Editointiongelma

Viestiketju DivX, XviD ja muut MPEG-4 -formaatit -osiossa. Ketjun avasi fallout_ 25.07.2009.

1. fallout_

fallout_ Regular member

Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    28
    Eli yritän tehdä jotain musiikkivideon tapaista. Olen editoinut ääniraidan valmiiks, koko videon aikana kuuluu vain yksi ääniraita. Sitten kuvan puolella video koostuu monesta eri pätkästä, jotka olen myös asetellut oikeisiin kohtiin, oikeine kestoineen niin, että ääni täsmää kuvan kanssa. Käytän AVS Video Editor 4.2.

Ongelma on siinä, kun yritän ajaa valmista videota ulos (joka siis näyttää editointivaiheessa täydelliseltä, ääni ja kuva pelaa yhteen), valmiissa musavideossa ovat äänet ja kuva osissa kohdissa muutaman millisekunnin jäljessä/etuajassa. Kyse ei ole isosta viasta, mutta se on silti käsittämättömän ärsyttävää katsoa, kun kerta toisensa jälkeen äänet eivät täsmää kuvan kanssa. Koska ääniraita on vain yhdestä palasta koostuva kokonaisuus, luulen että vika on jossain muualla. Äänet kuuluvat täydellisesti ilman pätkimistä, mutta kuva tulee syystä tai toisesta kohtauksien vaihtuessa liian aikaisin tai liian myöhään.

Olen kokeillut eri formaatteja, eri resoluutioita, eri FPS rateja, eri kaikkia-mitä-editorista-löytyy tallennus vaiheessa. Aina sama ongelma, äänet eivät ole videon kanssa yksi yhteen vaikka editointivaiheessa ovat. Missä ongelma?

2.  
  3. Jurmu

Jurmu Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Jos sulla on kovin monia erilaisia video formaatteja siinä aikajanalla
    ja jotkin niistä ovat progressiivisia ja toiset tavallisia (lomittamaton tai lomitettu)
    niin tallennus vaiheessa tulee (luulisin) tuollaisia ongelmia.

4. fallout_

fallout_ Regular member

Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    28
    Aikajanalla on pelkästään avi-formaattia, joista vain pari on 1-4 sekunnin ajan lomittain (fade in-fade out).

5. Jurmu

Jurmu Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Koska kysymyksesi on täällä "divx, xvid ja muut mpeg-4 -formaatit" alueella
    niin oletan että et ole .avi-pätkiä kuvannut itse videokameralla vaan olet netistä
    hankkinut erilaisia video-pätkiä joiden tiedosto pääte on .avi

AVI on vain käärepaperi jonka sisällä voi olla erilaisilla codeekeilla pakattua videota
    esim:DivX, XviD, MPEG-4 ja jos nämä sitten pakataan yhteen niin lopputulos voi
    olla hyvä tai huono.

Kun puhuin lomituksesta niin tarkoitin (interlace/interlacing) jonka vastakohta on
    (progressiivinen)

http://fin.afterdawn.com/sanasto/termit/lomitus.cfm
    http://fin.afterdawn.com/sanasto/termit/progressiivinen.cfm

6. fallout_

fallout_ Regular member

Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    28
    Pahoittelen, ei ole ihan termistö hallussa.. :p Mutta itseasiassa olen kuvannut videopätkät digikameralla, en ole aivan varma mitä sieltä "käärepaperin" alta löytyy, mutta tietokone sanoo formaatin olevan avi.

Ongelma korjaantui kun poistin kaikki efektit, mutta ne olivat kyllä mielestäni äärimmäisen tärkeitä. Sain nyt koko roskan valmiiksi, mutta en sellaisena kun olisin sen halunnut. Onko neuvoja, miten saisin nämä efektit lisättyä, että koko homma ei menisi pilalle kun yritän tallentaa tuotosta?

Ja vielä modeille; en ole varma osuiko ongelmani nyt oikeaan kategoriaan, mutta jos ei niin lukkoa tai siirtoa.

7. Jurmu

Jurmu Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kokeileppa niin että nostat alkuperäisen klipin siihen editoriin ja renderöit sen DV-AVI formaattiin ja näistä DV-aveista kasaat sen videon.

Toisin sanoen yksi alkuperäinen avi kerrallaan tähän dv-avi muotoon
    joista sitten kasaat videon.

Jaa tämä sivu