Hei. Aion päivittää konettani lähitulevaisuudessa. Prosessoriksi olen jo valinnut "Intel Core 2 Duo E6400"- mallin. Ainoa asia mikä mietityttää, on emolevyn valinta, erilaisia malleja kun on niin paljon. Emolevyn täytyisi siis olla yhteensopiva tuon prossun kassa, ja tukea väylänopeuksia ainakin 1033Mhz asti, luulisin. 800Mhz DDR2- muisti olisi myös mukavaa. 3D-kortiksi luultavasti Geforce 8800 GTS (Onkohan tässä mallissa eri valmistajien välillä paljon eroja?) Tämän korttivalinnan vuoksi siis ainakin yksi PCI-E 16x väylä pitäisi löytyä. Integroitu äänikortti on turhuus, integroitu verkkokortti sen sijaan välttämättömyys. Emossa pitää olla yksi, mieluiten kaksi S-ATA 2- väylää kovalevy(i)lle. Miten valitsen oikean piirisarjan, ja sen jälkeen oikean valmistajan ja mallin? Onko eri valmistajien emolevyillä juurikaan eroja, muuten kuin ylikellotuskapasiteetissa? nForce 680i- piirisarja näyttää ainakin hintojen perusteella olevan huippuluokkaa. Eri valmistajilla on vielä niin paljon samankaltaisia emolevyjä, ja hintahaitari on suurehko. Onko siis turvallista valita se halvimman pään (~100€) emolevy, jos siinä on speksit ,mitä haen, ja vaikkapa tuo nForce 680i piirisarja? Kiitos.
Itse lähtisin varmaan liikkeelle Asus P5B-lankulla... FSB 1066/800/ 533 MHz - Dual-channel DDR2 800/667/533 - 1x PCI Express x16 - 6x SATA 3Gb/s (siis SATA2) - RTL8111B PCI-E Gb LAN - 8-channel HD Audio Hinta: n. 105,- tuossa kaikki tarvittava. Tosin kokemuksia ei lankusta ole, mutta joku jolla on niin voipi laittaa tietty ja korjata jos olen valinnut huonon
Ainoat huonot puolet ovat heikkolaatuinen äänikortti, PCI-paikkojen sijoittelu ja prosessorin lämpöanturin 10C-asteen heitto. Kahdesta PCI-paikasta käytettävissä on oikeastaan vain yksi, mikäli PCI-E -väylään asennetaan näytönohjain, joka käyttää takapanelista kaksi aukkoa, eli tuuletinratkaisu vie yhden ylimääräisen paikan. Oma näyttikseni 7900GTO on juuri tällainen ja coolerin muovikuori tulee juuri ylemmän PCI-paikan yläreunan tasolle. Paikkaan siis periaatteessa saisi asennettua kortin, mutta silloin näytönohjaimen ilmanotto tukkeutuisi pahasti. Tosin, jos ilma imetään sisään taaempaa, niin voisi tuohon teoriassa kaksi PCI-korttia saada. Mikäli koneella pelaa, on erillinen äänikortti lähes pakollinen ja PCI-väyliä on tosiaan käytössä vain se yksi. Jos useammalle lisäkortille ei ole tarvetta, ei P5B ole lainkaan hassumpi vaihtoehto. Itse olen ainakin ollut tyytyväinen valintaani. EDIT:typo
Mulla on P5B ja yksi lisäkortti eikä tässä mitään ongelmaa ollut, muutakuin ääniajurien asennuksessa, jotka onnistuivat codeckien asennuksen jälkeen. Toinen hyvä lankku olisi P5N-E SLI