Joudun kahden viikon päästä valitsemaan itelleni koulutuksen eikä ole mitään hajua siitä että kumpaa lähden opiskelemaan. Molemmat alat kiinnostavat ja molemmissa on omat hyvät puolensa. Mitä mieltä olette että kumpi kannattaisi valita? Ja jos joku sattuu opiskelemaan jompaa kumpaa kyseistä alaa, tai on opiskellut, niin kertokaa kokemukseta millaista se on.
Vastaisin elektroniikka. Heikkovirta koulutukseen kun kuuluu noi vahvasähkön perusteet mukaan ja näinollen jos rupee troniikat tympimään, voi hypätä vahvaan helposti. Tietysti noi koulutusohjelmat vaihtelee oppilaitoksittain ja voi olla että joihinkin vahvasähkö koulutuksiin kuuluu enemmän elektroniikkaa kuin muualla. Kannattais varmaan soittaa sinne oppilaitokseen, minne olet menossa ja kysyä, mikä niillä on jako noilla aloilla?
Ehdottomasti sähkömieheksi. Elektroniikka-asentajia on aivan liikaa (minut mukaan lukien). Sähkömiehistä on pulaa jatkuvasti itse kun olen raksahommia tehnyt niin aina saa sähkömiehiä metsästää. Toinen on putkimiehet ja muurarit parilla tutulla muurarilla on töitä niin paljon kun kerkee tehä hinnat saa sanella aivan vapaasti aina on maksaja. Vituttaa näin jälkikäteen kun en mennyt sähköasentaja linjalle.
siis oletko nyt ysillä vai amiksen ekalla ja valita mihkä erikoistut?mää olen toista vuotta sähköasentaja linjalla ja meillä se homma meni niin että ekana vuonna oli kaikki sähkö-,automaatio-,elektroniikka-,tietoliikenne-,tietokoneasentajat sekasin samoissa luokissa ja sit ekan vuoden lopulla tehtiin valinnat mihkä suuntautuu,ja kaikilla ekaluokilla ois pitäny tietysti opetta samat asiat mutta niin ei ollu,esimerkiks se luokka millä olin ekalla nii opettaja opetti enemmän elektroniikkaa mitä ois pitäny ja suurin osa meistä suuntautu sähköasentajalinjalle ja toisilla luokilla päin vastoin.sähköasentaja puolelle oli kaikista eniten tunkua ja niitä luokkia tehtiin yks lisää ja yks elektroniikka luokka poistettiin.ja siihen sähköasentaja linjallakin opetetaan elektroniikkaa koska sitä on niin paljo nykyään joka paikassa.sähköasentaja saa tehdä sähkötöitä omakotitalonsähkötyksestä videoitten korjaukseen,mutta elektroniikka asentaja ei saa tehä näitä vahvavirta asennuksia.sähköasentajan homma on vaihtelevampaa(riippuu tietysti missä on töissä) koska ne asennus paikat aina vaihtuu mutta yleensä se elektroniikka asentaja rassaa aina siellä samassa nurkassa niitä televesioita,radioita jne. mutta eikös automaatio asennus ois niinku välimuoto noista josse elektroniikka niin kiinnostaa.kannattaa ennemmin ajatella minkä laista työtä sää haluat tulevaisuudessa tehä eikä niin sitä pelkkää koulua,koulussa opitaan teoriat ja saa luvan tehdä ja työtä tekemällä oppii loput.mutta suosittelen sähköasentaja linjaa.mihkäs päin oot hakemassa?
oon samaa mieltä corillan kanssa et kannattaa miettii tarkkaan et minkälaist työtä sä haluut tulevaisuudessa tehä
Mene ehdottomasti sähköasentajaksi.Alkaa olla pulaa jo nyt ja parin vuoden päästä kun alkaa jäämään eläkkeelle niin voit sitten itse hinnoitella taksat.Nykyään jo on vaikeaa saada talosähkömiehiä töihin.
Mie kävin läpitte tuon sähkövoimatekniikan alan ja täytyypä sanoa että mukava ala se on vaikka kylläkin itse jatkoin opiskelujani korkeammalle asteelle mutta kuitenkin niin paljon mukavampaa se on näprätä vähän "isompia töitä" kuin istua pöydän ääressä ja tarkastella piirilevyjä..
Ei tuohon ole yhtä ainoaa oikeaa vastausta. Ei se valintasi mitenkään välttämättä edes ratkaise koko loppuelämäsi töitä. Voit aina kouluttautua lisää ja muuttaa suuntautumistasi enemmän toiseen suuntaan. Ammattikoulutasolla luulisin, että sähköasentaja pääsee helpommin alansa hommiin ja helpommin kiinni vähän parempaan palkkaan. Mahdollista jatkokouluttautumista ajatellen elektroniikkapuolella riittää ehkä enemmän mahdollisuuksia. Mutta ei se mitenkään suoraviivaista ole, kummallakin koulutuksella voi tehdä melkein mitä tahansa ja jatkaa kuinka pitkälle haluaakaan. Eli oma neuvoni on, että vaikka päätös tuntuukin ehkä vaikealta, niin älä stressaa liikaa. Sattumat elämän kulkuun yleensä enemmän vaikuttavat kuin pilkuntarkka suunnittelu.
Juurikin näin kuten Wipe2000 asian ilmaisi. Itse menin 10 vuotta sitten jouluapulaiseksi elintarvikemyymälään, ja monen mutkan kautta olen tällä hetkellä vieläkin elintarvike alalla, mutta kuviot ovat muuttuneet maahantuontiin, ja tukkukauppaan. Ei kannata suunnitella liikaa, muuten jää kivoja yllätyksiä kokematta =) Ja koulutus kuin koulutus on aina hyväksi. Ihminen ei aivokapasiteetistaan käytä kuin murto-osan, joten sitä turhaa nippelitietoa mahtuu kyllä sinne jopa joskus hieman liikaakin.....
Juu siis amiksen ekalla olen. Meillä oli täällä Joensuussa niin että ensin oli auto/metalli/sähkö aloja 5vk jokaista. Nyt sit pitäs tästä valita että mihin sitä erikoistuu. Elektroniikka kiinnostaa sikäli että se olisi siistiä sisähommaa. Sähköllä taas on ehkä paremmat työmarkkinat ja palkatkin, ainakin peruskoulutustasolla. Tarkoitus on luultavasti lähteä vielä ammattikorkeakouluun tämän jälkeen niin siinä mielessä elektroniikka olisi taas parempi vaihtoehto On se elämä vaikeaa. Taidan hakea tuonne sähköasentaja puolelle mutta jos on tavanomainen ryysis, niin saattaa napsahtaa se elektroniikka ala kakkos valintana.
Riippunee taas pitkälti koulusta ja linjasta. Itse valmistuin Elektroniikka-asentajaksi jokunen vuosi taaksepäin. Kuitenkin pari edellistä samalta linjalta valmistunutta ryhmää saivat ammattinikkeikseen Automaatioasentajan ja Tietotekniikkamekaanikon. Lähinnä oman alani töitä olisi kuitenkin tuo tietotekniikkamekaanikko.
Mee amikseen , ja opiskele putkiasentajaksi , töitä riittää ja palkkakin on hyvä. Putkiasentajista on pulaa .