Tulipa tuossa viime viikolla mieleen, että elisan sivuillahan lukee näin: Tuon lisäksi elisan sivulla neuvotaan laittamaan adsl-modeemi siltavaaksi. No sittenpä otin elisaan yhteyttä ja minulle vastattiin: Elisa siis lupaa, että viittä tietokonetta voidaan käyttää, mutta heidän ohjeillaan ei voida käyttää kuin neljää. En ymmärrä miksei totuutta voida sanoa suoraan, vaan asiakkaan täytyy itse törmätä ongelmaan. Toki sen viidennen tietokoneen saa käyttöön NAT:n avulla, mutta silloinhan saa vaikka 200 jos haluaa. En löytänyt elisan sivuilta ainuttakaan ohjetta, kuinka NAT voidaan pistää päälle. Olisiko elisan mahdotonta, joko kertoa suoraan totuus tai antaa yhden osoitteen lisää. Kuitenkin omasta mielestä aivan [bold]outoa[/bold] huijaamista!
Mikä purkki itselläsi on käytössä, voin ohjeistaa sen konffaamisessa mikäli koet ohjeiden löytämisen laitevalmistajan sivuilta mahdottomaksi? En nyt sanoisi tuota niinkään huijaamiseksi, vaan ihmisten omien johtopäätöksien vetämiseksi asioista, joita ei aina yleisissä ohjeissa ole rautalangasta väännetty. Ja harvemmin sitä tuotekuvauksissa / myyntipuheissa minkään laitteen tai palvelun miinuspuolia / mahdollisia ongelmia kukaan luettelee.
Elisalla on noi sivut jotenki vähän sekaisin. Kännykkään oon katellu jotain lisäpalveluita ja samalle palvelulle saattaa löytää 2-3 eri hintaa! Ota nyt sit niistä selvää
Kun ADSL modeemi on siltaavassa tilassa niin 5 konetta voi olla yhtäaikaan netissä (kaikille tulee oma IP osoite). Kun ADSL modeemi on reitittävässä tilassa voi koneita olla netissä muutama kymmenen perus ADSL modeemilla kun NAT on käytössä (koneilla siis sama IP osoite), tämän lisäksi paremmilla modeemeilla saa tähän lisäksi käyttöön vielä neljälle koneelle oman IP osoitteen eli reitittävä+siltaava tila. Eli viisi konetta pitäisi toimia kyllä suoraan.