Eli edellinen asukas on jättänyt ADSL- yhteyden katkomatta. Se siis varaa linjan niin, ettei omaani, toisen puulaakin yhteyttä voida asentaa. Edellisen asukin ISP sanoo, jotta ei voi mitään, asukin pitää itse pyytää asennuksen purku. Jos laskut jää maksamati, niin vain yhteys katkotaan, asennus jää. Onko kenelläkään tietoa, miten tästä tilanteesta pääsee eroon?
Selvitä kuka siinä on aikasemmin asunu, vuokranantajalta saat varmaan viimeisimmat yhteystiedot (ainakin puhelinnumeron) kunhan selität tilanteen. Jos ei tietosuojasyistä suostu numeroa antamaan niin voit pyytää heitä soittamaan hänelle ja pyytää irtisanomaan/siirtämään liittymä muualle. Eli nuo edellisen asukin ISP:n antamat ohjeet on ihan kunnolliset.
Luulis että se edellisen asukkaan ISP olis soittanut itse "asiakkaalleen". Nyt kysyjä joutuu kolmantena osapuolena omaan laskuun ja omalla ajalla selvittämään asiaa, laita lasku perään. Lisäksi käsittääkseni asunnon haltija hallitsee myös siihen tulevia liittymiä, sähkö, puhelin, ym... eli jos olet asunnon haltija niin ISP:n pitää poistaa siihen tuleva ADSL-liittymä mikäli asukas niin haluaa, riippumatta siitä kenen nimissä ADSL-liittymä on.
ISP ei automaattisesti uuden liittymän alta siirrä vanhaa pois, jos ei ole osoitetta mihin siirtää. Toisin sanoen ISP ei yleensä suostu jättämään liittymiä pelkästään laskutukseen ilman voimassaolevaa asennusosoitetta. Paska systeemi tämmöisissä muuttotapauksissa, mutta minkäs teet? Ei oikein kuulosta järkevältä. Jos asiakas jättää laskut maksamatta niin jonkin ajan kuluttua liittymä suljetaan pysyvästi, jolloin se lakkaa olemasta, eikä jää varaamaan itselleen asennusosoitetta.
Tässä kun oli kyse siitä että kämppään tuleva johtopari on jo varattu (jonkun toisen operaattorin nettiliittymällä) niin siinä ei vaihtamiset auta, se pari pysyy varattuna kunnes se vanha liittymä siirretään tai suljetaan. Ei kyllä käsitä että joku on niin hajamielinen ettei muista nettiä siirtää. Maksaa vaan autuaan tyytyväisenä laskua liittymästä jota ei itse voi edes käyttää. Mutta eihän threadin aloittajalla nyt välitöntä kiirettä ole. Sen kun lyö modeemin seinään ja käyttää sitä vanhan asukkaan yhteyttä. Tietysti sitten harmittaa jos se yhteys on hitaampi kuin oma. Sitten vaan yhteyttä isännöitsijään/vuokranantajaan että ilmoittaa vanhalle asukkaalle. Muussa tapauksessa ei taida auttaa kuin odottaa sen aikaa että liittymä pistetään kiinni maksurästien takia.
Se johto, joka tulee talon keskuksesta asuntoon, on asunnonhaltijan hallinnassa (se sisältyy asunnon vuokraan/vastikkeeseen). Johto voidaan irroittaa ja kytkeä toiseen paikkaan keskuksen päässä. Tämä on kuitenkin maksullinen operaatio josta kannattaa olla ensin yhteydessä taloyhtiön/isännöitsijän kanssa.