Vista on ongelmani. Sain kannettavan tietokoneen ja siihen asennettuna Windows helvetin Vista. Olen nyt yrittänyt olla kärsivällinen sen kanssa ja nyt paloi pänni. Kannettavassani ei ole tarpeaksi tehoa pyörittääkseen tuota helvetin seitsemänneltä tasolta manattua OS:sä. Tässä yritin taannoin poistaa Vistaa ja asentaa Windows XP:tä takaisin. Laitan asennus levyn sisään ja käynnistän uudelleen. Muuten ihan hyvin alkoi. Lataa tiedostot ja muuta kunnes tulee viesti "ei havaita kovalevyä koneessa". Mitä tässä tilanteessa nyt pitäisi tehdä? Miten saan asennettua XP:n koneeseeni ja miten pääsen eroon tuosta virheestä? Minä en suostu jättämään Vistaa tuohon kannettavaan.
Mikä kannettava on kyseessä (merkki/malli) ? Löytääkö bios kovalevyä? Ainakin hp:n tietyissä malleissa pitää laittaa bios:sta asetus Sata native mode : disabled et löytää kovon asennus vaihees.
Katoppa siitä varsin se sata native mode löytyykö sellainen kohta bios:sta, olikohan sesiellä device options kohdassa.
Eiköhän ole kyse siitä että koneessa on sata-levy jota xp ei tue natiivisti. Lataa sata-ajuri xp:lle http://h20180.www2.hp.com/apps/Nav?...h_cc=fi&h_product=3544348&h_audience=hho,smb, polta se cdrw:lle ja boottaa xp:n cd:llä. Asennus kysyy jossain vaiheessa asennetaanko kolmannen valmistjan scsi-ohjain painamalla f5/f6. Pistä poltettu cd sisään ja selaa sata-ajurin kohdalle. Asennuksen pitäisi nyt tunnistaa levy ok. Edit: Varoituksen sanana varmista että xp:lle löytyy kaikki tarvittavat ajurit tuolle läppärille. Joulun alla yritin epätoivon vimmalla asentaa uuteen hp:n läppäriin xp:tä, kaatui siihen ettei puoliakaan laiteajureista yksinkertaisesti löytynyt xp:lle. Edit2: Kokeile alkuun rajata biosista muistimäärää joka on varattu X3100:lle. Jos se on asetettu maksimiin, vistalle jää gigasesta muistia vain 600 mt, mikä ei riitä alkuunkaan. 128mt on tuon tason näyttikselle ihan tarpeeksi.
Minulla oli sama ongelma ja sama kannettava kysessa. Ei tarvi amitään ajuria asentaa. menee Biosin ja -->System Configuration-> Laita SATA Native Support --> Disabeliksi.