terveterve Olen jo pienen aikaa omistanut EMU-1820 -äänikortin, ja kaikki on toiminut hyvin, oikeastaan juuri niinkuin olen halunnutkin. Pääasiassa hyödynnän mikrofoni ja midimahdollisuuksia, ja tottakai ulostuloja jne. Mutta asiaan, haluaisin tietää mitä muita asioita voisin hyödyntää ja kokeilla? Kortin liitännät kun eivät hirveän tuttuja ole. Ensimmäisenä firewire. Ohjeet olen kadottanut, mutta muistaakseni niissä luki että audio-tarkoituksessa se ei toimisi, eli midi-kiipparia ja muuta en sen kautta saisi toimimaan? Mihin voisin tätä liitäntää käyttää? Ulkoinen kovalevy, muuta? Firewire itsessään on minulle aivan tuntematon juttu, onko sen kautta esim midi-informaatio latenssitonta? S/PDIF? En tiedä yhtään asiasta. Takapaneelissa on S/PDIF in/out liitännät. Mihin ihmeessä voisin käyttää niitä? Six 1/4 in. Balanced Inputs Eight 1/4 in. Balanced Outputs Tarkoitettu ilmeisesti efektilaitteille? Saisinko jotenkin tähän väliin siis esimerkiksi kompressori-lootan? Minulla ei ole mitään hajua, miten saisin hardware-vehkeen siihen väliin ja sen avulla käsiteltyä vielä koneella ääntä, tästä asiasta kaikki mahdollinen tieto olisi mukavaa. http://www.zzounds.com/item--EMU1820 tuolla tekniset tiedot. Vielä. Asensin ASIO4ALL -ajurin, ja midilatenssi on hieman pienentynyt edellisestä. Kuitenkin vähänkin raskaampaan miksaukseen on mahdoton midiä lisätä liian viiveen takia. Olisiko tähän mitään ratkaisua? Suureet kiitokset kaikille vastaajille.
En kylläkään osaa vastata kovinkaan moneen kysymykseen, mutta yritetään. S/PDIF:n kauttaa saa äänen digitaalisena ulos kortista. Eli voit liittää koneen kiinni esimerkiksi kotiteatterivahvistimeen, jolloin voit hyödyntää joissain videoissa olevaa 5.1-ääntä. Ja vastaavasti toisinpäin, jos haluat jonkun digitaalisen audiosignaalin koneelle, niin se onnistuu S/PDIF in-liittimen kautta.
Äänikortin virka on toimittaa ääntä sisään ja ulos kompuutterista. Extrana on tuo in/out myös MIDI signaalille. Kortissasi on nähtävästi 6 sisään ja 8 ulostuloa analogiselle audiolle. Näihin voit kytkeä mikserin: mikserin outista kortin in reikään. Niitä saat yhteensä 6, eli voit nauhoittaa kuutta eri signaalia yhtä aikaa, esim. rumpusettiä. Vastaavasti voit suoltaa koneesta ulos kahdeksaa eri kanavaa mikserin sisäänmenoihin. Mikserillä sitten hoidetaan miksaus. Siihen voi kytkeä muita vehkeitä ääntä muokkaamaan. Mutta jos et omista etkä aiokaan omistaa mikseriä, niin nuo liitännät taitaa jäädä käyttämättä. Miksauksenhan voi hoitaa softallisesti. Spdif on tosiaan digi ulostulo äänelle. Siitä voi ottaa ääntä esim. DATille tai minidiskille stereona. Tai toisinpäin. Tuo monikanava bitstream (5.1) ei taida liittyä tähän aiheeseen. En keksi paljoa käyttöä tuolle firewirelle. Sehän on tiedonsiirtoprotokolla, vähän kuin USB. Digivideokamerasta saa sillä kyllä matskua siirrettyä mutten oikein muuta keksi. Paitsi jos tuota boksia vois kytkeä läppäriin firewirellä...? MIDI on melko köykästä bittivirtaa, mutta vaatii häiriötöntä kulkua. Ylipitkät MIDI kaapelit (>5m) ja laitteiden ketjutukset lisäävät viivettä. Itse laitan aina virustorjunnat sun muut tarpeettomat softat pois päältä kun teen musahommia. Uusimmat ajurit on myös jes.
MIDI:n perusongelma on pieni tiedonsirtonopeus (eli pieni kellotaajuus). Se hyytyy väkisin, jos tavaraa (esim. potikoiden asentotietoja) pitää siirtää paljon. Jotkut lähinnä ammattilaitteen voivat siirtää äntä FireWiren kautta, mutta vaikea sille on tapauksessasi keksiä todellista käyttöä.