1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Dvd-kiekkojen lyhyt ikä

Viestiketju DVD-R -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi european 23.02.2007.

  1. european

    european Member

    Liittynyt:
    23.02.2007
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Melkein kaikki n. 6-12 kk sitten poltetut dvd-r:t eivät enää toimi. Osa on RiData-merkkiä ja osa jotakin muuta...Memorexia ehkä. Ja sillä etteivät toimi tarkoitan ettei edes PC:n polttava pääse käsiksi mihinkään dataan. "No disc". Ja osaa näistä levyistä ei ole ensipolton ja testauksen jälkeen käytetty. Ovat istuneet koteloissaan.

    Vaihdoin reilut puoli vuotta sitten Taiyo Yudeniin, toistaiseksi toimivat mutta niiden tulevaisuus hieman huolettaa.

    Ainoa mahdollinen syy minkä keksin on ns. cd-kynän käyttö. Ehkäpä tussin käyttämä muste aiheuttaa jotain vauriota ajan myötä. Jos näin on, onko kellään ehdottaa hyvää hommaan käypää kynää? Olen noita joskus viisi vuotta sitten ostamiani TDK:n cd-kyniä käyttänyt (aika pitkä ikä noissa...).

    Osa levyistä on ollut ns. nahkakoteloissa, joihin mahtuu satakaupalla levyjä. Joskus kuulin juttua että levyt saattavat kääristyä noissa koteloissa sen verran ettei silmä sitä näe mutta levy ei enää pyöri normaalisti tms.

    Mutta hieman alkaa hermostuttamaan kun melkein jokainen RiData tai Memorex joka on vuoden sisään poltettu on pelkkä kupinalunen vain. Ja kun en edes niin paljon kuppia nosta...
     
  2.  
  3. chatboy

    chatboy Regular member

    Liittynyt:
    10.02.2006
    Viestejä:
    373
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itse ostin anttilasta sonyn dvd+rw-levyjä muutama kuukausi sitten. Nykyään osa niistä ovat käyttäkelvottomia vaikken niitä levyjä hirveesti käytä.
     
  4. aba120

    aba120 Regular member

    Liittynyt:
    11.06.2013
    Viestejä:
    3,564
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Kyllä se levyjen säilytys vaikuttaa asiaan ja levyjen laatu,itse olen käyttänyt DVD tallenuksissa Verbatimia ja Samsung Pleomaxia ja hyvin on säilynyt leffat,musiikkia olen tallentanut monelle eri merkille,eikä niissäkään ole esiintynyt mitään ongelmia,TDK,Philips,Mmore
    Sony,Maxel,Arita.Jokainen levy on omassa kotelossaan
    Verbatim lupaa levyilleen lähes 100 vuoden kestävyyden oikein säilytettynä.Kyllähän noissa merkkauskynissäkin on varmaankin eroja,
    Sain aikoinaan noitten Verbatimin levyjen mukana
    Verbatim Multimedia Marker kyniä jotka ovat säilyneet hyvin,
    ja ei ole aiheuttanut mitään ongelmia.
     
  5. teme565

    teme565 Active member

    Liittynyt:
    10.05.2002
    Viestejä:
    3,306
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Itse en periaatteesta enää kirjoittele cd-levyn pintaan, vaikka olisi miten cd/dvd-tussi.
    Aikoinani, kun tuli käytettyä jo muutenkin huonoja (näki normaalissa päivänvalossa levyn läpi hyvin) Emtecin cd-aihioita, niin kun niihin kirjoitti jotain ei enää muutaman kuukauden päästä mennyt levyn luku virheittä läpi.
    Vaikka ongelma oli vain noilla nimenomaisilla levyillä, en siltikään kirjoittele nykyään mihinkään levyihin mitään. Jos kirjoittaa jotain tarvitsee, niin se levyn keskiön ympärys on hyvä paikka.
     
  6. joouni

    joouni Regular member

    Liittynyt:
    08.07.2005
    Viestejä:
    164
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Nuo RiDatan levyt ovat varmaan RITEKG04/G5 (4 tai 8X) jotka ovat tunnettuja tuosta rappeutumisesta...Eli kannattaa välttää Ritekin levyjä. http://club.cdfreaks.com/showthread.php?t=182866&highlight=ritek+g05
    http://club.cdfreaks.com/showthread.php?t=145871

    Cd kynän ei pitäisi vaikuttaa erityisemmin, veikkaisin että ovat vain paskoja levyjä. Minulla kävi samoin, kun fujifilm03 levyille tuli ongelmia 4-8kk polton jälkeen, mutta Verbatim, Yuden ja muissa levyissä ei ilmenny mitään ongelmia.
     
    Viimeksi muokattu: 24.02.2007
  7. NoSkillZ

    NoSkillZ Regular member

    Liittynyt:
    13.04.2006
    Viestejä:
    288
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ompa ne itekin tullu oppirahat maksettua kun ostin aikonaan halpoja dvd levyjä. Kaikki on tätänykyä korruptoituneita ja ostan enää vain verbatimin levyjä.

    Mikähän siinä on kun cd levyissä en ole huomannut vastaavaa ongelmaa, vaikka olen aina ostanut halvimmasta päästä olevia ja vanhimmat poltot taitaa olla 10v vanhoja ja edelleen toimii ongelmitta.
     
  8. xXx

    xXx Regular member

    Liittynyt:
    24.01.2006
    Viestejä:
    989
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    http://66.102.9.104/search?q=cache:...batim+dvd+r+lifetime&hl=fi&ct=clnk&cd=1&gl=fi itse käytän verbatimin kyseistä levyä. tuon mukaan levyn elinikä on yli 100 vuotta. kun taas uusimman mikropc 5 / 2007 mukaan vuosia on "huomattavasti" vähemmän. mihin uskoa ? mitään taetta ei ole kestävyyden suhteen esim. blu-ray levyjen kohdallakaan. hyviä neuvoja ovat olleet että polttaa levyn vajaaksi n. 3 gigaa tai polttaa saman leffan levylle kahdesti. hauskinta tässä kaikessa on se että levyn pitäisi kestää vuosikymmeniä... cd-r levyissä en edes miettinyt niiden elinikää. itseasiassa niissä käy monesti niin että ääni "hiipuu" vähitellen ja sitä ei välttämättä edes huomaa. noi testit joita olen lukenut ovat kieltämättä ristiriitaisia, jos uskoisin että oikein säilytettynä dvd r levy kestäisi vuosikymmeniä, niin voisin olla lähestulkoon tyytyväinen.



     
  9. pasabahce

    pasabahce Regular member

    Liittynyt:
    23.10.2006
    Viestejä:
    153
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itse olen käyttänyt aina Verbatimin levyjä ja joka ikinen on toiminut niin poltettaessa, kuin myöhemmin käytettäessä. Vanhimmat ovat useamman vuoden takaa ja hyvin pelaavat. Osa melkein päivittäisessä pyörityksessä.
     
  10. xXx

    xXx Regular member

    Liittynyt:
    24.01.2006
    Viestejä:
    989
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    tuo merkkikysymys levyissä... vain kahta käyttäisin verbatim ja maxell. http://www.mvnet.fi/index.php?osio=Tietokoneet&sivu=DVD-levyjen_laatu_ja_testaus aika kivasti aiheesta. http://66.102.9.104/search?q=cache:...d-r+testi&hl=fi&ct=clnk&cd=9&gl=fi&lr=lang_fi testissä hyvät & rupulevyt. hintahaitari on noissa levyissä aika suuri. joko maksat 59 euroa (50 kpl) http://www.gigantti.fi/is-bin/INTER...all=fi_cddvddisk&searchtext=dvd+r&categories= tai verkkokaupassa 33,90 euroa 100 kpl verbatim + ja - levyt (hinta sisältää toimituksen) EDIT: linkkiongelmia EDIT: 2, ja suuri hintaerohan muodostuu tästä > Ei vaadi hyvitysmaksutunnusta. Toimitukset vain postitse. Yksityisen henkilön omaan käyttöön maahantuomista tuotteista ei peritä hyvitysmaksua (lähde Teosto) mutta kuitenkin moni maksaa levyistään kalliimman mukaan = ostaa väärästä paikasta.
     
    Viimeksi muokattu: 24.04.2007
  11. joouni

    joouni Regular member

    Liittynyt:
    08.07.2005
    Viestejä:
    164
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    ^ Noista Maxell käyttää osittain Ritekin (ja cmc, prodisc jne) valmistamia levyjä, joten pelkän merkin perusteella en tosiaan ostaisi. Tosin Maxellin japsi levyt ovat kyllä erittäin hyviä. Huomattavasti enemmän se levyjen valmistaja vaikuttaa, kuin merkki Samsung, sony, tdk, fujifilm, maxell jne., noista kyllä jokaiselta löytyy hyviä levyjä, mutta myös vähemmän hyviä...Kun nuo merkit käyttävät useita eri valmistajia ja mediakoodeja, niin laatuerotkin ovat melko suuria. Maxell:in levyjä: http://www.videohelp.com/dvdmedia.p...rder=Name&hits=50&search=Search+or+List+Media
    Aika vaihtelevaa listaa tuokin on.

    Jos joitain merkkejä pitäisi suositella, niin Plextor, Verbatim, Taiyo Yuden, Panasonic, That's. Noilta merkeiltä pitäisi löytyä enimmäkseen keskivertoa parempilaatuisia levyjä.

    Ja näillä suomen hinnoilla ei kyllä ole mitään järkeä ostaa paikallisista kaupoista levyjä...Esim paikallisessa tekniset liikkeessä taisi olla 10klp:n sonyn dvd spindle 25€, samalla hinnalla saa verkkokaupasta reilut 100 Samsungin levyä ja jäisi muutama € jäljellekin. Pari levyä olen muistaakseni ostanut suomesta (samalla kun ostin ensimmäisen dvd polttavani), sen jälkeen kaikki dvd ostot siirtyivät maan rajojen ulkopuolelle.
     
    Viimeksi muokattu: 24.04.2007
  12. xXx

    xXx Regular member

    Liittynyt:
    24.01.2006
    Viestejä:
    989
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    aivan. ja laittamissani linkeissä pitäisi olla mainintaa asiasta. muissakin merkeissä on loistavia esimerkkejä, mutta levyt ailahtelevat toisinaan. itse teen näin: http://www.google.fi/search?hl=fi&q=verbatim+43551+test&btnG=Google-haku&meta= verbatim tai http://www.google.fi/search?hl=fi&q=verbatim+43550+test&btnG=Google-haku&meta= ja sieltä katson kyseisen levyn hyvyyden / tai huonouden. itse käytän verbatimia, koska levyn laadun tasaisuus on hyvää tasoa. EDIT: tässä verbatim tapauksessa kirjoitus (google) Verbatim tuotekoodi: 43551 tai esim. verbatim dvd r 43550 test , verbatim dvd r 43551 test ) kertoo jotain levystä (ainakin saksalaisten näkökulmasta) näin yleensä. http://www.amazon.de/Verbatim-DVD+R-Speed-Spindel-DVD-Rohlinge/dp/B0009U6V8Q joku antaa 4 tähteä jotkut 5 samasta levystä ja se riittää minulle. http://www.google.fi/search?hl=fi&q=dvd+r+test&meta= testejä saksalaisittain.
     
    Viimeksi muokattu: 25.04.2007
  13. joouni

    joouni Regular member

    Liittynyt:
    08.07.2005
    Viestejä:
    164
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kyllä Verbatimeissakin on eroja, johtunee siitä kun Verbatim on siitänyt levyjen valmistuksen muille, ainakin Moser Baer (Intia), Prodisc ja CMC (Taiwan).

    Noissakin on kumma kun Esim. edellinen asemani LG4167b ei oikein pitänyt Verbatimin 16X levyistä jotka oli Intiassa valmistettuja, mutta Taiwanissa tehdyissä Verbatimeissa ei mitään ongelmia. Samoille Intiassa valmistetuille Verbatimeille Liteon 165P6S asemalla polttolaatu oli kuiten erittäin hyvää.
     
  14. xXx

    xXx Regular member

    Liittynyt:
    24.01.2006
    Viestejä:
    989
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    itsellä on toiminut hyvin samsung super writemaster 18x asema ja verbatim levyt. verkkokaupan 50 kpl dvd+r levyt on valmistettu taiwanissa ja 100 kpl dvd+r intiassa. ainahan noissa erimerkkisissä asemissa on joillain ongelmia. itse en ole edes säätänyt asemaa mitenkään. kun pelittää niin jo sen takia säädöt ovat turhia. noissa verbatim levyissähän on onneksi tuo ainaistakuu eli vialliset levyt korvataan (tosin aikamoinen rumba parin viallisen levyn takia) itse olen polttanut 3 numeroisen määrän verbatimeja ja kaikki ovat toimineet. mutta kun se olisikin niin yksinkertaista... joillakin tuo yhdistelmä toimii ja joillain ei.
     
  15. joouni

    joouni Regular member

    Liittynyt:
    08.07.2005
    Viestejä:
    164
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Siis ei välttämättä niissä levyissä ole mitään, tarkoitin vain vaikka Verbatimin levyt ovatkin yksiä parhaista, niin eivät välttämättä (valmistajasta riippuen) toimi erityisen hyvin kaikissa polttavissa...varsinkaan maksimi nopeudella. Cdfreaksin foorumeilla on analysoitu noita eri valmistajien Verbatim levyjen eroja melko paljon.

    Muutama sata Verbatimia on itsekin tullut poltettua, taitaa nytkin olla hyllyssä ~30 Verbatimin -R 16X levyä ja ~60 +R levyä...Muita tyhjiä DvD löytyy noin 200, joista kyllä ~50 kappaletta on suhteellisen paskoja muille jaettavaksi, eikä ole tarkoituskaan säilöä mitään pitempiä aikoja.

    "samsung super writemaster 18x"
    Tuo Samsungin asemien nimeäminen ainakin minulle vaikuttaa melko epätoivoiselta, kuten osaa tyhjiä levyjäkin mainostetaan AAA+ 'laatu' merkinnöillä. Vuodenvaihteessa ostin tuollaisen Samsungin, mutta päädyin kuitenkin LG:n H22N asemaan...Noissa uusissa Samsungin asemissa oli ainakin vielä silloin jonkinlainen lead-in ongelma -R levyille, joten verkkokaupan asiakaspalvelun kautta vaihto onnistui suht. helposti.
     
    Viimeksi muokattu: 25.04.2007
  16. xXx

    xXx Regular member

    Liittynyt:
    24.01.2006
    Viestejä:
    989
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    "samsung super writemaster 18x" joo tuo on paremminkin myyntikikka jos sitä tarkoitit ? olisin ostanut LG :n aseman, mutta paikallisessa putiikissa ne olivat loppu. tuollainen 35 euron asema nyt on, ja mikä parasta niin toimii ja on 2 vuoden takuu. 100 kpl verbatimin dvd-r poltin alkuun ja ne toimivat ok. mutta noita samsung super writemaster 18x asemia on montaa tyyppiä (tyyppimalli) ja olisin yhtä hyvin voinut "vahingossa" ostaa aseman jossa itselläkin olisi ollut ongelmia (kuten mainitsit sulla olleen) mutta hyvä näin että ei ole ollut mitään ongelmia.
     
  17. Digiface

    Digiface Regular member

    Liittynyt:
    20.10.2005
    Viestejä:
    612
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Onko nämä merkit laadukkaita: Maxell, Sony & TDK? Olen kirjoittanut levyjen pintaan myös Fellowes'in merkkauskynällä. Ei kai ne nyt vaan pilalle mene? :/

    EDIT: Testasin tossa joitain levyjä ja hyvin näytti ainakin toistaiseksi toimivan. Vanhimmat poltot ovat viime joulukuulta.

    2EDIT: Hieman kyllä ihmetyttää se että DVD-levy menee suhteellisen lyhyen ajan jälkeen käyttökelvottomaksi. Siihen on pakko olla joku vaikuttava tekijä, joko säilytys tai sitten se merkkauskynä (joka sekin hieman arvelluttaa). Tai sitten poltto vaan on mennyt ketuilleen.

    Siitä olen myös lukenut, että levyn pintaan printattavat kuvat vaurioittaa levyä. http://forum.videohelp.com/viewtopic.php?t=138166
     
    Viimeksi muokattu: 26.04.2007
  18. joouni

    joouni Regular member

    Liittynyt:
    08.07.2005
    Viestejä:
    164
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Maxell, Sony & TDK osa noiden merkkien levyistä ovat hyviä ja osa ei niin hyviä. Tuon videohelp kun olet löytänyt, niin sen sivuston mediahakukin kertoo jo jotain noiden merkkien levyistä. Osta pieni erä ja testaa niillä, jos toimii hyvin niin tilaa sitten enemmän.

    Cd/dvd kynä ei kyllä pitäisi vaikuttaa mitenkään levyn laatuun, Dvd:n data pintaa suojaa ihan hyvä kerros levyn päälläkin. Mitään paperi labeleita levyn päälle en kyllä ole käyttänyt ja melkoisia kauhutarinoita noista on kuulunut, joten en suosittele.

    Se että levy menee käyttökelvottomaksi voi tietenkin johtua mistä vain, naarmut, kosteus, kuumuus, auringonvalo jne...Vaikuttavana tekijänä on myös usein levyjen surkea laatu. Jos ostaa halvimpia mahdollisia levyjä, niin sitä saa mitä tilaakin. Tänne olin jokunen aika sitten laittanut miten osa levyistäni alkoi temppuilemaan --> http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/418457#2531114 Mistään säilytyksestä, levyjen käsittelystä tai edes naarmuuntumisesta tuossa ei ole kyse, kun Verbatimit ja muut levyt samalla tavalla säilötyt levyt ovat edelleen täysin kelvollisia 3 vuoden säilönnänkin jälkeen.
     
    Viimeksi muokattu: 26.04.2007
  19. njikke

    njikke Member

    Liittynyt:
    05.05.2007
    Viestejä:
    6
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Voisin kans kertoo vähä kokemuksiani, mulla asemana LG:n GSA-4163B. Formatoinnin lähestyessä ostin kaupasta ihan näitä TDK:n dvd+r 4.7gb 16x -levyjä, joita olen monta vuotta käyttänyt ilman mitään ongelmia. Nytpä vaan tuli paketillinen lasinalusia, poltto onnistui kyllä hyvin mutta asema ei vaan lukenut yhtäkään tuotoksistaan, ehkä kaksi levyä jotenkuten, mutta todella hitaasti...

    Netistä aloin sitte lueskelemaan näitä juttuja ja tuli kyllä yllätyksenä tämä että mm. TDK hommaa levynsä muualta ja laatu vaihtelee. Tarkistin vanhojen ja uusien levyjeni mediakoodit: vanhat käyttivät kaikki joko TDK 001 tai TDK 003 mediakoodia, mutta nämä uudet CMC MAG M01:tä. Tässä siis ilmeisesti vika, tuntuu kyllä uskomattomalta että tällainen on mahdollista, tähän loppui kyllä minun kohdaltani yhteistyö TDK:n kanssa... Ennen ostin kyllä levyni sillä periaatteella, että "Suomesta TDK:ta, makso mitä makso kunhan toimii", tähän tuli kyllä nyt muutos.

    TG02 -koodin Taiyo Yuden vaikuttas hyvältä vaihtoehdolta, sitä on ainakin kehuttu tälle asemalle, nierlestä olis 100kpl 30€:lla http://www.nierle1.com/s01.php?sid=PG002243482845615320140484561532&cur=eur&sp=fi&ag=1&pp=aa&bnr=4561
     
    Viimeksi muokattu: 05.05.2007
  20. joouni

    joouni Regular member

    Liittynyt:
    08.07.2005
    Viestejä:
    164
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Nuo Yudenin 8X -R levyt ovat tuolla sinun Lg:llesi ehdottomasti loistavia levyjä, varsinkin 4X nopeudella, eipä kyllä 8X myöskään pitäisi tuottaa mitään ongelmia...noin ainakin minun edesmenneellä Lg 4163:lla.
     
  21. Bluessun

    Bluessun Member

    Liittynyt:
    19.04.2005
    Viestejä:
    63
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Ihan suoraan sanoen en ymmärrä miksi noita Ritek:n levyjä haukutaan niin paljon. Ite oon niitä käyttäny vuosia sekä CD:tä että DVD:tä eikä vielä ole mitään ongelmia ilmennyt.

    Säilytyksestä ja käytöstä tietty oon tarkka niinku alkuperäsissä, ei liian kuumassa tai kosteassa eikä kyllä liian kylmässäkään. Eikä lähelle mitään magneettipitoista (jäänyt c-kasettiajoilta) esim. kaijuttimet ym. vastaavat.

    BTW: en vaan ymmärrä miten jotkut saavat levyn niin karseaan kuntoon mitä oon niitä nähny.. silloin ymmärrän toki ettei toimi, naarmuja sormenjälkiä tai muuta roskaa. Myös lukijan kunto on tärkeä. Moniko teistä edes silloin tällöin puhdistaa lukupään?

    Tai sitten on vaan käyny käsittämättön tuuri noitten levyjen kanssa.
     

Jaa tämä sivu