1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Emolyvy rikki(kö)?

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Rauhtom 20.11.2014.

  1. Rauhtom

    Rauhtom Member

    Liittynyt:
    31.10.2014
    Viestejä:
    24
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Tervehdys,


    Tuossa pari päivää sitten sain kaikki osat itselleni ja rupesin rakentamaan mini itx pelikonetta. Asennuksessa kaikki sujui ongelmitta kun manuaali kädessä asentelin. Kokemusta koneiden asentamisesta on sen verran että tämä on nyt toinen kone jota rakentelen, eli en ihan täysin noviisi ole asiassa.

    Asennuksen jälkeen kaikki pelitti hyvin ja rupesin kellottamaan konetta pikkuhiljaa kellotaajuutta ja vcorea nostaen. Lämmöt olivat kurissa mutta silti prime95:sta ajaessa välillä tuli bsod ilmoittaen koodia 124. Lisäilin vcorea mutta silti kone kaatui yleensä noin 3h prime95:n jälkeen.

    Päätin lopettaa manuaalisen kellotuksen hetkeksi ja laitoin biosista OC Genien käyttöön, jonka jälkeen kone toimi moitteetta.

    Tänä aamuna sitte ehdin pelailla koneella noi 5minuuttia kun kone sammui eikä suostunut käynnistymään enään uudelleen. Lämpötilat olivat siis pelatessakin vielä ihan kohtuulliset eli n. 75C prosessori ja näytönohjain. Kävin vaihtamassa powerin kun olin vakuuttunut että ongelma saattaisi johtua siitä, mutta nyt uudella powerilla kokeillessani sama tulos, edes prosessorin tuuletin ei pyörähdä.

    Olen siis kokeillut ottaa emplevyn ulos kotelosta, käynnistää ilman näytönohjainta, ilman muisteja, yhdellä muistikammalla mutt silti ollaan lähtökuopassa.

    Epäilen että vika on emolevyssä mutta millä varmistan asian, sillä emo on tilattu Mindfactorystä, eikä ihan huvikseen viitsisi lähettää sitä sinne takaisin jos vika ei siitä johtuisikaan.

    Kysymys kuuluu, millä vakuutan itseni että emolevy on sökönä ja osaatteko auttaa takuuasioissa Mindfactoryn kanssa? Heidän kanssaan en ole vielä ehtinyt tarinoida.

    Emo: MSI z97i ac
    Prossu: Intel G3258
    Muistit: 2x Crucial ballistix 4gb ddr3
    GPU: Asus R9 280
    PSU: XFX TS 550 w

    Kiitos kaikesta avusta!
     
  2.  
  3. Kuunmies

    Kuunmies Senior member

    Liittynyt:
    05.03.2010
    Viestejä:
    4,468
    Kiitokset:
    688
    Pisteet:
    143
    Ite kokeilisin nollata biosin.

    muoks. Jaa se ei anna mitään elonmerkkejä...
     
  4. Rauhtom

    Rauhtom Member

    Liittynyt:
    31.10.2014
    Viestejä:
    24
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Joo, otin patterin irti ja silti ei tapahdu mitään valitettavasti...ohjekirjassakaan ei ole mitään troubleshoot kohtaa mistä luntata. Omat evät alkA olemaan syöty tässä hommassa, itse en keksi muuta :/
     
  5. Kuunmies

    Kuunmies Senior member

    Liittynyt:
    05.03.2010
    Viestejä:
    4,468
    Kiitokset:
    688
    Pisteet:
    143
    Harmi kun ei oo mitään halpisemoa millä kokeilla.
     
  6. rick79

    rick79 Senior member

    Liittynyt:
    15.02.2009
    Viestejä:
    5,125
    Kiitokset:
    547
    Pisteet:
    193
    Periaatteessa ainoo järkevä syy on emo... Takuita on turha odottaa jos oot onnistunu kellottelemalla sen käräyttämään.. Aika harvoin emot leviää ihan itekseen. Voithan sä laittaa sen takuisiin saksaan mut uskon ettet tykkää vastauksesta. Tämä tietysti vain siinä tapauksessa että siitä on kärähtäny jotain joka viittaa siihen että voltteja esim. Annettu liikaa, jne... Nykänen sanos että 50/60 tsäänssit.. Ite nielisin tappion ja tilaisin jimms:ltä emo bundlen.. Muistaakseni saksanmaalle takuupalautukset piti laittaa omalla rahalla... Paremmin tietävät kertokoot..

    (Ehotin sitä bundlea siks että sen mukana tulee 8gigaa muistia ja jos et ite taho käyttää 16gigaa niin saisit vähän rahoja takas kun myisit ne)
     
  7. IlmoPJ

    IlmoPJ Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    17.03.2006
    Viestejä:
    6,836
    Kiitokset:
    783
    Pisteet:
    193
    Eipä taida tuolla bundlella (ATX-emo) pystyä ITX emoa korvaamaan jos kotelo on vastaavaa kokoa.
     
    rick79 kiitti tästä.
  8. Rauhtom

    Rauhtom Member

    Liittynyt:
    31.10.2014
    Viestejä:
    24
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Mutta onko takuu ehtojen vastaista kellottaa emolevyn omalla kellotus ominaisuudella joka säätää kellotaajuudet ja vcoren itse? Luulin että tämä on turvallinen tapa kellottaa ja myös valmistajan hyväksymä kun kerta sellainen ominaisuus on emolevyyn laitettu. En puolustele tekoja mutta en myöskään ymmärrä miksi emolevyssä olisi one click overclock feature jos sen käyttäminen ei ole sallittujen rajoissa.

    Kertokaa vielä jos olen väärässä, huomenna marssin verkkokauppaan ja haen Asus z97i-plus emolevyn ja lähetän tuon Saksaan ihmeteltäväksi, vai mitä sanotte?

    Muoks. Lisäyksenä vielä että kellotaajuus oli vielä erittäin maltillinen 4.3ghz, jonka tuo bios itse sääti.
     
  9. Kuunmies

    Kuunmies Senior member

    Liittynyt:
    05.03.2010
    Viestejä:
    4,468
    Kiitokset:
    688
    Pisteet:
    143
    Tai sitte tilaat halvimman vaikka matx emon joka tohon sopii varmaan jollain 50€ ja testaat. Jos toimii, laita emo Saksaan takuisiin ja emon palatessa halpislankku myyntiin.

    Tosta kellotushommasta olen kanssasi samaa mieltä, jos se on mahdollista ei sen pitäisi olla takuun vastaista. Ehkä sitten jos siellä nyt on jotain selkeästi palaneita kohtia tai vastaavaa saattaa olla kyseenalaista takuuseen kelpaaminen.
     
  10. Rauhtom

    Rauhtom Member

    Liittynyt:
    31.10.2014
    Viestejä:
    24
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Mutta voiko se olla että prosessori on rikki ja sen takia edes tuulettimet eivät reagoi? Esim kotelotuulettimet ovat suoraan kytkettynä poweriin ja näyttiksessä olevat 2 vihreää lediä palavat kun virtapiuhan on siinä kiinni. Silti mikään ei pyörähdä eikä ääntä kuulu kun painaa virtanappia.
     
  11. Kuunmies

    Kuunmies Senior member

    Liittynyt:
    05.03.2010
    Viestejä:
    4,468
    Kiitokset:
    688
    Pisteet:
    143
    Yhden prossun olen ehkä eläissäni rikkonut, enkä siitäkään ole ihan varma hajosiko emo vai prossu. Vuosia sitten tapahtui am2-kantasella amd:llä, tuli prossu läpi emon lukituksesta kun otin siiliä irti. Ei lähtenyt enää käyntiin ollenkaan, mutta muistaakseni prossun vaihdolla sama emo toimi taas.

    Kaikki on toki mahdollista mut silti en oikein usko että olet kellottamalla saanut tota prossua rikki ainakaan.
     
  12. Rauhtom

    Rauhtom Member

    Liittynyt:
    31.10.2014
    Viestejä:
    24
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    No täytyy huomenna ostaa verkkokaupasta uusi ja toivoa että se pärähtää käyntiin, jos ei sittenkään niin täytyy varmaan seuraava satanen laittaa alkoon. :D koitetaan saada Saksasta rahhoo, laitoin sinne jo viestiä että miten pitäisi toimia niin kerron vaikka täälläkin miten tilanne etenee jotta muutkin tietävät kun monet tuolta tilailevat. Kiitos mukana olleille!
     
  13. rick79

    rick79 Senior member

    Liittynyt:
    15.02.2009
    Viestejä:
    5,125
    Kiitokset:
    547
    Pisteet:
    193
    Good point :) Meni jotenkin lukiessa ohi tuo itx..

    Ap: Kerroit alussa että kellotit manuaalisesti corea ja taajuutta nostamalla.. Eli jos sieltä on esim. virransyöttö kärähtäny niin sillon takuut on vähän niin ja näin.... @Gereti voi kertoa kokemuksia takuista kun emo sulaa käsiin... (vaikkei edes kellottas)
     
  14. Gereti

    Gereti Senior member

    Liittynyt:
    08.10.2011
    Viestejä:
    8,356
    Kiitokset:
    426
    Pisteet:
    163

    Hehe,
    Emolevy Nro. 1
    Asrock 970 Extreme 4: Emolevyn Firewire piiri sulaa kuukauden käytön jälkeen, emolevyn käyttö kumminkin sujuvaa 1v6kk joten käytän sitä,mutta sitten alkoi jotain hieman mielestäni kettuilemaan tuolloin,
    --->Emo takuisiin, takuista läpi, ja uusi näppeihin
    Siinä sitten asentelin, Uuden Asrcok )70 Extreme 4:sen jonka sain sitten asrockin tehtaalta tilalle jolloin:

    Emolevy Nro. 2
    Kuukausi käytttöä, Emolevyn pci-e x1 paikan yläpuolelta sulaa pci-e linjaa pinnasta (ilmeisesti)
    No, ei mitään, viestiä taas jimm'sille ja emoa takuisiin, asrock sanoo että mun vika, ei mee takuisiin, ja jimm'sin tarkistaesa emoa paljastuu vielä että emon ddr3 paikkojen oikealta puolelta emolevyn ensimmäistä kerrosta kuoriutunut pois (näkyy osittain kupari) sekä emolevyssä on pieni sulanut kohta, josta emo sulanut suoranaisesti mutkalle, no emo takaisin ja nyt se pörrää jotenkuten kunnossa athlon II:sen kanssa, mutta ei ole ollu kovin kummoisessa käytössä sulamisensa jälkeen...
     
  15. Rauhtom

    Rauhtom Member

    Liittynyt:
    31.10.2014
    Viestejä:
    24
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    No perkule, ei se elämä helppoa ole sielläkään! Siitä omasta kellotuksesta vielä sen verran että Vcore oli 1.194 maksimissaan ja kellotaajuus 4.2GHZ, mikä on vielä täysin näpräilyä tuolle prosessorille, sillä porukka laittaa sen 1.35V ja 4.8ghz etc. Mutta siis pointti oli se että emon oma kellotus systeemi laittoi minua korkeammat kellotaajuudet ja nosti Vcorea myös itseäni korkeammalle. Olen 150% varma että minä en sitä ole käräyttänyt toimillani. :/ katsotaan mitä tuleman pitää, kiitos vielä kaikille! :)
     

Jaa tämä sivu