
    4. SPDIF In to SPDIF Out pass through mode

Näistä säädöistä ei ole paljoakaan iloa.

Sit se toinen kyssäri: et tukeeko emon piiri tuota kyseistä Dolby digitaalia... miks emossa sit olis Digitaaliset S/PDIF (optiset) lähdöt/tulot jos siitä ei saa digiääntä irti.

Piirin tarkempia tietoja on täällä :
    http://www.realtek.com.tw/products/products1-2.aspx?modelid=30

ja toinen vertailulinkki:
    http://www.realtek.com.tw/products/products1-3.aspx?compID=2002085

En oikein itse ymmärrä joten päätelkää itse ja kertokaa sit mulle :)

emolevyn tiedot löytyy täältä:

http://www2.abit.com.tw/page/en/mot...il.php?pMODEL_NAME=IC7-MAX3&fMTYPE=Socket+478

XP:n on sennettu SP1a ja kaikki uudet päivitykset joten siitä se ei voi olla kiinni.Emolevyn piirisarjana on i875.

joten vastauksia jää odottelee...

5. Sahari

Sahari Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Ainakin kun äänikortin kautta ottaa DD äänet ulos niin pitää olla ac3filter ja sieltä päälle
    SPDIF mutta en tiiä päteekö sama asia jos emossa on spdif ulostulo.

6. Ruzgo80

Ruzgo80 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    ac3filter 0.70 on asennettu. Mitens noi asetukset? jos Esim toi samble format ja system lehtisen alla oleva filter merit...

Jaa tämä sivu