Emolevyn valinta.

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi JimmyLeet 26.04.2007.

1. JimmyLeet

JimmyLeet Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Hei.

Aion päivittää konettani lähitulevaisuudessa.

Prosessoriksi olen jo valinnut "Intel Core 2 Duo E6400"- mallin.

Ainoa asia mikä mietityttää, on emolevyn valinta, erilaisia malleja kun on niin paljon.

Emolevyn täytyisi siis olla yhteensopiva tuon prossun kassa, ja tukea väylänopeuksia ainakin 1033Mhz asti, luulisin.

800Mhz DDR2- muisti olisi myös mukavaa.

3D-kortiksi luultavasti Geforce 8800 GTS (Onkohan tässä mallissa eri valmistajien välillä paljon eroja?)

Tämän korttivalinnan vuoksi siis ainakin yksi PCI-E 16x väylä pitäisi löytyä.

Integroitu äänikortti on turhuus, integroitu verkkokortti sen sijaan välttämättömyys.

Emossa pitää olla yksi, mieluiten kaksi S-ATA 2- väylää kovalevy(i)lle.

Miten valitsen oikean piirisarjan, ja sen jälkeen oikean valmistajan ja mallin? Onko eri valmistajien emolevyillä juurikaan eroja, muuten kuin ylikellotuskapasiteetissa?
    nForce 680i- piirisarja näyttää ainakin hintojen perusteella olevan huippuluokkaa.
    Eri valmistajilla on vielä niin paljon samankaltaisia emolevyjä, ja hintahaitari on suurehko. Onko siis turvallista valita se halvimman pään (~100€) emolevy, jos siinä on speksit ,mitä haen, ja vaikkapa tuo nForce 680i piirisarja?

Kiitos.

2.  
  3. anis82

anis82 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itse lähtisin varmaan liikkeelle Asus P5B-lankulla...

FSB 1066/800/ 533 MHz
    - Dual-channel DDR2 800/667/533
    - 1x PCI Express x16
    - 6x SATA 3Gb/s (siis SATA2)
    - RTL8111B PCI-E Gb LAN
    - 8-channel HD Audio

Hinta: n. 105,-

tuossa kaikki tarvittava. Tosin kokemuksia ei lankusta ole, mutta joku jolla on niin voipi laittaa tietty ja korjata jos olen valinnut huonon :D

4. umpSh

umpSh Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ainoat huonot puolet ovat heikkolaatuinen äänikortti, PCI-paikkojen sijoittelu ja prosessorin lämpöanturin 10C-asteen heitto.

Kahdesta PCI-paikasta käytettävissä on oikeastaan vain yksi, mikäli PCI-E -väylään asennetaan näytönohjain, joka käyttää takapanelista kaksi aukkoa, eli tuuletinratkaisu vie yhden ylimääräisen paikan.

Oma näyttikseni 7900GTO on juuri tällainen ja coolerin muovikuori tulee juuri ylemmän PCI-paikan yläreunan tasolle. Paikkaan siis periaatteessa saisi asennettua kortin, mutta silloin näytönohjaimen ilmanotto tukkeutuisi pahasti. Tosin, jos ilma imetään sisään taaempaa, niin voisi tuohon teoriassa kaksi PCI-korttia saada.

Mikäli koneella pelaa, on erillinen äänikortti lähes pakollinen ja PCI-väyliä on tosiaan käytössä vain se yksi. Jos useammalle lisäkortille ei ole tarvetta, ei P5B ole lainkaan hassumpi vaihtoehto. Itse olen ainakin ollut tyytyväinen valintaani.

EDIT:typo

Viimeksi muokattu: 26.04.2007
  5. lauri_lr

lauri_lr Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Mulla on P5B ja yksi lisäkortti eikä tässä mitään ongelmaa ollut, muutakuin ääniajurien asennuksessa, jotka onnistuivat codeckien asennuksen jälkeen.
    Toinen hyvä lankku olisi P5N-E SLI

Jaa tämä sivu