Käynnistettäessä ainoastaan tuulettimet alkavat pyöriä ja valot palavat... Kovalevyt ovat seis ja ruutu mustana. Ennen lopullista(?) hajoamistaan kone teki saman, sillä erolla että se aloitti hetkeksi huminan. 10 minuutin virran päällä pitämisen jälkeen se lähti lopulta käyntiin. Pidimme sitä päällä kaksi päivää, jonka jälkeen se sammui itsestään, eikä enää ole "herännyt". Missä vika, emon patteri loppu?
Pariston ei pitäisi vaikuttaa tuohon, vaan se pitää mm. biossin asetukset "muistissa". Kerroppas emon valmistaja & tyyppi ja katso samalla näkyykö haljenneita kondensaattoreita tai muuta epänormaalia.
Ei välttämättä ole sökönä. Tsekkaa emon manuskasta bios-asetusten nollauspinnit tai -jumpperi. On auttanut vastaavassa tilanteessa.
Emo on Octek rhino II bx-atx Rev-D( manuaali: ftp://ftp.octek.com.hk/manual/Slot1/Rhino%20II%20BX-ATX%20Rev.%20D.PDF ) hankittu n. 4 vuotta sitten. Resetoitiin CMOS ilman muutosta toimivuuteen. Mitään muutakaan epänormaalia ei löydy...
Kuten migge77 sanoi: Tuo kannattaa kokeilla vaikka lainaamalla kaveriltasi poweria, ennenkuin alkaa haaveilemaan isommista kustannuksista.
Koneesi käynnistymisen estää todennäköisesti viottunut näytönohjain, joka rajoittaa BIOS-rutiinien edelleen "ajamisen."
epäilisin itse ensimmäiseksi kuivahtanutta kondensaattoria,olen lukenut että useilta emo valmistajilla olisi tullut ulos lautoja joiden konkat kuivuvat tavallista nopeammin,konkan pullistuminen on varma merkki ongelmasta. http://www.wlanvoorumi.com/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?board=600;action=display;num=1044902887
Jos ja jos löydän viallisen konkan (alkaa olla vikaveikkauksissa kärjessä), mikä on toimenpide? Parin tunnin valohoitomaksu lienee pakollinen?
Otin silmät päähän ja pari pulleaa konkkaa prossun vieressä tosiaan on... mitä suosittelette... uudet konkat tilalle?
Joo, ei pahemmin emolevylle itse vaihdeta konkkia. Toivottavasti takuu on vielä voimassa. Jos on, niin mene vaihtamaan emo.
Jaa, enpäs lukenut tarpeeksi tarkkaan edellisiä viestejä. Taitaa ikävä kyllä olla Dama:lla matka emolevy kauppaan seuraavaksi.
Joo, kiitoksia kaikille vastauksia antaneille. Allekirjoittanut keksii vanhalle emolle uuden tehtävän...
Haettiin uusi kotelo, emo ja prossu, sekä muistikampa kaupasta niin alkoi homma taas toimimaan.... halpa hinta joka tapauksessa (4 vuotta vanhat kiintolevyt ovat nähneet paljon!)
tarkastitko piuhat&liittimet? no myöhässä kyselen.. ettei vaan ollut myyntikikka tuo "4v. vanhat.." mulla on hyvin toimiva kiintolevy joka on jotain 7 vuotta vanha